super känslig häst, tips tack!

S

sophiep2

Jag fick för ca 1 månad sen ett norskt varmblodsto på foder för senare köp, efter 1.5 vecka jag haft henne skadade hon sig illa och fick ett stort köttsår på höger sida av bogen,veterinär kom och sydde sen var det ju klart efter behandling. vi hade jätte problem att behandla henne för hon vägrade låta oss komma nära såret och det var inte lätt att ge henne en spruta med lugnande, veterinär fick kämpa hårt, efter 2 veckor gick såret upp , jag ringde veterinär som vägrade komma för han ansåg att hästen var livsfarlig (en stor överdrivelse) Så jag fick ringa ett veterinär högskolan i Oslo (3 tim från mig) och som tur kunde de ta i mot henne.
Där stod hon i 2 veckor, de fick ge henne lugnande varje gång de skulle rengjöra såret (hon hade permanent kanyl i sig)
Nu är hon hemma igen men mitt problem är att jag nu är så himla rädd att något ska hända igen tänk om hon får ett litet sår på bakbenet, hon skulle aldrig tillåta att vi kommer nära, hon är en extremt känslig och nervös häst.
Jag har haft häst imånga år men aldrig en som denna.Det är en jätte fin häst med stor potensial.
Någon som har tips hur man kan få denna fina häst lugnare och acceptera att man behandlar henne, det går inte att bemsa henne, det går inte att ge tex avmaskning genom munnen (som tur e så äter hon sina medisiner i fodret)
Om jag inte få rättsida på detta kan jag inte köpa henne, för som sagt tänk om nått händer igen.Vore oehört tacksam för tips.
Mvh-Sophie

Sv: super känslig häst, tips tack!

Det låter inget vidare...
Jag vet ju inte riktigt vad hon gör när hon blir stressad, men av egna erfarenheter så behandlar jag ett sådant beteende lite nonchalant (INTE om det kan bli riktigt farligt!) och lådsas som om det vore helt normalt. Som t.ex. om hästen springer runt när man spolar av såret på benet, ja, då får den snurra tills den stannar, men jag fortsätter spola dela tiden. Den får helt enkelt acceptera. Tillslut, när den lär känna dig och du den, så kommer den förstå att du kanske vet bäst, att den kan lita på dig. Då brukar det gå lättare.

Men som sagt, jag är bara nonchalant mot dåligt uppförande och visar att de inte får något ut för att bete sig så. Har fungerat utmärkt för mig, får ofta beröm för att vi har så snälla hästar, som absolut inte alltid har varit det, men det tar TID!

Respekt är också ett viktigt begrepp, mer eller mindre beroende på häst.

Lycka Till;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 462
Senast: Piaff
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur