*suck* Vad är nu detta...????

lady_vip

Trådstartare
Min "hudhäst" har fått något som liknar brännsår på mulen, enbart på de vita pigmenten (vit mule + underläpp). Det vätskar sig och blir fåror som spricker och sen fula skorpor.

Självklart gör det ont och det sprider sig fort. I torsdags och igår satte jag på vanligt Salina Vaselin för att det skulle mjukna, men det ger inget resultat.

Vad kan det vara? Funderar på om det är nån växt som gett henne just brännsår, men varför då bara på det vita? Soleksem? Hon kliar inte man och svans särskilt mycket, normalt.
Hon har nu dessutom fått en mild nässelreaktion, men den är som sagt mild...

Sv: *suck* Vad är nu detta...????

Usch då, det låter ju som regnskållor nästan, men jag vet inte om de sätter sig på mulen:confused:
Har ni haft mycket sol så hon bränt sig?

Min "hudhäst" har fått något som liknar brännsår på mulen, enbart på de vita pigmenten (vit mule + underläpp). Det vätskar sig och blir fåror som spricker och sen fula skorpor.

Självklart gör det ont och det sprider sig fort. I torsdags och igår satte jag på vanligt Salina Vaselin för att det skulle mjukna, men det ger inget resultat.

Vad kan det vara? Funderar på om det är nån växt som gett henne just brännsår, men varför då bara på det vita? Soleksem? Hon kliar inte man och svans särskilt mycket, normalt.
Hon har nu dessutom fått en mild nässelreaktion, men den är som sagt mild...

Kan vara akut förgiftning?
Om det vita är uppsvullet och det vätskar gult, samt om slemhinnor är gulaktiga men det är det väl inte?

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju vara så att hon helt enkelt är solbränd och behöver lite solskyddsfaktor... Pälsen på mulen är ju inte speciellt tjock och skyddar därför inte huden under från solens strålar.

Visst var det du som hade såna muggbekymmer?

Om jag vore du skulle jag skydda ALL vit hud med lite påhittiga lösningar.
det finns huvor med lapp ända ner till mulen. Om inte annat kan du sy på en lapp själv.

Precis... Min tanke är att det är nån reaktion av nåt slag... Får åka iväg och köpa flugtäcke i morgon, blev inget tidigt pga dålig passform och nu har det ju regnat i en månad.

Men de sista dagarnas sol har nog gjort sitt och hon börjar må dåligt...

viktigast är att skydda det vita- om den har det- låter som det.

Om det vita är uppsvullet och det vätskar gult, samt om slemhinnor är gulaktiga men det är det väl inte?

Allmäntillståndet är bra, hon är pigg och funkar som vanligt, inga tecken på förgiftning.

Tror att om min val. hade haft mer vitt på nosen hade den sett ut så:eek:
Har du tempat den?
Hur ser benen ut?

Skulle ta bort den från solen!

Som någon annan skrev, förgiftning...

Har din häst ett bra bete fortfarande?
(Om den går på bete dvs)
Eller börjar betet tunna ut. Hästar kan faktiskt äta sånt som är giftigt, dom väljer det inte först men det kan börja slinka ner och sedan kan det hända att dom äter det glupskt:crazy:

Lätta förgiftnings symptomer är utslag på läppar då huden där blir lite känslig då den "alltid" är nere i marken. Vita läppar är känsligare och som även vid soleksem.

Min häst har vita läppar och jag smörjer med helosan (den gula) då han ibland i perioder får sårskorpor runt läpparna. Tror dock att min får det av solen då även den ena näsvingen är vit och får samma sår, men inte den motsatta som är svart.

Sök runt på lite nätet efter förgiftningssymptomer, kanske du hittar lite bilder eller bra beskrivning:idea:

Men iaf, jag skulle inte ta så lätt på det. Har dom ätit giftiga växter kan det komma långt långt senare mer allvarligare symptomer:crazy:

Temp normal, benen normala (om man bortser från lite, lite mugg på hö bak och nån galla som alltid har varit där).

Ta bort henne från solen kan jag inte göra akut, har varken hö eller något annat bra alternativ och alla hennes kompisar går på betet. Men som sagt, i morron blir det inhandling av täcke, huva och noslapp.

Det som oroar mig mest är att jag ska på semester nästa vecka och hästvakt ska kolla dem...

Som någon annan skrev, förgiftning...

Har din häst ett bra bete fortfarande?
(Om den går på bete dvs)
Eller börjar betet tunna ut. Hästar kan faktiskt äta sånt som är giftigt, dom väljer det inte först men det kan börja slinka ner och sedan kan det hända att dom äter det glupskt:crazy:

Lätta förgiftnings symptomer är utslag på läppar då huden där blir lite känslig då den "alltid" är nere i marken. Vita läppar är känsligare och som även vid soleksem.

Min häst har vita läppar och jag smörjer med helosan (den gula) då han ibland i perioder får sårskorpor runt läpparna. Tror dock att min får det av solen då även den ena näsvingen är vit och får samma sår, men inte den motsatta som är svart.

Sök runt på lite nätet efter förgiftningssymptomer, kanske du hittar lite bilder eller bra beskrivning:idea:

Men iaf, jag skulle inte ta så lätt på det. Har dom ätit giftiga växter kan det komma långt långt senare mer allvarligare symptomer:crazy:

Men varför är det bara hon?

Betet är på 13 tunnland, där går 4 ston, och det är ingen brist på bete, så hon borde verkligen inte äta giftiga växter.

Vet att detta har hänt nån sommar innan, men jag kan inte minnas vad jag gjorde eller när det kom.

Hon har ju som sagt haft detta sedan i tisdags (jag började kladda på det i torsdags) och om det hade varit förgiftning borde jag ju märkt det vid ridning...?

Jag vet inte, men eftersom hon har alla möjliga hudproblem känns den vägen som den mest troliga, men jag uppskattar alla teorier.

Bild på eländet.
th_DSC00133.jpg

Här ser man dock inte att det är "fåror", men ni kan ju fortsätta gissa...

Svinkoppor är ju bakterier och visst påminner det om svinkoppor... Stafiliykocker?

Bild på eländet.
th_DSC00133.jpg

Här ser man dock inte att det är "fåror", men ni kan ju fortsätta gissa...

Det där är till 110% soleksem.
Min nordis med bläs blir likadan, och får problem varje sommar.
Smörj med helosan sol på dagen för att skydda mot sol. På kvällar brukar jag smörja med tjärnsalva, men det ska man inte ha när det är sol ute...

Så oroa dig inte för något annat. Soleksem yttrar sig på precis det där viset. Det är inte särskilt svårt att få bort om man smörjer heller. Hästar med vita/rosa mular har sämre skydd och får detta väldigt lätt.

Senast ändrad:

Är din häst känslig annars i huden så låter det som ännu mer att det kan luta till giftiga hållet...

Känsliga hästar behöver inte ha ätit av giftiga växter utan det kan räcka med att hon går i dom och petar med mulen runt ikring dessa växter.

Solen gör att giftet i vissa växter "kommer ut" (konstig förklaring:crazy:) och när då din häst går där så får hon det på sej.

Men på sätt och vis så är det ju lite tur i oturen då att din häst är känslig, då behöver det inte alls betyda att hon ätit av växterna utan att hon "bara" gått i dom:):crazy:

Smörj som du gör, fast inte med fet salva under solens timmar.
Blir det ändå mer så skulle jag nog fundera på ta hjälp av en veterinär. Man kan ju alltid ringa och rådfråga dom:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka