sukning, vrickning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lillarut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 169
L

lillarut

När man sitter och läser här på Buke eller annat forum låter det som att hälta ofta är/utvecklas till ngt allvarligt.
Är det inte så att hästarna också "bara" stukar sig/vrickar sig så som tex människan kan göra?
Att det behövs lite vila och ev ett stödjande bandage under en tid och sedan är det bra.

En fundering....
Vad tror ni?

Sv: sukning, vrickning

det är klart att en häst kan stuka eller vricka sig, misstänker jag att hästen vrickat sig (vilket ju inte är omöjligt som de ibland busar och far i hagen) brukar jag avvakta ett par dagar med ridning och låta hästen gå i hagen och checka av tillsammans med min tränare på lina eller om jag springer.
en vrickning försvinner oftast på 2-3 dagar och om man då rider igång så kommer det antingen tillbaka som ett brev på posten = kanske är något annat som är kajko och man åker in och kollar det, eller så blir hästen bra och så var det inget mer med det. så försöker jag resonera iallafall.

Jag har varit med om att hästen trampat snett, blivit blockhalt och ett par minuter senare går igen som om inget hänt.

Så det händer nog att de bara vrickar sig och sen blir bra.

Eller vrickar sig och inte blir bra, 3 månade förra sommaren innan han var fit for fight. Dvs Metacam boxvila mm.

Eller vrickar sig och inte blir bra, 3 månade förra sommaren innan han var fit for fight. Dvs Metacam boxvila mm.

Det är just så jag tycker att det ofta blir:(
Kan det vara att hästarna är känsliga så det lätt blir inflammationer vid en sträckning/vrickning eller överansträngning?

det beror ju helt på hur allvarligt man vrickar sig. jmf med dig själv, det kan göra ont nån minut, några timmar, en dag eller två, och du kan få hoppa på kryckor i många veckor. det beror helt på hur skadad leden och ledbanden blir.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 032
Senast: MiniLi
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 500
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 350
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 188
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka