Sur märr.

jassica

Trådstartare
jag vet inte riktigt om tråden hamnat rätt,men jag tror det.

Jag har en märr, har tidigare haft det men då varit runt tioårsåldern så det var ett tag sen. De senaste åren har jag bara haft valacker, bortsett från ett minishettissto.

Så nu till varöfrj ag startade tråden.

min märr är såå sur emellan varven. kan vara jättegosig idag och snäll att rida, för att i morgon vara ett "monster". Är det såhär de är märrarna?

Att hon inte gillar när man spänner åt sadelgjorden, det bryr mig inte ett skvatt då både valacker och hingstar också kan tycka det är träligt. men som när vi rider, hon kan få för sig att hon vill gå hem, hur mcket jag än manar så ger hon sig inte. Stegrar, bockar etc och är skitsur!

Känns som det är en riktigt "jävla sur pissmärr" jag har is tallet, och jag börjar komma ihåg varför jag aldrig tidigare velat ha någon.

vore kul och höra om någon annan på buke har någon surir märr.

Tack
//Jässica

Sv: Sur märr.

Ja är hon så för jämnan eller är det som med en av mina - vid brunst.
Vissa märrar är ju otroligt annorlunda vid brunst (ungefär som tjejer vid mens) så är i alla fall min. Hon är som en ängel, känslig och gosig men vid brunsten skitsur och inget rolig att rida vid brunst.

Har själv en riktig surkärring i stallet. Hugger i luften när man sätter på täcket, spänner sadelgjorden eller bara går förbi ibland. Har dock aldrig huggit för att verkligen bitas. Piper ilsket om man råkar komma åt henne på ett för henne oväntat sätt. Under ridning är hon dock trevlig trots sina pms-bekymmer. Kan bli oerhört taggad och framåt när hon är som värst i humöret bara.
Men, på sommaren är denna sura häxa en riktig mystant! Mullrar mjukt när man kommer till hagen och älskar att bli kliad.

Har också märkt av under vinter och pälsfällning/-sättning att hon blir mer harmonisk om jag ger henne lite tilskott av magnesium. Kan vara värt att prova.

//Doccan - som älskar sin sura tant trots allt

tack för svaren.

har nyss ridit henne, ska dock tillägga att iförrgår när jag red så stegra hon och föll över så jag fick henne över mig. Idag tänkte jag att jag rider en annan väg (kanske gillar hon inte den vi red sist, man vill ju så gänrna tro att det är nåt som är fel) det gick sådär till en början, vi kom väl två kilometer bort innan hon kom på att hon ville nog gå hem trots allt. Manar på att vi ska gå framåt, inte hemmåt, då gör hon något hinner inte uppfatta, plötsligt så flyger jag av och hon springer över min fot. Så sitter är med en lagot blålila svullen fot.

Går hem och tänker överallt. Har henne på prov tills sista december, och då ska jag bestämma om ajg vill ha henne kvar. Men nää, tänker jag. jag har inte lsut att nästintill behöva sätta livet till för en ridtur. Det finns så många andra hästar för mig att köpa som funkar. SÅ jag har ringt ägarna och sagt att det inte funkar. Tydligen hade de ingen plats för henne i stallet men skulle försöka fixa ångon lösning på det hela.´

Så nu vet jag än en gång att det inte kommer in någon märr innanför min stalldörr.

Tack för svaren//Jässica

Har två ston. Den ena är helt klart den trevligaste hästen jag någonsin träffat. Alltid glad och pigg och går fram överallt utan bekymmer. Hon är en häst man känner sig trygg med i alla situationer. Det andra stoet kan vara lite sur ibland mot folk hon inte känner, men det var min förra valack också. Så jag tror inte det har så mycket att göra med om det är ett sto eller en valack. Det är helt enkelt olika individer. Dock tycker jag du gör rätt i att lämna tillbaka henne du har nu. Finns betydligt trevligare hästar.

Har två ston. Den ena är helt klart den trevligaste hästen jag någonsin träffat. Alltid glad och pigg och går fram överallt utan bekymmer. Hon är en häst man känner sig trygg med i alla situationer. Det andra stoet kan vara lite sur ibland mot folk hon inte känner, men det var min förra valack också. Så jag tror inte det har så mycket att göra med om det är ett sto eller en valack. Det är helt enkelt olika individer. Dock tycker jag du gör rätt i att lämna tillbaka henne du har nu. Finns betydligt trevligare hästar.

ja,men precis, när det finns så mycket hästar, ska man ha en man trivs med! Vad kul att dina är trevliga=)

Ja, så fungerar många märrar. Vissa passar med märrar, andra inte! När dom är på bra humör är dom världens trevligaste !! :love: (Har själv en märr!)

Senast ändrad:

tack för svaren.

har nyss ridit henne, ska dock tillägga att iförrgår när jag red så stegra hon och föll över så jag fick henne över mig. Idag tänkte jag att jag rider en annan väg (kanske gillar hon inte den vi red sist, man vill ju så gänrna tro att det är nåt som är fel) det gick sådär till en början, vi kom väl två kilometer bort innan hon kom på att hon ville nog gå hem trots allt. Manar på att vi ska gå framåt, inte hemmåt, då gör hon något hinner inte uppfatta, plötsligt så flyger jag av och hon springer över min fot. Så sitter är med en lagot blålila svullen fot.

Tack för svaren//Jässica

Jag ska kanske inte svara i den här tråden- Jag är en sådan person som trivs bäst med ston. Alla de hästar som jag har fastnat mest för och trivts bäst tillsammans med har varit ston. Jag känner inte igen beskrivningarna av hur de kan vara men har naturligtvis hört dem förut. Det kan ju vara så att jag inte har träffat ngn som har varit på det sättet.
Mitt eget lilla sto är världens underbaraste häst, snäll och rar och samarbetsvillig, klok och förståndig.

Även om det kan vara så att de visar humör så har jag ändå svårt att tro att det du beskriver beror på att det är ett sto.

Jag har lite tvärtomhästar....

En valack som beter sej som ett brunstigt sto ibland....kinkig som få....;)....Men han är ändå den goaste som finns....:love:

Och ett sto, de goaste som finns....alltid lika glad....enda är att hon blir lite tröttare och pipigare under brunst, men aldrig kinkig eller sur i hantering och ridning....helt enkelt underbar....:love:

//Domino_s

Jag ska kanske inte svara i den här tråden- Jag är en sådan person som trivs bäst med ston. Alla de hästar som jag har fastnat mest för och trivts bäst tillsammans med har varit ston. Jag känner inte igen beskrivningarna av hur de kan vara men har naturligtvis hört dem förut. Det kan ju vara så att jag inte har träffat ngn som har varit på det sättet.
Mitt eget lilla sto är världens underbaraste häst, snäll och rar och samarbetsvillig, klok och förståndig.

Även om det kan vara så att de visar humör så har jag ändå svårt att tro att det du beskriver beror på att det är ett sto.

Nej,men precis, jagk anske inte passar med ston helt enkelt. Så kan det ju vara, då får man vara tacksam att det även finns hingstar och valacker. Men sen tror jag också många uräsktar sig med att: nej det är en sur pissmärr, men jag tror dock denna lilla dam är en liten djävulsmärr emmelanåt. men men, dock underbar i stallet, och på marken. Funkar hur bra som helst och köra, det är i ridningen det inte vill sig. Tack för svaren ni skrivit!

Liknande trådar

Ridning Jag skulle behöva hjälp i ett svårt beslut: Jag köpte min häst (en valack på 4 år för 4 år sedan). Eftersom jag kände ägaren (min...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 837
Senast: Elina8
·
Hästvård För en vecka sedan stallade jag upp min häst som knappt stått på stall innan. Han ska stå där ett par veckor och sedan släppas ut på...
Svar
7
· Visningar
1 022
Senast: Sar
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama