Sulor - vilket material?

Zandrah

Trådstartare
En liten fråga.
Om ni har hela sulor på era hästar, vilket material föredrar ni då, och varför? (obs;pratar inte snösulor..)

Sv: Sulor - vilket material?

Beror på vilket syfte hästen ska ha sulorna. För mera vikt/längre tå blir det oftast den gröna med filt på en sida. I extremfall en tjockare sula men lyckligtvis har jag ingen häst som behöver sådant nu.
Sulor i gummi/mjukplast har ju en tendens att "suga" loss skon så dem undviker jag.
Jag har en förkärlek till "No-Shock" sulorna. Det är en tunn och flexibel sula som tydligen också ska vara stötdämpande. Ofta använd här på somrarna/höstarna när banorna är hårda.

Flappsulor! :love:

Beror på vilket syfte hästen ska ha sulorna. För mera vikt/längre tå blir det oftast den gröna med filt på en sida. I extremfall en tjockare sula men lyckligtvis har jag ingen häst som behöver sådant nu.
Sulor i gummi/mjukplast har ju en tendens att "suga" loss skon så dem undviker jag.
Jag har en förkärlek till "No-Shock" sulorna. Det är en tunn och flexibel sula som tydligen också ska vara stötdämpande. Ofta använd här på somrarna/höstarna när banorna är hårda.

Anledningen till att jag har sulor på min dam är att hon blir så ömfotad utan. Jag har inte heller någon bra koll på vilka sulor man ska ha. Just nu har hon de gröna filt/plast-sulorna du nämnde.

Skulle "No-Shock" sulorna passa för mitt ändamål? Och vart kan man köpa dem isåfall?

Eller är kanske flappsulor bättre? Vad är fördelen med dem?

Flappen gillar jag oxå, den har jag använt mkt på min "tappsko" häst...han hade ju inte en tappsko under den tiden! :)

Ja det är en halv sko och så är sulan grövre baktill som kompensation för skon. Finns både med brodd och utan, samt mjuk eller hård sula.
Hoven trampar dom inte sönder nåt lättare, men om man har en häst som har en tendens att trampa av sig skorna, så kan dom möjligen trampa av en bit av sulan...men bara nån pyttekant....

Ja det är en halv sko och så är sulan grövre baktill som kompensation för skon. Finns både med brodd och utan, samt mjuk eller hård sula.
Hoven trampar dom inte sönder nåt lättare, men om man har en häst som har en tendens att trampa av sig skorna, så kan dom möjligen trampa av en bit av sulan...men bara nån pyttekant....

Är fördelen med flappsula enbart att hästen inte trampar av sig skon lika lätt eller finns det andra fördelar också?

Fördelen är väl oxå att den har samma funktion som en vanlig sula, men kanske bättre att använda på hästar som tex lätt får hovröta....den släpper ju in fukten i hoven eftersom du kan lyfta på flappen. Sen lättare att göra rent....vilket du ju inte kan alls med sula....

Sen stimulerar den hoven på ett annat sätt i och med sin konstruktion...över traktpartiet just, men det där får någon annan förklara för det är jag inte 100 på.....

Det finns ju vissa sulor som är bra i början med sen sämre när man använt dom ett tag och de blivit fuktiga...är det lädersulor det? Som blir så hårda? Det kan iaf inte vara bra....
Ska minsann testa de där no shock jag :) Eller inte jag...men totton...

Fördelen är väl oxå att den har samma funktion som en vanlig sula, men kanske bättre att använda på hästar som tex lätt får hovröta....den släpper ju in fukten i hoven eftersom du kan lyfta på flappen. Sen lättare att göra rent....vilket du ju inte kan alls med sula....

Sen stimulerar den hoven på ett annat sätt i och med sin konstruktion...över traktpartiet just, men det där får någon annan förklara för det är jag inte 100 på.....

Tack! :) Kan någon annan också förklara? :)

Kan man ha flappsulor både bak och fram eller är det något man bara har i fram?

Hörde av en kollega att det finns risk för att de kan bli ömfotade med flappsulor för att de trycker på strålen, kan det stämma?

Kan man ha flappsulor både bak och fram eller är det något man bara har i fram?

Hörde av en kollega att det finns risk för att de kan bli ömfotade med flappsulor för att de trycker på strålen, kan det stämma?

Vad jag vet så har men det bara fram....

Ja det kan säkert stämma att de kan bli det?

en annan fördel med flappsulor är att hästen får ett längre framsteg än med vanliga hela skor.
Längre och lite flackare ska jag väl säga, iallafall om den springer som en symaskin annars...

Är det någon som vet varför man bara har i fram? Det är ju i bak min dam tappar skorna hela tiden!!! Grrr! :devil:
Jag hade också ett rent hel---te med tappskor ett tag... Gick över när jag släppte dom i en riktigt riktigt stenig skogshage. En del tyckte jag var galen som lät en starthäst gå där... dom förstod inte att det var en del av träningen!:p
Sen ´försvann det! Inte enbart därför då, utan ju mer vältränad dom blev desto bättre belv dom på att hålla rätt på fötterna:smirk:
+ en massa stretcing och massage då.

Jag hade också ett rent hel---te med tappskor ett tag... Gick över när jag släppte dom i en riktigt riktigt stenig skogshage. En del tyckte jag var galen som lät en starthäst gå där... dom förstod inte att det var en del av träningen!:p
Sen ´försvann det! Inte enbart därför då, utan ju mer vältränad dom blev desto bättre belv dom på att hålla rätt på fötterna:smirk:
+ en massa stretcing och massage då.

Anledningen till att hon tappat igår var för att hon gått själv ute och tagit varje tillfälle till att tokgaloppera runt i den leriga hagen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att släppa henne i någon annan hage. Det enda alternativ som finns är så fyrkanter till hagar, och där vill jag inte att hon ska gå. Dock kan man ju låta henne stå inne istället om hon måste gå ut själv annars...

Grrr! Hoppas att det finns tillräckligt med hov att spika i nu bara... :crazy:

Liknande trådar

IT & mobiler Hur svårt är det att skapa animerande filmer, liksom rörligt material? Om man tänker att man skulle skapa kortfilmer med information...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18