superpigg av lucern

Denver

Trådstartare
Har köpt ett sto på 6 år som jag tycker har börjat falla ur, kan vara så att hon nu går mer och börjat sätta muskler men jag vill ju att hon får extra hjälp.
Saken är den att jag köpte lucern till henne och fast hon har fått så lite som 3 dl blev hon superpigg av detta, då enbart ihop med bete. Nu har jag fått analysen på hösilaget och räknat så gott ja kan så behöver jag fodra på henne med lucern även i vinter.
Så saken till frågan: Finns de något annat jag kan ge istället?

Sv: superpigg av lucern

Är du säker på att det är lucernet som gör hästen pigg? Och inte att hon får mer mat, bättre kondition och mer muskler?

Givetvis.
Har tagit bort lucernet och då lugna hon sig direkt.
Har nämligen en het 18 åring som ständigt gått på lucern utan att bli mera pigg och min lugna 6 åring blir som en tittig spänd fjäder.

Det kan vara värt att tänka på att det ändå är en hel del energi i lusern, och om hästen dessutom tillgodogör sig lusern bra så kan det bli en del förändringar i temperament.

Olja, som ska ge så lugn energi, har jag varit med om gjort somliga hästar helt galna t ex.

Tar du bort fodret så tar du bort den extra näringen också, så det är ingen rättvis jämförelse. Nu låter inte 3 dl som något som borde påverka alls och gör det det så kan det nog vara svårt att hitta något fodermedel alls som inte gör hästen pigg. Lucern brukar inte ha den effekten.

Jag vet att de inte är någon rätt jämförelse men det var ju så ja märkte: Lugn-pigg-lugn.
Var ju därför ja undrade om de gick att få något annat foder så att hon ändå får de hon behöver.
Jag är nybörjare med allt vad räkna foder heter, men jag frågar, läser och suger åt mig av allt.

Lovisaleonora:
Jag får helt enkelt ta att hon blir lite överpigg :)

Om det är Dangroent och det står Lusern på förpackningen, är det tillsatt melass. Står det Alfalfa på förpackningen är det tillsatt sojaolja istället. Nu har denna fodertillverkare genmanipulerad sojaolja i detta foder och det gör att det går helt bort för mig! Och det beror inte på att sojan i sig är genmanipulerad, det beror på vad det innebär med allt runtomkring! :mad:
Dodson & Horrell har Alfalfa med bara ytterst lite melass i. Det är så lite så man känner inte lukten och flugorna går inte på det heller. Enligt foder tillverkaren är det så lite socker tillsatt så det är marginellt mot vad det hade varit innan. Den exakta höjningen vet jag dock inte. Min otroligt pigga konvalescent går på en hel del av det här + Ultimate Balancer. Det fungerar utmärkt. Ofta är det betfor/melass i fodret som gör hästen pigg, trots att det inte borde vara så. En sockerkick får man normalt sett 30 minuter efter foderintag, sen blir hästen trött istället. Säger vetenskapen alltså. Håller inte helt med om det.

Tusen tack för det tipset, hade ingen aning om det.
Ska kolla om vi har de här i närheten.

Kvarnby lucern är melassfri och den funkar bra på mina hästar som blir lite knäppa av havre t.ex.

Hur tänker du nu? Lucern och alfalfa är samma sak, en grässort. Har inget med vilken blandning i övrigt det är i.

Nej, men namnen på de olika produkterna kan skilja. Vill minnas att den varianten med sojaolja heter Alfalfa och den med melass heter lusern. Har tidigare fodrat med dem nämligen.

Där ser man...har tidigare givit Dangroents för att det inte skulle vara någon melass i. Nu använder jag Vitafors lucern istället, med tanke på att donnan äter det misstänker jag att det INTE är melass i men ska kolla upp om det är nåt annat tillsatt. Sojaolja behöver hon verkligen inte:cool: ...min Welsh cob gillar inte söta fodersorter ;)

Det är som Lovisaleonora skriver, Dangroent saluför alfalfa under olika namn, beroende på vad som är tillsatt. Vitafors lucern är utan melass enl google.
Alfalfa är inte en grässort b t w, det är en baljväxt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar