superleriga hagar

M

makejo

våra hagar är superleriga nu efter allt regnande och dem ser hemska ut vid intag, min 5 åring har haft mugg tidigare innan jag köpte honom och har förhårdnader efter det, jag vill inte att han ska få mugg igen och undrar om det finns något slags skydd man kan ha på dem i hagen?

jag var och hälsade på min förra foderhäst och han har muggproblem och hade något slags benskydd för att skydda mot leran i hagen fungerar det?
och vilka är bäst i såfall?
vi har fel på avloppet i stallet och kan inte längre använda spolspiltan så det är väldigt svårt att hålla rent , jag får stå med svamp o vattenhink och gnugga rent benen och karlederna och sen torka och smörja det tar en bra lång stund varje dag och är påfrestande för rygg också, kan inte spola av benen med slang för han är omöjlig att hålla still på stallplan , snurrar som en tok och hoppar undan hela tiden.
någon som har tips och råd???

Sv: superleriga hagar

Jag har inte så mycket tips, men samma situation..

Jag tvättar med hink och svamp varje kväll när jag tar in. Lagom roligt att stå vid 22,30 på kvällen och fixa men vad gör man..

Men har hästen mugg nu?
Annars behöver du väl inte torka och smörja?
Huvudsaken att du tvättar rent.

det enda är väl att spola rent på kvällen.
tvätta gärna med grönsåpa och håll det mjukt med helosan.

nej han har inga " nya" muggangrepp... just nu men jag vill om d går på nåt sätt undvika att han får några, jag smörjer inte varje dag, jag brukar smörja gamla skorver och förhårdnader med salsyvase .... va d nu heter tvättar med såpa el lactasyl o förösker torka så gott d går.
har sett på H**ks tex att det finns skydd som heter Stallbandage Equi-Guard Artikelnr. 690119 och Sport Medicine Combo Boots Artikelnr. 610550
vad tror ni om att ha såna på i hage under dem värsta lerperiodena som just nu när det regnar som sjutton varje dag?

Galoscher kanske vore något att pröva? Sök på häst + galosch på vår vän google.
Verkar väldigt praktiska tycker jag.

Det kommer med största sannolikhet in skit innanför benskydden ändå... Har samma problem nu, det har verkligen eskalerat denna vecka. Har aldrig i mitt liv varit med om de vatten/gegganivåer vi har just nu. Har tidigare haft samma antal hästar på samma yta helt utan problem, lera precis vid grinden på sin höjd. Nu är det helt groteskt :cool: Ändå bor man på ett berg med berggrund nära ytan, men det kan inte rinna undan mer...

Du kan inte vänja hästen sakta vid att bli spolad ute? Min är också snällare inomhus men om man tar det försiktigt och lär hästen att det är okej ute borde det ju funka. Annars om den är snäll tycker jag det är mer effektivt att sätta ner hoven/benet i en hink med vatten än att stå med svamp och hink.

jag försöker ibland för att löra honom men det krävs att jag har någon som hjälper till och han e ju stark fast jag har på träns o kedjegrimskaft då så är det omöjligt att få han o stå still han far runt som en ångvält och stoppa hovarna i hinken funkar inte heller tyvär har provat de gick så bra med min förra :) så det är bara svamp o hink som går o d tar tid de med och blir liksom inte helrent. tänkte oxå att det kommer in skit under men måste ju bli betydligt mycket mindre ? frågan är vilken av dem två jag funderade på som funkar bäst?

kikade på det men tror jag behöver något som går högre upp det är djupt med ler här nu :( och d står att dem inte håller så bra ute utan är anpassade för att stå inne eller slätt underlag.

jag tycker det låter som ett läge att åtgärda det bristfälliga avloppet... klart man måste kunna spola av hästarna.

som inackordering hade jag krävt hyresavdrag om avlopp inte fungerar.

vi är ett kollektivt stall som hyr stallet utav kommunen och det är en för stor kostnad för kommunen att bygga om hela avloppssystemet som är extremt gammalt så då lägger dem hellre ner stallet. och det är det inte värt .

jag försöker ibland för att löra honom men det krävs att jag har någon som hjälper till och han e ju stark fast jag har på träns o kedjegrimskaft då så är det omöjligt att få han o stå still han far runt som en ångvält och stoppa hovarna i hinken funkar inte heller tyvär har provat de gick så bra med min förra :) så det är bara svamp o hink som går o d tar tid de med och blir liksom inte helrent. tänkte oxå att det kommer in skit under men måste ju bli betydligt mycket mindre ? frågan är vilken av dem två jag funderade på som funkar bäst?

Fösök inte bara ibland :) utan regelbundet, men börja med att bara avdramatisera det hela, så kanske det funkar så småningom. Hinkvis med tålamod. Tex slang utan vatten som du bara håller i, sedan bara en tunn rännil, börja bara på hovarna ett par ggr och arbeta dig långsamt uppåt gång efter gång, lite på karleden, upp på kotan...etc. Det kan ta tid, ha inte för bråttom, låt det ta många gånger.

Om man smörjer in benen med något oljigt, tex matolja, fastnar leran inte lika bra på benen och de blir lättare att få rena på kvällen. Hoppas på frysgrader snart så man slipper sörjan!!!!!

visst är det grönjävligt denna smörja!!
Våran hage är det värsta jag sett..de står i smörja upp till kotan...ÖVERALLT..
finns inte en fläck som är torr.
Jag spolar av benen varje dag och torkar dom, sen sprayar jag i förebyggande syfte med första hjälpen spray, mot svamp, röta osv. Hela hoven, ovan och under samt karled.
Sen när det behövs smörjer jag med idominsalva eller babyzink salva, står emot vätan.

Något av det kanske kan hjälpa dig :)

Ni kanske ska börja i rätt ände ? Dvs lägga krut på hagarna istället. Annars blir det enbart en ond cirkel eftersom ni inte eliminerar grundorsaken i det hela.

Jag har aldrig haft problem med mugg pga leriga hagar, kanske för att jag aldrig tvättar hästens ben utan låter leran vara. Jag vet av erfarenhet i de stallar jag stått att, de som alltid hade mugg var de vars ägare alltid höll på tvätta benen hela tiden. bättre då att vänta och därefter borsta bort så gott det går.

Visst är det det ultimata, dock är vissa hagar svåra att dränera under den värsta tiden, och tills dess att man kommer åt att göra något, så kan man ju försöka hålla i alla fall en del problem borta.
Min häst har aldrig haft mugg, dock har han anlag för strålröta, vilket gör att jag hellre spolar en gång extra än en gång för lite.
Sen ska jag kanske tilllägga att jag inte sprayar varje dag, utan ca 3 ggr i veckan. Vill inte ha motsatt effekt, men vill absolut inte ha strålröta :eek:
Och det är ju inte enbart lera i hagarna, den är ju utblandad med skit sen dackefejden dessutom....
Och i mitt stall är det för många hästar i en hage, och stallägaren vill inte låta oss ta en annan hage att alternera mellan, då de är sommarhagar, inte heller får vi göra en liten hage i en av sommarhagarna, så man får göra så gott man kan med det man har.
Men jag längtar efter lite kyla och NOLL regn!!

Är hagarna för leriga kan faktiskt djurskyddsinspektören stänga dem. Vill minnas att det var 2005 som var överdjäkligt, och då var det flera stall som fick stänga order att göra vid sina hagar, då de inte var tjänliga att ha hästar i för de var för leriga.

Djurskyddet säger så här:
---
...Marken ska i anlagda rastgårdar och på av hästar hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.
---
källa: http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=298

Det är alltså inte alls OK att ha hästarna i leriga hagar och säga att "det får gå". Man är skydig att åtgärda det (stallägare) eller flytta (inackorderad hästägare). Men det är inte OK att utsätta hästarna för detta.

....
vi har fel på avloppet i stallet och kan inte längre använda spolspiltan ....

Det finns inget avlopp som i längden klarar av att man spolar ner lera och grus i det.
Man måste i de fallen ha en grusfälla som man rensar tillräckligt ofta så att inte avloppen sätter igen.
Jag ser ofta att folk spolar av leriga stövlar och hästar i stallens avlopp och det klarar inte avloppet av.

En av mina pållar dras med mugg och det är inte så trevligt just nu...

När jag diskuterat problemet med min vet fick jag rådet att absolut inte linda benen eller ha på benskydd i hagen (lerigt), eftersom risken då var stor att leran tränger in mellan bandaget/ skyddet och huden och orsakar värre sår än vad som redan är. Rengöring på kvällen, helst låta leran torka och sedan borsta bort den, rekommenderades. Alternativt tvätta med vatten och svamp (vi har inte heller tillgång till spolspilta) och inte borsta sen, eftersom huden blir skör när den är blöt. Sen när benen torkat och är rena: tvätta med lämpligt desinfektionsmedel och smörja in med salva (i mitt fall receptbelagd sådan).

Om hästen behöver bandageras tyckte min vet att det skulle göras under natten, när hästen stod inne.

VARFÖR måste man promt underhålla under den värsta tiden ? Är inte det sånt man gör när hagarna är hästfri, typ på sommaren när de går på bete ? Om man vet med sig att hagarna år efter år blir välling så bör man väl ta itu med den biten i rimlig tid ?

det blir inte rent med svamp, du gnuggar bara in små sandkorn i huden... spola med slang och bra tryck på vattnet är det som gäller!

kan ni inte fixa avloppet då?? eller slå ner två stolpar ute som du kan binda upp hästen i så du kan spola ute.

har ni jätteleriga hagar så kommer inte turnout chaps hjälpa, det kommer inunder skydden och dom blir jätteblöta.
tvätta rent benen, torka och smörj med vattenfast salva, tec inotyol (finns i bebishyllan på apoteket).den är så fet så den sitter på hela dagen i hagen och skyddar mot vatten och smuts.

mynta2; jag spolar benen på min ena varje kväll och han har inte mugg (trots att han tom har boots i hagen). har haft lindrig mugg en enda gång och det var i en period då jag inte spolade....

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästvård Min häst har haft mugg till och från hela sommaren. Hon har haft det tidigare somrar också, men det är extra mycket i år. Nu har hon...
Svar
19
· Visningar
1 353
Senast: Prince LineXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka