"Super" pigg/stressig häst, tips....

P

pigglass

Hej!
Jag har en häst som är väldigt pigg! Skritten går bra då är hon lugn och avslappnad, traven är hon ganska lugn, men ibland kan hon bli så hon bara trampar uppåt och rider jag framåt då blir det ofta väldigt snabb trav... Tar jag tillbaka trampar hon "luft" hon vill bara iväg hela tiden. Efter jag tagit första galoppen blir hon VÄLDIGT pigg och då är det jätte svårt att få henne lugn och avslappnad i traven igen. I galoppen är det absolut svårast att få henne lugn och avslappnad kortar jag henne gör hon luftsprång (inte speciellt stora) men tillräckligt att hon ska kunna dra iväg lite. (Hon är en väldigt kvick häst då hon hinner få upp ordenligt fart där emellan;)) Man märker tydligt att hon blir stressad speciellt efter galoppen för då börjar hon tugga massor på bettet! Hon beteer sig inte så ute bara på banan...

Är det någon som har något tips till oss..??

Sv: "Super" pigg/stressig häst, tips....

Hon går ute på bete nu så hon får "bara" en näve betfor med mineraler, efter jag ridit... Men gräset kanske är energirikt, det vet jag inte :confused:

Men hon är en pigg häst som vill framåt, har alltid varit mer eller mindre:)

Är det andra hästar runt omkring när ni rider på banan?
En häst jag har ridit ett tag blev superstressad av andra hästar.

Sen kan det ju också vara så att hon har blivit väldigt prassad på banan tidigare, så att hon därför blir nervös och stressad. Försök att inte låta henne springa iväg, utan så fort hon drar iväg så ta tillbaka. Och var noga med att inte ta henne för mycket i munnen, hon är antagligen ganska känslig. Så fort hon är lite lite lugnare, hon behöver inte vara så lugn som du vill, bara hon är lugnare än hon är annars när hon drar iväg, så ska du berömma mycket så att hon är duktig. Och låt henne slappna av lite då och ta inte i tyglar, eller gör några andra hjälper utan bara helt lugn och säg duktig och klappa, sen saktar du av innan hon blir för het.

Hehe du beskriver faktiskt min häst riktigt bra:) Hon blir stressigare om det är fler som rider och har faktiskt själv funderat på om det är någon som har pressat henne hårt innan och det kan va därför hon blir stressad och nervös. Hon är en väldigt känslig häst i mun och skänklar och vill verkligen göra allt rätt, men ibland slår det bara slint för henne.... Det känns som hon vill för mycket och så blir det inget i stället...

Bara en tanke, har ingen aning om det funkar, men prova att longera henne. Det kanske är lättare att få till ett bra tempo där och så att hon slipper andra hästar.

Om ni har möjlighet så låt henne gå själv.
Den hästen jag red var precis så som du beskriver, superhärlig och ville verkligen göra sitt bästa och hon blev helt förvirrad ibland.
Var noga med att ge enkla hjälper så att du inte ger dubbla budskap, det är lätt till när man försöker fatta en samlad och lugn galopp att man håller tillbaka för mycket samtidigt som man driver på i fattningen.
Då blir det ju bara: STANNA, SPRING, STANNA, SPRING! I hästens huvud och det blir totalt kaos och hästen vet inte vad den ska göra och lägger benen på ryggen och springer allt den kan istället.

Var noga med att ha en stilla hand i fattningen och släppa fram den lite, ge gärna en väldigt liten eftergift på inner just i fattningen. Och om du fattar galoppen från en lugn trav så är det lättare att galoppen blir lugn.
Hästen jag red hade lätt för att springa iväg i supersnabb trav istället för att fatta galopp om man höll emot för mycket. Då får man bara ta tillbaka och försöka igen. Håll igen hela tiden fram till fattningen, men då får du inte bromsa samtidigt som du driver.

När hon blev jättehet fick jag bara försöka få henne så långt bortfrån de andra hästarna och lugna ner henne. Var hon riktigt stressad så funkade små 8-volter bra, när hon var så pass lugn att hon kunder böja sig efterskänkeln istället för att gasa iväg och inte gick och taktade på snedden utan följde spåret fick hon gå ut på rakt spår och så jobbade vi lite skänkelvikning som hon också blev lugnare av eftersom hon var tvungen att tänka på var hon satte benen och inte kunde flytta så fort. Sen var det bara att försöka i lugn trav igen. Och då menar jag verkligen lugn som i slowmotion lugn.

Var inte heller rädd för att hålla om med benen så att skänkeln blir stadig, annars är det lätt till med hästar som flyger i luften så fort man snuddar vid dom att man är rädd för att hålla om ordentligt med benen. Men ofta blir de lugnade efter en stund av det stödet, inte att man ska sitta ock klämma, men att skänkeln ska ligga emot hela tiden, det blir mycket stillare eller vad man ska kalla det.

Senast ändrad:

Tack så mycket! Mycket bra tips:D

När jag tänker efter så fungerar det på henne med... När hon får något att tänka på så blir hon lugnare tex skänkelvikningar. Men jag bara glömmer det när hon blir så stressad. Jag får helt enklet skärpa mig och påminna mig själv:D Det är mycket möjligt att jag ger dubbla budskap speciellt i galoppen eftersom jag "vet" att hon ska dra iväg innan:crazy: Men nu har jag fått lite självinsikt! Så nu vill jag bara till stallet och rida:laugh: Hon är en sån underbar häst och jag verkligen älskar henne:love: gör precis allt för henne!

Ja, visst är det lätt att man inte tänker på vad man gör :angel:
Jag är också alldeles kär i den där hästen, bara längtar tills jag får rida henne igen. :love::love:
Det är väl lite medkänslor för jag vill så gärna att hon ska känna sig trygg (töntigt jag vet) men hon är så underbar och vill så väl så jag bara smälter för henne. Och så är hon ju så fin.

Tipsen verkar mycket bra! Tycker också du kan prova det Elina8 skrivit. Hoppas det löser sig :)

vissa hästar är ju pigga till psyket och är svårt att få bort piggheten. Är sadel kollad ?tänderna ? antingen så springer hon bara ifrån arbetet eller så kanske det är nått som gör det obehagligt, kan ju vara att sadeln klämmer i vissa lägen tex på volt eller i hörn...

Hur är den annars musklad ? orkar då gå i en bra form ? och hur mkt kräver du av den ? hur rider du ute i skogen ?

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V