Suck smekmånaden är över....

FannyN

Trådstartare
Det har ju gått så otroligt bra med ridningen på min 5 årige lilla gubbe. I början fick hänga med andra ut sen har jag ridit mycket ensam också,styrning funkar jättebra,gas ,broms och samling....galoppfattningar och sidförande skänkel.Han har varit så otroligt cool och samarbetsvillig.

Sen idag...vi rider iväg som vanligt och efter att ha skrittat några km,gjort lite serpentiner,men mest bara lufsat på så vägrar han gå in på en väg som vi ofta tar.Jag driver och är jättebestämd och han går en efter en stund,slappnar av för att sedan vända på en femöring och rusa hemåt i pass.Får ned honom och ska vända tillbaka men då reser han sig,kastar sig åt sidan och rusar iväg igen...sadeln är på sniskan och jag sitter på ryggen barbacka men har en halv sadel under rumpan och stigbyglar...nu kör han upp huvudet i himlen och springer som en galning.
Över en stor väg och sedan in i en okänd människas hästhage där det tar ett abrubt slut när han kommer åt elstängslet.På andra sidan.
Jag sadlar om och sitter upp igen.Nu rör han sig inte en meter.Vad jag än gör.Efter en stund skriker jag åt en tant på cykel att hon måste hjälpa mig genom att klappa händerna bakom äntligen kommer vi ut ur hagen.Där sticker han igen,ända hem.
Sedan gick jag en jättepromenad med honom till fots för att han bara inte skulle få gå in i hagen igen....men visst vann han ....
Det känns inget bra alls.

Allt emottas tacksamt,råd stöd kritik tips.....
// Åsa :mad:

Sv: Suck smekmånaden är över....

Under hur lång tid har du ridit honom? Har han fått någon viloperiod under denna tid?
Vad brukar ni göra på den vägen som han inte ville ta?
Har han någon gång tidigare ifrågasatt din position eller något du bett honom göra, i hage, stall eller dylikt?
Har du infört någon ny utrustning?
Har du låtit någon kolla tänderna?
Går han ensam i hagen? Har det skett någon förändring i hagen?
Rider du alltid ensam nu?
många frågor........

freyja skrev:
Under hur lång tid har du ridit honom? Har han fått någon viloperiod under denna tid?
Vad brukar ni göra på den vägen som han inte ville ta?
Har han någon gång tidigare ifrågasatt din position eller något du bett honom göra, i hage, stall eller dylikt?
Har du infört någon ny utrustning?
Har du låtit någon kolla tänderna?
Går han ensam i hagen? Har det skett någon förändring i hagen?
Rider du alltid ensam nu?
många frågor........
:bow:
Hejsan,
Jag red honom pyttelite i april,3 gånger i veckan maj och juni,vila juli,red sen i lite lugnt i augusti, och nu har vi varit igång varannan dag ungerfär i 4 veckor.
Vi gör inget särskilt där på den vägen men det är några hästar i närheten som han ibland är lite tveksam till om han vill lämna,men han brukar vara lättövertalad,bara att driva lite så går han snart framåt igen med energi.
Han har varit lydig mot mig,i början gick han inte in i stallet, men efter att jag inte gett mig utan snurrat runt honom på marken går han alltid in med mig nu.Däremot är han stöddig mot min sambo som inte är hästvan och var väldigt duttig.Hovslagaren fick också sätta honom på plats ordenligt efter att han kastat sig ut mitt i hovslagerirt en gång,grimman blev mos...men den hovslagaren skällde ut honom och nu sist stod han som ett lamm.Han är mkt ranghög.
Ingen ny utrusning,sadeln passar riktigt bra.vanligt träns,tredelat 10.5 bett.
Vet kollade tänderna när han besiktigades i mars.Annars inget,men han var ju glad häomdagen....
Han går i en stor hage med 8 andra vallacker och en shettis.
Han får inget kraftfoder för han är så rund.....Har hört av vetrinären nu i sep att han ser precis lagom ut för månaden....
Jag rider ensam ungefär var tredje gång jag rider,annars har jag sällskap eller håller på i paddocken.
Jag är så förundrad,han har gett så mycket signaler att han tycker det är kul att vara ute,att jobba öht.
Han har förut varit så snäll vid ridning att en del inte trott sina ögon för han var MKT stökig när han kom dit,men då var han nykastrerad.
Tack för att du skrivit frågor är så himla glad att få hjälp....

FannyN skrev:
:bow:
Hejsan,
Jag red honom pyttelite i april,3 gånger i veckan maj och juni,vila juli,red sen i lite lugnt i augusti, och nu har vi varit igång varannan dag ungerfär i 4 veckor.
Vi gör inget särskilt där på den vägen men det är några hästar i närheten som han ibland är lite tveksam till om han vill lämna,men han brukar vara lättövertalad,bara att driva lite så går han snart framåt igen med energi.
Han har varit lydig mot mig,i början gick han inte in i stallet, men efter att jag inte gett mig utan snurrat runt honom på marken går han alltid in med mig nu.Däremot är han stöddig mot min sambo som inte är hästvan och var väldigt duttig.Hovslagaren fick också sätta honom på plats ordenligt efter att han kastat sig ut mitt i hovslagerirt en gång,grimman blev mos...men den hovslagaren skällde ut honom och nu sist stod han som ett lamm.Han är mkt ranghög.
Ingen ny utrusning,sadeln passar riktigt bra.vanligt träns,tredelat 10.5 bett.
Vet kollade tänderna när han besiktigades i mars.Annars inget,men han var ju glad häomdagen....
Han går i en stor hage med 8 andra vallacker och en shettis.
Han får inget kraftfoder för han är så rund.....Har hört av vetrinären nu i sep att han ser precis lagom ut för månaden....
Jag rider ensam ungefär var tredje gång jag rider,annars har jag sällskap eller håller på i paddocken.
Jag är så förundrad,han har gett så mycket signaler att han tycker det är kul att vara ute,att jobba öht.
Han har förut varit så snäll vid ridning att en del inte trott sina ögon för han var MKT stökig när han kom dit,men då var han nykastrerad.
Tack för att du skrivit frågor är så himla glad att få hjälp....

Vad har du för stam på din pålle? Det låter som en tuff häst nämligen som jag tycker det låter som om du hanterar bra! Han verkar ha kommit in i en testperiod, som du själv antyder i rubriken. Typiskt unghästar och nu får du inte ge dig! Bra du gick ut med honom för då vann han inte helt.

Jag går själv med båtbensbrott och gipsad sedan 3 månader pga vår 5-årsvalack som var superenkel att rida in och verkade älska att blir riden och jobba osv men efter vilan så fick han fnatt och jag fick mitt livs kortaste ridtur endast 2 sekunder lång och 4 bocksprång. Allt som en blixt från klar himmel helt utan förvarning! Hästen stod lugnt och snällt när jag satt upp och lika lugnt när jag rättade till sadeln och sedan tog han två steg framåt innan jag sagt till, varpå jag försökte göra en förhållning trots att tyglarna inte var kortade helt och som sagt 2 sekunder och 4 bocksprång senare låg jag på alla fyra!

Tyvärr är unghästar inte alltid pålitliga och just de som är lättast att rida in kan få den värsta trotsfasen efter en tids ridning. Det är bara att inte ge sig. Gär han inte när du sitter på, ha ett spö med dig och driv honom framför dig i skänkelvikning i den riktning du vill. Tyglarna trär du över huvudet och leder honom i.

Att tvingas gå skänkelvikning undan för dig ger dig två saker:

1. Du visar att du bestämmer för han går undan för dig.

2. Det är jobbigare för honom att gå skänkelvikning med dig på marken än att ridas rakt fram och ridturen tar längre tid vilket gör att det tar längre tid innan han kommer tillbaka till hagen!

Beväpna dig med tid och tålamod. Tycker inte du skall utsätta dig för risker vad gäller skenturer, stegringar och bockningar.

På en del hästar fungerar det att backa hästen i den riktning man vill när man sitter i sadeln, men eftersom han rest sig en gång redan så vill jag att du avvaktar innan du försöker något sådant eftersom denna senare metod är ganska provokativ vad gäller just att stegra sig. Däremot kan du prova rida honom i skänkelvikning åt det håll du vill ha honom. Kom ihåg att en häst är som svagast när halsen böjes åt endera håller! Var alltid beredd på att snabbt böja huvudet åt det håll du har lättast för på honom. Det är panikbromsen och en unghäst är en unghäst! Ett sätt att förstärka din position är att du rider med graman också. Låt då gramantygeln endast vara till paniksituationer men annars vara slak.

Hoppas det löser sig med din tuffing...

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag har den erfarenheten att unghästar gör en kraftmätning mot en - förr eller senare. Många gånger är det så att ju tuffare och högre i rang de är desto kraftigare blir protesterna.

Jag tycker att du ska ta det lite försiktigt med hästen nu några veckor, undvika en del saker som han visat lite motstånd mot tidigare, så att han inte testar lika kraftigt igen och inte får vana att sticka.
Gör saker där du har lite mer kontroll över situationen, dvs inte göra saker som kan vara utlösande för maktkampen men väljer du att göra det måste du göra det under situationer där du har möjlighet att vinna. Han kanske inte testar dig om du istället rider ut tillsammans med någon. En sak som hästar brukar tycka är kul och gör att de blir uppmärksamma är positionsbyte, dvs att man skiftar plats i täten hela tiden, blir lite träning av tempoväxlingar på köpet. (Om det inte är så att han absolut ska vara först - då kanske han blir för framåt av det - du känner honom bäst).
Var uppmärksam i stallet osv när du hanterar honom. Visar han någon ansats till att ifrågasätta om så bara med att förändra uttryck, tillrätta visa honom milt men mycket bestämt - naturligtvis beröm i massor när han är "snäll". Var uppmärksam vid utfodring - visar han uttrycket "hit med maten" så tillrättavisa honom, osv osv
Om du har möjlighet kanske du skulle prova att jobba lite med honom i rundvolt (alltså inhägnad med bra staket). Kan bli lite kraftmätningar där också, men det är lite lättare att markera vem som bestämmer där. Efter ett par veckor lystrar hästen bättre och accepterar att det är den som "står" i mitten som bestämmer. Kan också bli positiva följdverkningar.... Har själv en unghäst som är intelligent och lite småtuff men ändå bra lynne, men hon måste ju småtesta ibland... bla var hon trög att lasta, men efter ett par veckors löslongering var det heller inga problem att lasta henne.

Ville bara tillägga. Om du har möjlighet att löslongera så ta det varligt första gångerna. Det kan bli rusningar och bockningar - särskilt om hästen har lite problem med vem som bestämmer. Och stängslet behöver vara stadigt och säkert.
Låt hästen bara skritta runt ett par, tre varv och se till att den håller sig ute på spåret.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har köpt en kallblodstravare, han går inte längre på travet utan funktionerar som ridhäst åt mig. En valack på 17 år, helt...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: Lini
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka