Sv: Suck.

Har inte läst hela tråden (har långsam dator, tyvärr) men jag har fått samma diagnos på min hund för fyra år sen ungefär. Var inne på djursjukhuset akut flera gånger med blodig diaree och blodiga spyor...Blev utskälld andra gången för att jag inte matade min hund försiktigare (som bott hos mig i åtta år och varit frisk som en nötkärna..). Till slut tvingade jag mig till både parasittest, salmonella, Campylobactprov utan resultat. Till slut var det en vikarierande (!) veterinär som tyckte att vi skulle göra biopsierna, vilket gav diagnosen.

Min hund fungerar tillfredställande idag på följande:
Strikt torrfoderdiet Royal Canin Hypoallergenic. När vi började med denna i stället för Specifik CID kunde vi halvera Cortisondosen!

5 mg prednisolon varannan dag

100 mg Acinil (magsårsmedicin) morgon och kväll

300 mikrogram Levaxin om dagen (ja, mitt i allt elände fick hon nersatt köldskörtelfunktion också)

Ca 2 matskedar Pro-Viva Nyponsoppa per portion torrfoder.

Pigg och glad, något överhull men det kan vi ta efter de magra åren. Snart 12 år gammal!

Jo, han dricker otroligt mycket och kissar naturligtvis ut allt också :o Inatt väckte han mig och ville ut och kissa. Det har ALDRIG hänt förut. I vanliga fall har han liksom kunnat hållt sig ifrån 22-12, eller då har vi gått ut. Piper för att han vill kissa händer inte. Är det dock nr.2 säger han till.

FAST när vi tog vår nattliga kissrunda (japp, han kissade i en evighet) så hade han diarré också. Jag var nära att gråta.. Borde det inte ge med sig nu?! Han har ätit Cortison och Flagyl sedan i Måndags.

Så skönt att läsa att allt löst sig med Nes!! Får han inga återfall?

Hej Mozart!

"Kul" att det kommer ännu en hundägare vars hund har samma diagnos. Ser att din hund dock fick det på äldre dagar.

Och både du och Litu nämner blodiga diarrér och spyor, sånt har jag faktiskt aldrig varit med om. Visserligen har Focus haft lite bloddroppar i sin avföring men då har det berott på att han varit sliten i analslemhinnorna, alltså ingen direkt blödning ifrån tarm.

Men jösses vad medicin hunden får, iofs väldigt liten dos cortison. Vad är det för hund? Vikt?

Här har du en till.

Vi fick alldeles nyligen reda på att våran Golden-tik (3,5 år) har diagnosen lindrig magkatarr-kronisk tjocktarmsinflammation.

Hon äter för nuvarande 2,5 tabletter Flagyl/1 g dag samt 1 tablett Andapsin/2 ggr dagligen. Strikt diet på Hills ID torrfoder.

Detta svarar hon på som tur är, åtminstone flagylen då hon inte har haft några "skov" sedan hon började med det för tredje gången.
Andapsinet började hon med för en vecka sedan så det verkar inte ha gett något resultat ännu då hon fortfarande vill äta gräs.
Hur länge kan det dröja innan denna medicin gör sin verkan?

Känner igen kisseriet, och att bli väckt. Nes hade aldrig innan någonsin (inte ens som valp) väckt mig för att gå ut, han höll sig hur bra som helst, fast jisses under den stora cortisondosen... han skulle ut flera gånger... det ger med sig efter ett tag, kisseriet, men det finns en risk att dom går på urinvägsinfektioner under medicineringen, Nes fick det två gånger på ett halvår... o då kan vi snacka kisserier, han stod o pinka huuuuur länge som helst o ofta... Men som sagt det ger med sig...
I början åt Nessis Prednisolon 10 mg tabletter två st tre gånger om dagen... dvs 60 mg om dagen. Sen trappades det ner till 1,5 osv, tills han efter ca 6-7 månader åt en halv tabl. varannan dag. Det åt han nog i tre fyra månader o då började jag ge honom en var tredje dag osv tills vi slutade helt.
Antapsin fick han 20ml föra varje måltid (en timme innan mat, 2 timmar innan annan medicinering) och sen i omgångar antibiotika då...
Tror blod-spyorna kommer när dom är riktigt illa däran, din kille fick väl hjälp fortare än min :cry: ...men att veterinärer ska ha så svårt att diagnosticera denna typ av åkomma... med tanke på att vi verkligen sökte hjälp typ en gång i månaden i flera ÅR...
Nes får små återfall, men så pass lindriga att dom kan fixas med lite pro-viva, A-fil och hemmakok (grötris och fisk/kyckling) alt. lite i/d mat. Fast jag är ständigt nervös över hans mage... senast idag hade han lite lös mage o jag målat ju genast :devil: på väggen. Men nu ikväll mådde han bra igen. Har ju som sagt kortison kvar och han har livstids recept på det (obegränsat recept). Men peppar peppar har vi inte ätit kortison på länge nu. Det försämrar ju immunförsvaret o han fick ju alla åkommor under sin medicinering, kennelhostan(trots vaccin) bet sig så pass att han låg inne på sjukhus med slang i luftrören en natt för han slemmade så ordentligt o lungorna höll på att kollapsa. Och han reagerade på vaccinationer med bölder o hej o hå. Så vi hoppas slippa kortisonet framöver...

Till chio: antapsinet kan ta upp till två veckor innan det fungerar. Samtidigt får ju dessa hundar en vana av att äta gräs (dom tror ju själva det hjälper, dom fattar ju inte att det är medicinen) varav dom gärna fortsätter. Jag fick förbjuda Nes från att äta gräs o vi hade grymma gräl om det. Han kan fortfarande få attacker då han absolut "måste äta tre kg gräs", och jag får vara lite elak emot han då, eftersom gräset inte hjälper. Hade din hund oxå svalgirritation? det är visst då dom helst äter gräs, om jag förstod min veterinär rätt. Brukar bjuda Nes på broccoli hemma om han har mycket gräs-mani på gång.

Någon svalgirritation har veterinärerna inte nämnt alls....men jag kan ibland tycka att det ser ut som om hon "får ta i" lite grann när hon sväljer. Kanske inbillning från min sida??

Hur noga är det med tiden när det gäller Andapsinet? Låt oss säga att jag ger henne tabletten kl 17.00. Måste hon då få mat kl 18.00 och Flagylen kl.19.00 eller gör det något om det går någon timme till emellan? Bara en stilla undran för hittills har hon fått medicinen som det står på receptet.

Visst blir man nojig över avföringen. Det är det som är så skönt med Flagylen (peppar,peppar...) att den fungerar. Utan medicin så kan det räcka med att hon äter en liten kattbajs för att man ska behöva ut på natten (det börjar alltid på natten) med henne, men med medicin så kan hon klara det mesta.
Det behövs kan jag säga för vi bor på landet med diverse djurbajser överallt samt en riktig "snockelråtta" till hund. Ingen bra kombination kan jag lova. :crazy:

Vill man att andapsinet skall verka så är det dom tiderna som gäller. Och att dom äter mat innan, för det skyddar magen. Härligt på morgonen när man har bråttom, gick upp innan fem o började med antapsinet när jag skulle åka hemifrån vid sju... men man hann ju med en käck promenad på morgonen (inte för att min morgontrötta hund uppskattade detta alls)...

Nes hade iaf svalgirritation, han försökte stoppa i sig allting han hittade för klia sig i strupen typ. Och det gjorde ont att svälja. Men han kraxade oxå precis innan dom hittade felen på honom. Liksom harklade sig hela tiden stackarn.

Hej!
Min hund är en Puli, väger i dagsläget ca 13-14 kg (tik). Vägde som minst runt 8-9 kg när hon var som sjukast. Tappade också all päls på ryggen innan de upptäckte problemet med sköldkörteln. Den har dock växt ut igen! Var på väg att ta bort henne ett par gånger när det var som värst, men hon är en otroligt livsglad hund som ser pigg ut hur sjuk hon än är så vi tog oss igenom det i stället, vilket jag är hemskt glad över nu. Tycker att hon lever ett fullvärdigt hundliv nu och så länge hon gör det får hon hänga med! Märker inte några större biverkningar av medicinerna förutom lite "burkig" kroppsform när kortisondoserna varit som högst (10 mg/dag) och naturligtvis kissnödigheten.

Vilken tur att er raring klarar av kortisonet! Min kille hade så pass lågt immunförsvar när han äntligen diagnosticerades att kortisonet gjorde allt värre, sår läkte dåligt, han fick infektioner och till slut den j*v*a kennelhostan som höll på att nita honom helt. Santidigt som det läkte hans tarmsystem. Och det fungerade ju så bra att han nu som sagt lever ett medicinfritt liv helt. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 713
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka