V

vovicockokanon

Hästen jag rider har börjat sucka. Innan jag börjar arbeta honom så suckar han djupt flera ggr. Han verkar annars mycket nöjd med träningen och vill gärna arbeta. Hur ska man tolka honom?

Sv: Suckar?

Jag har hört att en hästs suckar inte innebär det samma som när en människa suckar dvs uttråkning... utan det ska väl betyda att hästen är nöjd och trivs eller nått sånt... :)

jo, ja vet det är just därför jag undrar om nån här vet hur jag ska tolka det.

vovicockokanon skrev:
Hästen jag rider har börjat sucka. Innan jag börjar arbeta honom så suckar han djupt flera ggr. Han verkar annars mycket nöjd med träningen och vill gärna arbeta. Hur ska man tolka honom?

Det kan ju bero på att han börjar slappna av (eller för att han anser att du dröjer för länge med "det roliga" ;) )
Det är nog inget att oroa sig för. Min häst börjar alltid sucka och frusta som ett ånglok när spänningarna börjar släppa i kroppen och han gör sig redo för att sätta igång att jobba. Han tycker också att träningen är mycket rolig (isht när han är SÅÅÅÅÅ duktig och matte bara gosar och gullar och verkligen KRAMAR honom jättemycket för att sedan skämma bort honom med massor med godis... Bortskämd, vem? Min häst? Nä då...:rofl: :angel: ) så jag vet att suckarna inte kommer sig av uttråkning. :love:

Jag har hört att hästen slappnar av och släpper alla spänningar i kroppen när den suckar och även när den frustar.

precis som min häst gör han suckar å frustar när han börjar slappna av, och jag rider alltid tills han slappnar av. Man bör inte avsluta ridpasset förrän hästen är avslappnad!:)

Du ska alltid rida tills hästen suckar å frustar, då är den avslappnad!

När min häst arbetar rätt suckar han. Han kan också ge ifrån sig ett långt ööööhhrrh.. Då vet jag att jag gör rätt! Se det bara positivt om din häst suckar - då rider du bra!!

När jag var på ridläger fick vi rida lite westernridning. Då när vi gjodre de olika övningarna var det viktigt att vi skulle vänta tills hästen var redo. När den suckade skulle man fortsätta. Många gånger stressar man igenom övningarna, men om man gör dem i lugn och ro så lär sig hästen bättre eftersom de får chansen att tänka efter mellan momenten.

T.ex när man tränar på en framdelsvänding ska man liksom ta ett steg i taget, vänta på att hästen suckar och sedan ta ett steg till osv... Låter lite konstigt kanske...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 465
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka