Sulky till ponytrav

Speciella_tina

Trådstartare
Hej!
Håller på att leta till beg. sulky till min ponny som ska starta till våren, ett russ.

Men jag är ganska grön på det här med travet, och undrar om det finns några särskilde regler på mått man måste/bör följa. Tänker då på längd och höjd.

//Tina

Sv: Sulky till ponytrav

Längd och höjd är väl relativt fritt, däremot finns ju lite andra småmått att hålla reda på - vilka det är får man lära sig på licenskursen...
OM du håller dig till de vanliga märkena så klarar du dig nog ganska bra, vad gäller reglerna.

Saken är den att jag inte kommer köra henne själv, men tänker ändå stå för utrustning själv.

Du skulle inte vilja ge mig måtten??

//Tina

:p
Jag är, ärligt talat, inte så uppdaterad på vad som gäller heller... :D
Det enda jag minns på rak arm är att det ska vara rundade hörn och att det inte får vara mer än 5 cm mellan däcket och "delen" ovanför... (gick det att begripa hur jag menar?)

Jo, jag tror i alla fall att jag förstår! :D

Kanske lika bra att satsa på nytt, så man inte blir lurad... har nämligen redan blivit det, man vill ju lita på folk, och nu står jag där med en sulky som är så låg och så nära hästen att jag definitivt INTE sätter en unge däri!

Vad tror du om börjes speedcart för ponny? någon som har erfarenhet av den?

/Tina

Senast ändrad av en moderator:

Tänk på att det är svårare för kusken att balansera upp hästen i en speedcart än i en sulky om det skulle behövas.

Det är också lite svårare att "känna" när aktionen är på väg att falla ur och man ser absolut inte på samma sätt.

Är det fortfarande tillåtet att tävla ponny i speedcart förresten??? Det var det iofs när jag tävlade så det kanske det är fortfarande???

Det som gäller är att du måste ha hjul skydd from nästa år tror jag det är... Om du kollar på ponnytravet.com där säljer många vettiga saker till både russ å shettisar.... Blir själv tokig på alla som skriver sulky säljes....å så är det en rockard på bil axel :confused: Ett alternativ är ju att kolla på nya vagnar och se vad det är för mått å så på dem, då vet du ju vad du ska leta efter. Lycka till

Sulky, är det den som hos börjes tidigare såldes som jogcart? Vad är skillnaden mellan en speedcart och en sulky?

Är som sagt helt grön!

//Tina

Blir själv tokig på alla som skriver sulky säljes
Inom vanlig körning, finkörning eller vad man nu vill kalla de så är sulky en benämning på många tvåhjuliga vagnar av rockardkaraktär så det är nog därifrån missen kommer i annonssvängen :idea:

En speedcart är en fjädrad långsamvagn och en sulky en tävlingsvagn skulle jag vilja säga som den enkla amatör även jag är.

Speedcart
6206.jpg

Sulky
psb130.jpg

Sulkett
sulkett.jpg

Bestämmelserna om hur en tävlingssulky ser ut finns på sptf.nu :)

ok, tack för hjälpen!

Fast jag måste erkänna att förutom fjädringen ser jag ingen större skillnad!... :p Vad används en sulkett för??

//Tina

sulkyn är helt "avskalad", dvs har bara skaklar, hjulgafflar och en tvärstång som sitsen sitter fast på
speedcarten är ju lite mer grejer på, inte samma krav att den ska vara lätt då det är en träningsvagn. Den är också lägre än sulkyn
sulkett kan du använda t.ex på en ponny/häst som slår ibland, det sitter en tvärstång mellan kusk och häst där och efter vad jag förstått så kallas den slagstång... (en av mina vänners ponny:devil: satte sin sista ponnytravarpotatis härom veckan, när han slog så att han fick bakbenen ÖVER den och skalade dem rejält..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka