Super diarre ! Hjäääälp !

N

Natte

Min nordis är jäääääätte lös i magen. :crazy: (Lös alltså diarre.)
Hon har varit lös jätte länge ! Hade betfor innan så jag trodde det va det så jag bytade till någon musliblandning. Jag bytade för typ en månad sen !

Har hört att a-fil är bra, hur mycket ska man då ge ?
Har också hört att blåbärssoppa är bra, hur mycket ska man ge av det isåfall ? Finns det något annat man kan använda ? :crazy:

Jag tror att hon e så lös för hon dricker i hagen ur pölarna, kan man göra något åt det ?

Jag tror jag får damp på detta snart ! För ALLT i boxen är alltid genom surt ! Får alltid mocka ut allt ! Hon står på halm.
Plus att hennes ben och svans är HEMSKA ! Dom är alltid helt ner bajsade :( Det e ju inte bara om henne utan om mig också ! Låter ego kanske men det e inte kul att tvätta svansen hela tiden, brukar ha den i en fläta men det håller inte så länge, hon har inte värdens "bästa" svans heller och jag vill ju inte slita ut hela så hon inte har någon kvar !

Tror hon har ont också av det, hon e inte lika pigg som hon brukar och det kommer alltid helt oförberätt. Hon är en rikitig fishäst och det bara bubblar till så kommer allt ! Hon typ kurar ihop sig som om det gör ont !
Borde jag vara orolig ?

Vad borde jag göra ?

I stallet står det 4 hästar, min och en till är dåliga i magen. Men den andra är inte alls lika mycket ! Min nordis är värst !

Blir super glad av ALLA svar ! Måååste ha hjälp ! :bow: :bow: :bow:

Sv: Super diarre ! Hjäääälp !

jag rekomenderar dig att du tar henne till klinik.
diarre är uttorkande så om hon inte blir bra i magen snart kommer hon bli uttorkad.

man kan blanda vetekli och dofilusfil till en röra. det ska gå att göra bollar av blandningen.

men ta kontakt med veterinär så fort som möjligt!

lycka till.

Hade ringt en veterinär om det verkar som om hon har ont!
Microbalans, probumin är medel som man kan ge mot konstiga magar.

Att hon dricker ur pölarna kan man väl bara hindra genom att hon alltid har tillgång till rent vatten i hagen. Hon borde ju välja det rena framför lervattnet?:confused:

mmm skulle ringt veterinär snarast om jag var du .. med tanke på att det pågått så länge.. som någon påpekade ovan är diaree väldigt uttorkande..

Att hon dricker ur pölarna kan man väl bara hindra genom att hon alltid har tillgång till rent vatten i hagen. Hon borde ju välja det rena framför lervattnet?:confused:

Det e jätte konstigt, för där är alltid rent vatten i hagen ! Men hon dricker ur pölarna :S
Sen när hon äter gräset (Det lilla som finns kvar) så får hon ju också i sig lervattnet.
Jag vet inte varför hon hellre dricker ur pölarna, kanske e för lat vad vet jag :p

Finns det inget annat man kan prova först ? Asså typ "huskurer".
Ska ringa vet och rådfråga imorgon. Har tänkt göra det jätte länge men jag e ganska dukitg på att skuta upp saker :mad: Blir arg på mig själv !!!

Vad äter hon mer än müsli? Har du lagt till något de senaste månaderna? Min häst klarade inte hösilage eller betfor tidigare. Kontakta veterinär så snart som möjligt för undersökning.

har också hört att fil är bra men vet inte hur mycket.
Först och främst så rådfråga vet.

Annars kan det vara så att magen behöver mer fibrer att arbeta med, då kan man ge (som ngn annan sa) vetekli eller halm.
Viktigt att hålla magen i arbete!

Kanske du borde kolla upp om vattnet är helt ok i karet.
Tvätta karet el. liknande. Kanske byta vattenkar?

Vad äter hon mer än müsli? Har du lagt till något de senaste månaderna? Min häst klarade inte hösilage eller betfor tidigare. Kontakta veterinär så snart som möjligt för undersökning.

Min häst blev också jättedålig av hösilage!

Finns det inget annat man kan prova först ? Asså typ "huskurer".
Ska ringa vet och rådfråga imorgon. Har tänkt göra det jätte länge men jag e ganska dukitg på att skuta upp saker Blir arg på mig själv !!!

skulle säkert också vilja prova så mkt som möjligt o se om det går över.. men då det pågått i en månad känns det säkrast att rådrfåga vet. än att prova ytterligare saker och dra ut på det längre om det visar sig att huskurerna inte hjälper..

hej.

Den erfarenhet jag har av diarré är att den oftast grundar i en bakterie eller tex rotavirus. Eftersom jag jobbar mycket med kor är detta en vanlig åkomma, men det är viktigt att individen får i sig viktiga salter som natrium, kalium, klorid och bikarbonat och även glukos(socker-salt lösning). Även friskt foder och vatten.

Diarré är smittsamt, därför är det även viktigt att isolera hästen/hästarna, de ska ha rent i boxarna och vetrinär ska nog tillkallas ganska fort, därför att hästen kan tömmas på viktiga näringsämnen när inte magen är i skick till att bearbeta maten. Bakterien finns vanligtvis ute i lortigt vatten, dåligt foder(jordbakterier) och kan även uppkomma av för proteinrikt hösilage.

hoppas jag kanske hjälpte dig lite på vägen

Lycka till!

Vad menar du med att de andra två är inte lika mycket? Är de oxå lösa imagen?? Jag skulle klart kontakta veterinär, och sådant får man verkligen inte bara vänta för länge med...

Sen skulle jag fundera på att ta vatten prov, kan det vara något med vattnet?
Snabba foderbyten är heller inte bra för oroliga magar. Man kan även prova att ta bort kraftfodret en tid för att se om det hjälper.
Min ena shettis var lös i magen en period, och då gav jag han proviva, han gillade det å fick två dl om dagen. Tog två dagar så va han fin i magen igen. men fick äta det i en v. Sen har han inte varit dålig i magen sen dess.

Men ring din vet och fråga om råd, så kan ni komma överrens om vad och i villken ende du ska starta.
Hoppas att det löser sig

Hejsan!

Det låter som att din häst har fått sandkoliksymtom. Det behöver inte alltid ge förstoppning, utan ofta blir det diarre istället. Ofta får de det när det börjar bli blötare ute i hagarna och när de betar så får de upp rötterna med grus på samt som du säger går och dricker i vattenpölarna. Börja ge loppfrö som är uppblött i vatten, prova dig fram, börja med en dl i morgon och kväll. Det måste vara uppblött eftersom det är gelet runt fröna som gör att sanden fastnar och följer med ut från tarmarna. Blanda i de uppblötta fröna i fodret precis innan du ger fodret annars så torkar de upp.
Jag hade kontaktat vet och åkt in till kliniken eftersom ibland har det gått så lång tid att bakteriekulturen som finns normalt i tarmarna är helt ur balans och det krävs att man sondar hästen för att få tillbaka bakteriekulturen. Prova med loppfröna så snabbt du kan, de går att köpa i hälsokostaffär eller en välsorterad hästfoderleverantör. OBS! Det ska vara loppfrö el Psylliumfrö och INTE linfrö. Tro mig jag har haft samma bekymmer och har det fortfarande vid de här blöta perioderna på året, men nu är jag medveten om det och hinner häva det innan han blir för dålig. Fil med bakteriekultur är inte fel att prova utöver loppfröna som andra har skrivit.
Hoppas att det reder upp sig snart.

Vad får hästen för grovfoder?Och hur mycket?

Om hästen varit dålig i magen i en månads tid är det väl ändå dags att kontakta vetrinär???

Har tyvärr inte så mkt erfarenhet av just diarré men av lös mage. Det enda rådet jag fick av vet. när min häst var kass i magen var att ta bort allt kraftfoder och ge betfor ( dock brukar vissa hästar bli värre av betfor) Skulle dock i första hand se till att hästen får i sig ordentligt med elektrolyter. Djur blir väldigt uttorkade av diarré och det är nog anledningen till att hästen blivit slöare. Ring och rådfråga vet. om lämplig elektrolytlösning (Socker & salt lösning) Till kor, får och grisar finns det speciell färdig lösning att köpa på Gr***gården, kanske går med Saltbalans Gris+ till häst...enkelmagade djur båda två!!! Snabb kollade på Hippocampus och där stod det att rotavirus endast håller i sig i 2-3 dgr....Nee du ring vet omg!!! Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka