Sund bok om hunduppfostran?

S

Sveipur

Om jag någon gång i framtiden kommer att skaffa hund vill jag vara väl förberedd. Vad rekomenderar ni att köpa för böcker? Finns det olika "skolor" (inriktiningar) vad gäller hunduppfostran/-hantering? När det gäller hästhantering så är jag en hängiven anhängare av NH-filosofin och vill hantera hunden med samma grundfilosofi, även om den stora skillnaden är att hunden inte är ett bytesdjur.

Den måste vara på svenska...

Sv: Sund bok om hunduppfostran?

Jag har läst mängder av olika hundböcker och de allra flesta är rena kopior av varandra.
Den hundbok som verkligen har gett mycket, är en bok skriven av Bengt Rödseth. Den heter Fågelhundsträning på naturens villkor.

Lura dig inte av titeln, den är allmängiltig och gäller för all hunddressyr, att den sedan tar upp lite specialträning av apportering och spårning är ju inget som skadar.

Viktigt är att läsa den INNAN man skaffar valpen eftersom den tar upp den viktigaste första tiden med valpen på ett suveränt sätt.

Boken ISBN 91-631-2489-0, säljs av författaren.

Jag beställde karen Pryors bok "skjut inte hunden" Det är en bok om "operant inlärning i vardagen" tar kanske inte upp konkreta exempel på tex hur du får din valp rumsren men hon skriver om positiv och negativ förstärkning, en klart läsvärd bok för både hundägare, föräldrar och tränare i allmänhet!

Har bara hunnit läsa ett kapitel, men är riktigt imponerad redan. Den boken rekomenderar jag dig att läsa.

håller helt med om "skjut inte hunden!"
lägger till kontaktkontraktet av eva bodfält också,superbra verkligen

kan bara hålla med. få konkreta exempel, men man lär sig hur man ska tänka.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 658
Senast: IngelaH
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka