Supreme Court XX

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Calleigh
  • Startdatum Startdatum
C

Calleigh

Hej alla stamtavlefantaster!

Är det någon som har info om hingsten "Supreme Court xx"?

På vissa nätsidor står det att han är e. Persian Gulf xx och på andra står det istället att han är e. Precipitation xx.

Supreme Court kan vara pappa till Courtlier xx, mormor till Lane Court xx, men det stöds inte av ASVHs BLUP-sida. Andra sidor anger att så är fallet?

Är det någon som vet vad som gäller?

Egentligen är jag ute efter info om Cadmus xx 2811BB e. Supreme Court xx u. Covert Side xx, använd i KWPN, om det hjälper er!
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1659

Tacksam för hjälp!!! :)

Sv: Supreme Court XX

Bland de äldre hingstarna är det vanligt att det står 2 fäder. Det beror på att den första betäckningen inte tog sig så stoet betäcktes en gång till. Varför inte samma hingst användes finns det säkert många förklaringar till. På pedigreequery t ex står att han är e. Precipitation, men det står också på info att han är antingen e. Persian Gulf xx eller Precipitation xx. Om nu hingstarna står i "rätt" ordning (betäckningsordning) så borde rimligtvis den andra hingsten vara pappan:smirk: Skönt att DNAtester finns numera:smirk:

Jag kan kolla med Solveig vidare ang Courtlier mfl.

Cadmus xx 254 avkommor, 1 godkänd son, Troongraf 312 stb och en sonson Mondriaan 94.8523 stb (ex Mansell)

Number of perfomance test results in calculation 1
Number of sport results (show jumping) in calculation 24
Reliability breeding value show jumping 72
breeding value: show jumping 105
Number of sport results (dressage) in calculation 16
Reliability breeding value dressage 66
Breeding value: dressage 126

Har kollat upp Cadmus xx, brun född 1963 i Register of Thoroughbred Stallions 1968. Han var uppfödd av Major-General J. F. B. Combe, England och skickades till Frankrike som föl. Han vann flera lopp. Han användes på stuteri från 1968. Det står att Supreme Court's fader var Persian Gulf (brun, 1943)or Precipitation (fux, 1933).
Om man kollar på Weatherbys så står Precipitation som far till Supreme Court.
Forecourt's första registrerade föl 1948 var Supreme Court, hon har sedan 10 stycken flera registrerade föl. Två till hingstföl, Court Command (1953) samt Tarsus (1954) efter Percipitation samt ett stoföl, Persian Rose (1955) efter Persian Gulf.
Precipitation (400 guineas stud fee) och Persian Gulf (300 guineas stud fee) stod båda på Someries Stud, Newmarket, England.
Precipitation användes på stuteri från 1938, Persian Gulf från 1946.
De är halvbröder, båda undan Double Life.
Weatherbys anger Supreme Court som pappa till Courtlier.

Senast ändrad:

Det låter som om det är övervägande för att Precipitation är fadern då, speciellt om han då var den som betäckte sist i raden. Trodde att fullblod och naturlig betäckning skulle öka säkerheten... ;). Håller med annars, tur att vi har DNA numera. Jag har mailat KWPN oxå, får väl se vad de har för åsikt.

Jag antar att du menar dotterson Mondriaan
http://www.nawpn.org/stallion_dir/Mondriaan.pdf

Jag hittar också ytterligare två godkända hingst e. Cadmus xx, nämligen King's Road xx f. 76 ue. Dan Cupid xx och Quidam Normand (SF) f.82 ue. St. Brendan xx

Tack för hjälpen så långt!

Japp, jag fick samma foto från KWPN. Pdf-utdrag ur stamboken. Där står oxå det att Precipitation är far till Cadmus.

Egentligen spelar det ju ingen större roll, det är ju långt bak i stammen. Men det är ju alltid kul att veta ändå. :)

Tackar så mycket!!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka