sulkykval innan montékval?

V

Vinna

Hade tänkt kvala min häst i monté nästa år(4:a då) då hon inte gillar att bli körd då hon kan kicka ganska reällt, så frågan är om hon måste göra ett sulkykval först eller inte?

Sv: sulkykval innan montékval?

Jag TROR inte man måste ha sulkykval, men är inte hundra...
Har du "Vinna" ? hon har stått borta hos oss ett tag

ja det har jag, det är min lilla knähund typ:)

Tyvärr så måste du först ha kvalat för sulky innan du får göra ett montekval.

Däremot vet jag inte hur det är i Norge och Finland, de KAN ha andra regler så bor du inte alltför långt från det ena eller andra så kan det vara värt att kolla upp om hästen inte är körbar.

Är hon kvalad ngn gång? Då räcker det. Då kan du kvala med henne direkt i monte. Så kolla om hon har ngt godkänt kvallopp bakåt i tiden.

Är hon kvalad ngn gång? Då räcker det. Då kan du kvala med henne direkt i monte. Så kolla om hon har ngt godkänt kvallopp bakåt i tiden.

Nej, hon är inte kvalad innan och har inte ens gått premielopp

Senast ändrad av en moderator:

Oj, vad många ägarbyten den hade. :crazy:
Den har inte stannat länge på många ställen. :crazy:

nej tyvärr inte, hon har tydligen varit en riktig slåkula och jag vet inte riktigt varför hon har vandrat runt så och får nog aldrig veta, men nu får hon iallafall stanna, funkar det inte som travhäst kommer hon till att bli en riktigt bra westernhäst så:)

Vad jag fattade det som så slog hon inte alltid utan mest faktiskt när det fanns en bil i närheten...konstigt.
de gångerna hon gjorde det så var det när bilen åkt förbi, undra om hon kanske ser eller hör dåligt

Vad jag fattade det som så slog hon inte alltid utan mest faktiskt när det fanns en bil i närheten...konstigt.
de gångerna hon gjorde det så var det när bilen åkt förbi, undra om hon kanske ser eller hör dåligt

vad jag har märkt när jag har varit ute och ridit och kört så är det precis när vi får en mötande bil sidan om oss som hon kan trippa till lite, men annars har hon aldrig reagerat, lastbilar o.s.v kan köra om i hur hög fart som helst utan reaktion.
Men det är den dagen man fick för sig att köra med ett spö på henne som allt har gått snett tror jag tyvärr. hon är så jävla livrädd för att bli körd med spö

Hmm, jag är ganska övertygad över att när hon stod vid vårat stall att hon aldrig kördes med spö...hon hade inte varit körd på flera månader när hon kom och gick bara långsamt/motion..möjligtvis att dom hade med för att endast korrigera...men hon är ju tjej och dessutom röd också :angel: :D

Som jag förstått det så kan du kvala henne i Norge utan att ha ett godkänt sulky kval. Känner en amatörtränare på Romme som har samma problem som dig med att deras häst inte klarar av att gå riktigt framför vagn, men under sadel går det jättebra.

Hmm, jag är ganska övertygad över att när hon stod vid vårat stall att hon aldrig kördes med spö...hon hade inte varit körd på flera månader när hon kom och gick bara långsamt/motion..möjligtvis att dom hade med för att endast korrigera...men hon är ju tjej och dessutom röd också :angel: :D

mm som min Täpp Till jag hade, hon var inte rumsren att köra alls. Bakrädd när andra hästar kom osv, slog som en idiot. Sen gick det juh som det gick :( personligen kan jag säga aldrig mer en röd e.Tap In...

:angel:
Som jag förstått det så kan du kvala henne i Norge utan att ha ett godkänt sulky kval. Känner en amatörtränare på Romme som har samma problem som dig med att deras häst inte klarar av att gå riktigt framför vagn, men under sadel går det jättebra.

det skulle vara väldigt bra om fallet vore så.
Då antar jag du vet två amatörtränare på Romme som har det så nu:angel:

Hej

Vi ägde Vinna en kort period, men vi gav upp. Vi kände att det inte var värt att riskera livet för henne. Super snäll och trevlig att hålla på med, men lurig att köra. Precis som Martha nämner så flippade hon ur en gång när min man körde henne när de hade passerat en bil. Hon började slå som en idiot och sprang ner i ett dike så vagnen tippade och maken flög ur. Sen sprang hon hem själv .... Mig slog hon aldrig för när jag körde henne, hon kunde nypa lite bara. Men så fort min man körde så slog hon....

Vi kopplade ihop det med att hon inte gillade karlar och det var bara jag som körde henne på slutet. När vi hade kört massa motion och skulle pröva att öka farten lite så kunde hon inte trava fortare än motions tempo. Helt bedrövlig tappade traven direkt.

Vi misstänkte ju att hon var ganska sönderkörd när vi köpte henne eftersom hon varit hos en som tränar hårt och gärna startar dom som 2 åringar. Hon var väldigt mager när vi köpte henne så vi fick börja att fodra upp henne ordentligt. Hon hade inga problem med tappskor hos oss, men med hennes benställning så blir jag inte förvånad om hon trampar av sig skorna och trampar sig.

Spö hade hon respekt för hos oss med och vi hade med det på slutet enbart för att visa det eftersom hon försökte vända ibland, och då räckte det med att visa spöt så gav hon sig.

Hoppas att du lyckas med henne och att hon får stanna hos dig.

Jag vet att man inte behöver monte kvala för att starta i monte på Åland, men jag vet inte om det är krav på sulkykval. Vet en starthäst som tävlat i sulkylopp som gjorde en monte start där utan att vara montekvalad.

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 440
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 899
Senast: Jeps
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 134
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka