Aliide

Trådstartare
Min hund är sjuk, har fått svar på alla prover osv. Han har tydligen.. eh.. blablablaaa kronisk kolit. Tydligen är hela hans tarm (tjock, grov och tunn) kroniskt inflammerad. Så nu blir det till att hämta ut Cortizon och Flagyl. Dessvärre är det som sagt kroniskt och veterinären trodde att Focus kommer få äta medicin för resten av livet.

Förmodligen så har allt börjat med en allergi som inte blivit behandlad. Veterinären har gått igenom alla journaler och kliat sig i huvudet. Har varit hos många veterinärer men aldrig har dessa kollat diverse allergier. Det man fått höra har varit; "Risavkok, överkokt ris, blanda ner..."

Så här sitter man, rätt förbannad på sig själv att man inte tvingade alla veterinärer att kolla upp allergier.. :crazy:

Sv: Suck.

Stackaren.

Men att vet inte har tänkt på det själva att det kunde vara nån slags allergi? :confused: :crazy:

Hoppas han blir bättre iaf. Vem vet, han kanske inte behöver äta medicin resten av livet, risken kanske är liten, men man kan alltid hoppas.

Skumt att dom inte tänkte på det ja. Straffar mig själv just nu för att inte jag drev på veterinärerna ännu mer. Var på ett ställe 7 ggr på ett halvår för hans diarré, men som vanligt: magsjuka, fasta hunden...

:(

Usch... Jag lider med dig, det var därför jag gick till en veterinär som kollade upp allergierna och tog mina misstankar på allvar, men de finns ju knappt. Flertalet veterinärer påstår att allergier knappt existerar och foderbolagen trycker på att det är få allergier som är foderallergier... Jag vet vilket helvete du har, dock hoppas vi på att min hund ska bli medicinfri om några år.

Hoppas det blir någon ljuspunkt.

//E

Jag har till och med efter 2 år börjat fundera på att låta honom somna in.

Aktiverade honom igår, 1 kort spår och ett uppletandeskick. Han var så övertaggad och nöp mig i näven rätt rejält. Han blir odräglig av att inte få träna ordentligt. Och efter någon timme hade han sprutdiarré..

:(

stackars, stackars er!! lider verkligen med dig och vovven! men förhoppningsvis så blir han ju mycket bättre i magen nu när han får medicinen :) efter det så hoppas vi ju alla att han inte ska behöva äta den resten av livet ;) *kramar till er*

Det finns hopp i mörkret!!! Jag har en hanhund på nu sju år, som har varit magsjuk typ hela livet, åkt in och ut på djursjukhus i alla år o jag har stampat med foten o bett dom reda ut det. Till slut när han var nästan sex år gammal, hittade vi en veterinär som gjorde en biopsi på samtliga tarmar o mage och fann fann kronisk ertrit och kolit. Med cellförändringar. Hon kunde inte säga om det var allergi eller om han haft en inflammation i tarmen som inte behandlats rätt. Snacka salta tårar man grät när man insåg att man nästan tagit livet av hunden med maten och allt.
Han fick kortison och antibiotika och andapsin (för magsår), och det gav fin fina resultat, han blev bättre och bättre, men kortisonet i sig är ju ett helvete at leva med.
Fick ett tips av en veterinär jag känner som haft en hanne med samma besvär att kastrera, vilket jag gjorde. Och detta hjälpte. Det plus en balanserad kost och att han alltid ska äta regelbundet. Och helt plötsligt började min magra krake lägga på hullet. Underbart när hunden hela sitt liv varit så mager att ryggraden kröker sig.
Numera äter han hemmalgat blandat med vanligt nutro torrfoder, och lite blodpudding och leverpastej som gottimums ovanpå (för att han måste äta) och är helt medicinfri sen fyra månader tillbaka. Han kan tom gnaga på märgben utan att bli dålig. Sen får han lite A-fil för magbalansen nu och då. Och det går utmärkt. Ibland blandar jag i lite i/d mjukmat, men vanlig cesar går lika bra för hans mage idag.
Men vet precis vad du går igenom med din hund, men säger då det att helt kört är det inte för han. Kan min stressputte klara sig utan medicin (men har inte vågat kasta kortisonet än, om han skulle bli dålig igen).

Men grunden för att han ska må bra är att han äter jämnt, minst två gånger per dag, så verkar han hålla sig frisk. Känns som en evighet sedan vi grubblade över en blodskitande hund som hade kramper i magen var o varannan dag. NU pinnar han glatt på, hoppar o leker o mår som en kung. Utan mediciner!!!:D Och han var ett ganska hopplöst dåligt fall från början han...

Ja han kan ju inte leva så där jämt... Nu tycker jag absolut att du ska ge det en chans med det "nya". Men om det inte sker något ska han gå så där i 6-8-10 år till?

Jag tror att cortisonet kommer att verka fort. Eller? Det brukar ge bra resultat. Vi har haft tarminflamation på människa här i bekantskapskretsen och det gav snabbt resultat med kortisonet.

Hoppas att det vänder nu då!

Såg att du bor i Värmland, annars har jag en allergiexpert till veterinär här nere, det hon inte vet om det är inte värt att veta...

Mitt alternativ var att låta Loka somna in (vid ett och ett halvt års ålder) eller att medicinera och jag medicinerar nu med gott resultat, så jag vet precis hur det känns. Dock har ju min hund mer hudbekymmer än magbesvär...

Hoppas allt saker och ting vänder, det är fruktansvärt, vi har förlorat nästan ett år pga att hunden har mått så dåligt och nu är vi på väg tillbaka igen med ny energi.

//E

Tack för att du lyser upp min mörka tillvaro!! :bow:

Focus har, nu ska vi se: Lymfoplasmocytär enetrit och colit. Det är väl samma diagnos?

Vi kastrerade honom samtidigt som biopsin. Idag var vi och handlade Hills i/d burkmat igen. 720:-, räcker kanske i 10 dagar :crazy:

Precis samma diagnos!! och lyckans dig som upptäckte det tidigare... Gissa hur många gånger min kille har legat inlagd på djursjukhus utan att vi fick nån typ av svar varför han hela tiden blev dålig. Han började ju skita blod och ha magkramper och diarre vid nie månaders ålder och hade det då typ en gång i veckan tills han var sex!!! Jag kokade fisk o ris o hade mig o blev rätt så matt på det hela. Hade tanken att ta bort honom, men han mådde ju jättebra däremellan, bara rätt så mager rent ut sagt.
Sen kom denna veterinär som en räddande ängel o äntligen kändes det som om nån lyssnade på mig, och gjorde allt hon kunde för hitta felet. Kortisonet verkar fort, och gör underverk helt klart.
Vår lilla kille är fortfarande känslig för magsjukor osv, o blir han dålig så får han lite antibiotika (dvs alla magsjukor biter lite hårdare på dessa hundar). Men han har inte blivit dålig sen kastrationen. Rent medicinskt säger dom att kastrationen inte ska hjälpa, men rent praktisk gör den ofta det. Har träffat flertalet hundägare efter denna jobbiga episod som har liknande problem och diagnoser, alla har blivit bättre efter kastration, alla blir väl inte helt bra, men tydligt bättre.

Men fy bubbland för i/d maten, vet ju vad den kostar... hih... men storkok e pop, köp en machokastrull o koka upp ris o kött/fisk/kyckling o blanda upp... det gjorde vi... (1/3 kött, 1/3 ris, 1/3 broccoli) o lite solrosolja och diverse. Sen efter typ sex månader kan du ju pröva smyga in lite annat. Dom reagerar direkt om nått är fel, och blir lösa i magen. Samma när man trappar ner kortisonet. Så fort dom inte klarar av det blir dom ju lösa i magen varav man bara sätter in lite kortison igen. Vi höll på o trappade ner som sjutton, och letade en kost som han tål, och till slut fungerade det! Och nu kan han ju äta lite vad som helst, i små mängder än så länge. Grunden är hemkoket (orkar inte köpa i/d, pank blir man för mindre) med vitaminer och mineraler, och sen blandar jag i torrfoder och gotti gotti... Vägen till en friskare tarmflora och ett fungerande tarmsystem är lång för dessa hundar men det går. Bara man kan utesluta orsaken. Keliaki ger samma symptom hos människa, varav alla spannmålsprodukter bör man ju lämna borty från fodret.
Dom misstänkte nötprotein allergi på min kille, men idag äter han ju nötkött och blodpudding för glada livet utan problem, så orsaker förblir ett mysterium. Fast tror det var relaterat till hans starka hormonella drift (trots att han aldrig var stressad eller utåtagerande som hanhund heller, men att han stressade inåt, det ska visst vara vanligt. I synnerhet hos hundar i flock, som ligger lågt i rang).

Så glad att höra!! :bow:

Focus är ju kastrerad nu. Och han är väldigt stressad av sig och har alltid varit. Trots MÅNGA timmars passivitetsträning. Han har mkt vall i sig som inte är vall om man säger så. Påminner lite om en dålig bordercollieblandras i huvudet. Ska ha koll på allt och alla.

Jag föredrar att köpa hills i/d burkmat just för att jag HATAR att koka mat till hunden. Han mår bra av det också. Vi har även en säck I/D torrfoder här som vi ska försöka med efter jul. Det är trots allt samma mat. Ska bara låta Cortizonet och Flagylen ta lite mer.

Mager ja... Det värsta måste vara alla blickar man får. "Men gud människa, ge hunden mer mat." Om dom ändå visste hur mkt man försökt! :crazy:

Men träningen får ligga på hyllan ett tag till, minsta stressen så blir han superkass i kistan. Var din likadan med stressen?

Så man får stå ut med en odräglig understimulerad hund ett tag till...

Hih, jo orkar man inte koka så är det ju lättare med burkmaten och färdigfodret, hos mig tog ju ekonomin slut med burkmaten... :crazy:

Min lillkille har alltid varit stressad, eller nu har det äntligen gett med sig. Det känns lite som om han stressade o fick ont i magen och pga magknipet stressade han ännu mera. Han kunde inte släppa mig ur sikte, o satt i princip på mina fötter var jag än var.
Honom försökte jag mest lugna, lite hjärngymppa och småaktivitet, fast risken är ju att dom stissar upp över det med. Fast gömma leksaker osv, bara för att få lite tankeverksamhet brukar ju hjälpa att stilla stressen. Men min kille var ju så jobbig för att han stressade mest inombords och höll masken väl utåt, det enda man märkte var att ögonen blev stirriga, däremot märker jag nu att han chillar mera, eftersom han är mer nonchalant gentemot mig o ligger upponer i soffan mest hela dagarna. Sen blev han gladare och friskare när han fick en lillebror, dvs en beardis att tugga på ;) innan var han yngst o nedtryckt av gammeltiken, men när hon dog, fick han en självsäkrare attityd. Lite känns det som om stressen är mycket osäkerhet hos hundar, eller var hos min, hans konstanta hävdande av sig själv. Och då ett starkt flocksocialt behov. Men det är ett mindre h*lv*te att balansera upp dom när dom fortfarande är fysiskt sjuka av sina åkommor.
Och ja fy för dessa blickar om magra hundar... min hade jacka på vintern för att jag skulle slippa blickarna om hans krökta ryggrad. Och han var som ett spjälstaket att klappa. Sen han frisknade på sig har han gått upp från 11,5 kg till 17 och är nu i bra kondition. Ganska enorm mängd på så liten hund...

..och min kille är fortfarande stresskänslig... så vet jag att vi hamnar i situationer som stressar upp honom, får han lite andapsin innan (magsårsmedicin)... men vi har lärt oss balansera upp tillvaron... för det mesta iaf... :D

(jisses vad jag virrar i min text, well du fattar säkert ;) )

Ingen fara, förstår vad du menar!

Krökt ryggrad ja... Min kille väger 36 kg, han ska väl väga runt 40-41 egentligen. Så han är väldigt tunn.

Däremot så gick han upp fint av färskfoder och magen höll sig i schack... ett tag! Till slut blev han dålig av detta också och magrade av. Har iaf en bra jämförelse bild av när han var som sjukast:

Freefter.jpg

Han vägde som minst 32 kilo, sen gjorde det inte saken bättre med en unghundskropp.

I dags läge:

DSC00279.jpg

Som tur är ju min kille långhårig, men hade väl lika fin figur som din på "före"bilde, om han inte var ännu magrare,ibland såg man revbenen under en tjock långhårig pälsmatta:crazy: , när han var som sämst. Fast man nog den enda hundägaren som jublar när ens kille blivit lite småfet :rofl:
Vilken typ av färskmat fick han då? Nån rekomenderade natur-diet åt mig, fast det får vi rena rama bajs-sprutan av... så jag har inte vågat prova igen.
Men han ser ju fin o blank ut, din beauceronkille, lite tunn över halsen o så då ;) ack vet hur det är...
När började din kille få sina magproblem? Dom flesta jag pratat med har märkt att det börjar kring könsmognad, det stämmer ju på min, men hur och när började Focus mage knöla?
(tycker det är jätteintressant att hitta andra som har dessa rent :devil: liga problem med sin hund)

Jo han är lite tunn. Dock är Beauceronerna väldigt sega, så runt 3 års ålder ska han väl vara vuxen i kroppen. Sen fick han väl ingen direkt bra start :crazy:

Problemen började redan när jag fick hem honom. Han hade diarré ifrån första dagen, uppfödaren sa att en valp i kullen var lite kass i magen. Så det började med att han avskydde sin mat, ryggade undan när man öppnade fodersäcken osv. Antagligen fick vi en dålig säck men det kan jag aldrig veta. Sedan blev han aldrig helt bra bara. Förmodligen kan det ha varit en allergi till att börja med som aldrig blev behandlad = inflammerad tarm. När han blev 8 månader blev allt värre, som du sa: könsmognad. Stressen kom mer och mer. I perioder kunde han vara bra, vi höll honom strikt på sin egen mat osv. Inga ben eller andra tilltugg. Men ändå kunde han bli kass i magen.

Han har fortfarande krökt ryggrad, men vi gör allt för att få upp honom i vikt. Förutom hans känsliga mage är han djävulskt kräsen! Dock äääälskar han hills i/d :bow: Äter med god aptit. Och hans mage måste få fasta ättider, missar han en måltid är risken stor att han blir dålig. Och ben är inte ens att tänka på!

Focus har ätit Klass, Halla och Fodax färskfoder. Har hela frysen med Fodax som inte kommer ätas upp... Låter det ligga kvar "ifall att" :angel:

Beaceronen växer ju sakta... taskig start på livet är det ju att få krämpor som liten redan... :eek: Kommer inte ihåg hur Nes var i magen som valp, men kommer ihåg att helvetet brakade loss vid könsmognaden... Tror hans började med en maginflammation av nått slag, något dom visst lätt kan få vid avvänjning från mamman om det går för fort (jämförbart med att föl som vänjs av för fort lätt får kolik i början). Sedan har man bara behandlat det som en infektion med typ antibiotika när det varit illa första gången, varav den har grott vidare. Nes livslängd kommer ju förmodligen påverkas av detta, dvs han kommer antagligen få tarmcancer i något skede (redan nu har han cellförändringar i tarmen av inflammationen, men godartade), om han inte nu lyclkats värja sig med en ny fräsh tarmflora typ. Hörde idag av en annan hundägare med en ertrit hund att man kan ge dom proviva-yogurt om dom äter/dricker det, att det kan hjälpa magen på traven.

Tror att kräsenheten går lite tass i tass med magproblemen, Nes är hopplös med maten (var värre innan han blev frisk) o samtliga andra jag träffat tjurar med maten som attan... sen om dom är kräsna av naturen o detta gör att dom äter för lite för att tarmen ska fungera eller om dom är kräsna o bara äter det som är godast för att dom får så ont i magen av att äta, det vet jag inte, men tippar på det sistnämnda. Kan ju säga att cortizonet ger aptit som sjutton, min kille svällde som en ballong efter några veckor på det :rofl: o allt smakade...
Märker du nån skillnad nu när han äter medicin?

Jo inte alls en bra start. Sen som sagt; jag borde tryckt på lite mer för att få veterinärerna att ta oss på allvar.

Focus var inte alls så kräsen innan könsmognad, men efter... Fy fasiken! Trots att han ofta fastades pga diarré så passade inte maten han fick.

Jag tycker han kissar OTROLIGT mycket nu. Antar att det är cortizonet? :o Sen är han ju kastrerad för drygt en månad sedan och vi har redan märkt skillnad på kisseriet. Och något lugnare faktiskt.

Eftersom vi ger honom hills i/d och har gett det ett tag nu så vet vi inte ang. hans aptit. Men detta slukar han upp fort som attan! Både torr och blötfoder älskar han. Men det återstår att se, antingen så kommer hans mage bli kass efter ett tags användning ELLER så tröttnar Herrn på den här maten och strejkar. Vi har försökt med allt, bjudit hem folk med deras hundar för att skapa lite rivalitet vid maten osv. Men icke :crazy:

Men som sagt; nu äter han med STOR aptit!

Hur snart märkte du skillnad på hans mage när du började med Cortizon? Gav du Flagyl också?

Vad är Nes för ras? Du måste ju visa bild på honom!

cortisonet ökar kisseriet något fruktansvärt i början, jisses man dör med dom, dom pinkar ju en halvtimme :o

...och att trycka på veterinärer, min stackare låg inlagd i flera omgångar på ett känt djursjukhus i sthlm men inte :devil: kom dom på vad som var fel på herren, slutade med att försäkringen inte längre täckte magåkommor, o man var lika förtvivlad som innan... och detta pågick i flera ÅR i mitt fall... o jag har bönat o bett o slagit näven i bordet åt veterinärer att jag vill veta VARFÖR han blir dålig, inte bara få hem en diarrefri hund... *suck* ..men till slut hittade vi ju en vettig veterinär som vägrade sluta innan hon hittat vad som var fel o var felet satt... men då hade det gått så långt att han kräktes blod(dvs hela tarmsystemet var inflammerat, från svalg till ändtarm!!!)... o jag var inne på vad jag trodde sista besöket för hans del, dvs var redo att ta bort han, för hela han var slut, för första gången i hans liv var han deppad själv över sin mage.

Cortisonet ökar även aptiten, dvs så länge han går på det lär han ju äta.. :D ..men jag fick ju veta till min förskräckelse att en ertrit hund absolut inte får svältas, tänk vad man har hållt på o nästan mördat sin lilla magsjuka hund med svält!!! Varav nu mutar jag i honom leverpastej om han får för sig att "banta" nån dag (han äter ju inte cortison längre så nu kör vi mutor)
Nes fick cortison, antapsin och antibiotika vars namn jag inte kommer ihåg när han kom hem från sjukan... antapsinet och cortisonet var det som vi fortsatte med länge och väl. Antibiotikan åt han nog i tre veckor.

Nes är en USA-importerad skyeterrier. Varav jag inte har koll på hans linje bakåt, för till viss mån ska dessa besvär vara ärftliga... men skyeterriern är en inavlad ras, därav tog jag in en hanne från fjärran kontinent, men inte :devil: blev det avel på honom inte :(
Bild vet jag inte hur jag får in... hih, total data-marödör, dvs har försökt kolla hur jag gör, men lyckas inte fatta... :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 713
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka