*suck* Vad är nu detta...????

Sv: *suck* Vad är nu detta...????

Har de andra vita tecken på huvudet?

Sen behöver inte alla få skadan.
Iom att du hade din häst på klinik i våras för svår Mugg- skulle jag ta ett leverprov. o om det visar på förhöjda levervärden- försöka att stalla in den när du åker på semester.

Hej !
Det kan vara björnloka . En växt som är giftig .
sök på björnloka .
Det kan också vara mördarsnigel , om hästen har råkat röra
vid en sådan med mulen kan det bli blåsor av det .

Du kanske kan pröva att använda en uttorkande salva på natten och en salva med solskydd under dagen?

Har faktiskt inte sett en häst som fått så mycket solexem på sin mule, beror ju såklart också på hur känsliga de är.

Kanske finns någon uttorkande och svalkande salva som fungerar på hästar?

hon hade inte höjda levervärden då, inga större förändringar har gjorts sen dess, enbart att hon nu går på bete...

Tycker du att jag bör täcka hela hästen eftersom hon är vit till 80%, bara brun i flankerna och lite på halsen/bogen...?? Hela ryggen är ju vit...

Du kanske kan pröva att använda en uttorkande salva på natten och en salva med solskydd under dagen?

Har faktiskt inte sett en häst som fått så mycket solexem på sin mule, beror ju såklart också på hur känsliga de är.

Kanske finns någon uttorkande och svalkande salva som fungerar på hästar?

Typiskt min häst att alltid vara värst:angel: Ska åka iväg och köpa solskydd i morgon och sen testar jag nog lite Aloe Vera, det skadar inte iaf.

hon hade inte höjda levervärden då, inga större förändringar har gjorts sen dess, enbart att hon nu går på bete...

Tycker du att jag bör täcka hela hästen eftersom hon är vit till 80%, bara brun i flankerna och lite på halsen/bogen...?? Hela ryggen är ju vit...

Visste inte:o

Som andra har sagt: det är antagligen en bränna från solen. Min får likadan, fast mest liksom ovanpå näsborrana iår. helosan har en bra solskyddskräm, som är till för kossors spenor. Finns tex på hööks. Solkyddsfaktor 8.
Måste bara få svara på den här också: det är nog INTE svinkoppar. Jag har själv haft det, förra sommaren, och man får blåsor av det. (och det var det vidrigaste jag varit med om, har ett ärr efter det)

Precis så där ser våran ut också, jag har använt helosan sol i någon vecka men det verkar inte hjälpa så nu har vi börjat med solskyddsfaktor 30 (för barn), hoppas det hjälper.

Hej

Sådär se rmin valack ut på mulen, han har helvit mule. Det blir vätskande sårskorpor och det är soleksem.

Jag har sytt ett nosskydd i tunt läder som jag fäst på grimman

Jag såg att TA horsew**e har rea på flughuvor som skyddar ner till nosen.

Jag anväder även sol lotion för barn, med solfaktor 25 men det hjälper inte, utan bäst är att skydda mulen.

Min första tanke är om hon ätit/nuddat vid en Björnloka t.ex? Och att det är just det vita kanske är för att hon är extra känslig där, eller så kan det ju vara en tillfällighet att Björnlokan bränt just där. Fast soleksem låter kanske mer sannolikt med tanke på att det var enbart på det vita..?

...men jag måste påtala att jag inte har någon erfarenhet! Så mej ska du inte lita alltför mycket på :)

Min pålle ser ut som Rosa pantern på hela sin stora vita bläs, både under mulen och över :eek: Efter ett tag förvandlades det rosa till flagor och sår. Vi har smörjt in honom hela sommaren varje dag med Bamse solskyddsfaktor 30 och de regniga dagarna med Helosan med solskydd 8. Det är ju sol även mulna och regniga dagar. Nu börjar han se bättre ut. En person tipsade mig om att de helst skall gå på kortklippt gräs, för långt gräs försämrar den irriterade huden mer. Kör med gräsklipparen sa hon, ja lättare sagt än gjort :crazy:

I våras när det va sol så va ja tvungen att köpa solkräm på apoteket med faktor 30 provade först med helosan sol men den va för klen. Glömde skriva att min häst såg nästan ut som din.

Jag har haft flera hästar som sett ut som din både i vita karleder och på mulen. De mörka hästarna har klarat sig. Trodde först också att det var solexem men erfor sedan att de endast fick det i en av beteshagarna där det bl a växer alsikeklöver, falsk palsternacka och något smörblomsliknande. "Exemet" har framträtt först i juli månad. Solkräm har hjälpt både i behandlande och i förebyggande syfte. En del växter ger brännskador efter närkontakt. En del växter ger, vid förtäring, ökad känslighet för solljuset. Men som sagt, solcreme har hjälpt.

Min lilla fölunge fick exakt samma sak för ett par veckor sedan, han är väldigt ljus på mulen ock mycket vitt på benen också. Han blev även svullen i bakbenen och har brännsår även där, jag ringde ut veterinär omedelbums när jag fick se honom. Vet sa att det berodde på någon växt han hade fått i sig, den växten tillsammans med solstrålning bildade en reaktion som gav brännsår/blåsor på kännsliga ställen (alltså där han var vit) Han har en svart liten prick mitt i det vita på mulen och den var helt oangripen. Fotosensibilisering kallas det om jag inte minns fel. Lilla fölis fick kortison salva utskriven som jag behandlade med i tio dagar (det var mest för smärtan i och med att det kliade så på honom, sedan så smörjer jag dagligen med den högsta solfaktor jag kunnat hitta både på mule och ben. Vid soliga dagar får hästarna stå inne helt och gå ute på nätter numera.

vi har gått igenom hagen och det vi hittat som vi tror kan vara orsaken är en kolväxt som heter kirskål, har tyvär ingen bild på den men det går nog å hitta.

Nu är det snart två veckor sedan veterinären var ute och lille fölis blir bara bättre och bättre, han har tappet all päls på nosen bara men den börjar sakteliga å växa ut igen, ska se om jag har någon bra bild på hur han såg ut.

Lycka till och skydda din pålle från solen så ska det nog komma till rätta!

Ser precis ut som när JAG bränt mig av solen!!!
Jobbigt att ha problem med sådant!
Är det väldigt vanligt på hästar som är vita på mulen?
Jag har aldrig sett de i verkligheten!

Här är en bild på min älskling, han ser inte allt för rolig ut. Han har även varit lite nere under en veckas tid och han har nog tyckt att det har varit jobbigt med allt kliande:(, men nu är han på bättringsvägen och börjar bli den pigga, busiga lilla fölis han var från början.

Hej! Din pålle har fått soleksem. Rosa hud får lätt dessa problem, särskilt där pälsen är extra tunn. Skydda med soltäcke/huva + Helosan Sol. Se upp bara för dåligt passande huvor med lapp för nosen. Min fick ett enormt skav av sin förra året. Fick modifiera den ganska rejält.

har du känt på hur tjock pälsen är på mulen VS ryggen? rygghåret är mycket kraftigare och mycket mer än de små fjun som finns på mulen..

har din häst ömmat något i ryggen eller ser irriterad ut i huden så kan det vara en god idé med heltäckande, annars inte..
smörj in med SPF 25-30 på mule och marleder samt bredvid svansen på låren (tunn päls där) och täck med lapp över mulen från grimman..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka