Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror på vilket syfte hästen ska ha sulorna. För mera vikt/längre tå blir det oftast den gröna med filt på en sida. I extremfall en tjockare sula men lyckligtvis har jag ingen häst som behöver sådant nu.
Sulor i gummi/mjukplast har ju en tendens att "suga" loss skon så dem undviker jag.
Jag har en förkärlek till "No-Shock" sulorna. Det är en tunn och flexibel sula som tydligen också ska vara stötdämpande. Ofta använd här på somrarna/höstarna när banorna är hårda.
Flappsulor!
Det är en Mustad produkt
http://www.mustad.se/terashsv.htm
Så dom borde finnas hos dom som säljer Mustad.
Kanske skulle vara något för min häst som går med sulor sommartid.
Flappen gillar jag oxå, den har jag använt mkt på min "tappsko" häst...han hade ju inte en tappsko under den tiden!
Ja det är en halv sko och så är sulan grövre baktill som kompensation för skon. Finns både med brodd och utan, samt mjuk eller hård sula.
Hoven trampar dom inte sönder nåt lättare, men om man har en häst som har en tendens att trampa av sig skorna, så kan dom möjligen trampa av en bit av sulan...men bara nån pyttekant....
Beror på vilket syfte hästen ska ha sulorna. För mera vikt/längre tå blir det oftast den gröna med filt på en sida. I extremfall en tjockare sula men lyckligtvis har jag ingen häst som behöver sådant nu.
Sulor i gummi/mjukplast har ju en tendens att "suga" loss skon så dem undviker jag.
Jag har en förkärlek till "No-Shock" sulorna. Det är en tunn och flexibel sula som tydligen också ska vara stötdämpande. Ofta använd här på somrarna/höstarna när banorna är hårda.
Flappsulor!
Fördelen är väl oxå att den har samma funktion som en vanlig sula, men kanske bättre att använda på hästar som tex lätt får hovröta....den släpper ju in fukten i hoven eftersom du kan lyfta på flappen. Sen lättare att göra rent....vilket du ju inte kan alls med sula....
Sen stimulerar den hoven på ett annat sätt i och med sin konstruktion...över traktpartiet just, men det där får någon annan förklara för det är jag inte 100 på.....
Kan man ha flappsulor både bak och fram eller är det något man bara har i fram?
Hörde av en kollega att det finns risk för att de kan bli ömfotade med flappsulor för att de trycker på strålen, kan det stämma?
Vad jag vet så har men det bara fram....
Ja det kan säkert stämma att de kan bli det?
Jag hade också ett rent hel---te med tappskor ett tag... Gick över när jag släppte dom i en riktigt riktigt stenig skogshage. En del tyckte jag var galen som lät en starthäst gå där... dom förstod inte att det var en del av träningen!Är det någon som vet varför man bara har i fram? Det är ju i bak min dam tappar skorna hela tiden!!! Grrr!
Det är en Mustad produkt
http://www.mustad.se/terashsv.htm
Så dom borde finnas hos dom som säljer Mustad.
Kanske skulle vara något för min häst som går med sulor sommartid.
Jag hade också ett rent hel---te med tappskor ett tag... Gick över när jag släppte dom i en riktigt riktigt stenig skogshage. En del tyckte jag var galen som lät en starthäst gå där... dom förstod inte att det var en del av träningen!
Sen ´försvann det! Inte enbart därför då, utan ju mer vältränad dom blev desto bättre belv dom på att hålla rätt på fötterna:smirk:
+ en massa stretcing och massage då.