Sulor och skor?

Macken22

Trådstartare
Använder ni sulor på hästarna? Jag har funderat på detta eftersom jag hittat en del större stenar i hovarna när jag vait ute på grusvägarna, rädd att det ska bli hovbölder.
Det är så att hovis kommer ut i morgon och då kom jag att fundera på hur ni skor era hästar.

Jag tänkte köra med järnskor i år får att se hur mycket han egentligen sliter, ska gå en CR och en 5:a. Men jag har sett att nu när jag har satt i gång honom så nöter han mera på sina framskor, vi rider nästan enbart på grus och asfalt här hemma.

Hur brukar ni göra? Nya skor varje gång eller lägger ni om t ex bakskorna ifall de är okej?

Jag använde sulor på min förra häst när han kommit så långt att vi ville rida lite fortare och kanske försöka placera oss. Jag tycker annars att hästen bör vara utan sulor så mycket som möjligt och skulle jag inte rida fort ändå, så gick det ju att ta det lugnt där det var stenigt.
Min nuvarande häst klarar inte av sulor, hon får ont (förmodligen i strålen), hon har dessutom väldigt bra egna sulor och ömmar inte i första taget. Hon har långt kvar innan det är dags att gå fort, vad jag gör då, det vet jag inte. Får hoppas att hennes egna starka sulor räcker.
Har inte haft problem med stentramp, och har ridit en hel del ritter, både snabba och långsamma.
Hälsning Maja

Såg att du hade en fråga till. Lägger om skor gör jag inte. Det är själva arbetet med skoning som jag anser är det av värde, skornas kostnad är ju minimalt i jämförelse, så nytt som håller maximalt länge tar jag.
Hälsning igen Maja

Tack för ditt svar! många som har läst, men bara en som svarat.

Han har väldigt starka hovar, nästan lite för starka sa hovis förra gången han skodde. Han fick ta i ordentligt för att verka.
Förra ägaren lät honom gå barfota på sommaren (och ridas)
Jag vill undvika sulor i största möjliga mån men började fundera kring dessa när vi tagit hem stora stenar i hovarna.

Jag tänkte be hovis lägga på nya skor, men han brukar på andra hästen i stallet lägga om skor som inte är så slitna (han stärker dessa med en svets) Fast den hästen går mer i ridhus.

Jag har aldrig sulor. Har haft det nån enstaka gång, men jag tycker bara det blir krångel. Tappskor, grus och stenar innanför sulan eller geggig stråle och smulig sula.

Det fastnar stenar i hoven på mina hästar oxå ibland, men om man kratsar hovarna varje dag tror jag inte att det är någon fara. Det värsta är väl om någon stor sten blir sittande en längre tid. Om en sten fastnar när man rider brukar man ofta märka det, eftersom hästen börjar ömma. Då får man ta bort den.

Har man otur kan en spetsig sten orsaka hovböld. Men risken för hovböld är lika stor med sulor, tycker jag, för det kan komma in skräp innanför som man inte märker. Mina hästar har aldrig haft hovbölder som har orsakat problem. Ibland har hovslagaren upptäckt små, utväxta hovbölder när han verkar, men de har inte påverkat hästarna.

När man tävlar/tränar distans är det nog väldigt ovanligt att man kan använda samma skor två skoperioder.

Jag har sulor fram på Spirre eftersom han har väldigt grunda framhovar och har haft flera hovbölder just pga av stentramp fram. Bak har han normala hovar med sulan lite djupare in.

De sulor jag använder är de gröna, lite strävare och tjockare med ena sidan täckt med filt. De fungerar bra. Som "fyllning" använder jag vanlig byggsilikon, vilket fungerar bra och så skos han om var 5:e vecka under sommaren för har man sulor är det inte bra att ha dem för länge ifall att det kommit in smuts.

Som skor har jag vanliga falsade järnskor. Testade guldskor en sommar men han klev bara av sig dojorna hela tiden.

Jag byter också skor varje skoomgång. Är inte själva skon slut så brukar iaf tåkappan vara det.

/Camilla

Jag använder inte sulor till min. Hade planerat att lägga på sulor inför Göingeritten men eftersom jag strök mig pga gårdsköp (som inte blev av) så har han inga sulor.
Jag använder vanliga järnskor med extra svets. De läggs aldrig om för skon är slut efter 8 veckor.
// Linda

Skorna var helt slut (speciellt fram)! Detta trots att vi bara satt igång. Han skulle ta med en annan typ av sko till nästa gång. Kommer inte ihåg vad den hette. Idag fick det bli vanliga järnskor med svets.
Sen slet han väldigt mycket på VF. i tån. Så nu provade vi att fixa till vinkeln fram. Det var kanske en mm kvar längst fram.

Han är bra min hovis, jag sa att jag gärna skulle vilja lära mig sko på en tappsko. Då fick jag prova att slå på en sko på min häst under övervakning. Så nu skulle jag nog med nöd och näppe kunna slå på en sko om det krisar :crazy:

Mina ston har jag aldrig haft sulor på, inte ens på snabba distansritter där det funnits mycket sten. De har väldigt bra hovar båda två och så långt det går vill jag ju helst köra sullöst.

Hingsten går än så länge bara lägre klasser och har inga sulor. Tror inte han kommer behöva det heller.

Min valack var väldigt sulöm förut och hade alltid sulor, men numera kan han gå utan sulor så länge det inte är alltför mycket sten. Hemma går han alltid utan sulor, barfota vintertid. Men nu efter att han varit tvungen att utgå två gånger på tävling pga stentramp (utan sulor) så ska jag ha sulor på när det är mycket sten. Annars kör vi utan.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: skiesabove
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 711
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka