suck...skare och is...

M

MariaAhmira

blir så trött!
går ju inte rida nu!
vägarna är blanka av is och ängen är täckt av packad hopsjunken snö och hård skare...suck...
kan inte allt bara smälta bort! snön är bara mysig när man kan plumsa fram stora åkrar, nu är den bara till besvär..
Vill kunna lasta hästen på transporten och dra till ridhuset...men det kan man ju glömma i det här väglaget...

Jag tillhör de som inte har hästarna skodda på vintern av diverse anledningar... vilket gör att broddar inte är aktuellt:smirk:
kan det inte bara bli vår snart?! nu när julen är över så längtar iaf jag till vårsolen...*drömmer*

kände att jag måste skriva av mej om det här...säkert nån mer som känner igen säg...kanske...?

Sv: suck...skare och is...

MariaAhmira skrev:
Jag tillhör de som inte har hästarna skodda på vintern av diverse anledningar... vilket gör att broddar inte är aktuellt:smirk:
Men hur gör du då med hagvistelse? Eller är det bättre underlag i hagen?

Medryttarhästen har än sålänge bara traktbrodd, och jag tycker hon halkar alldeles förskräckligt:crazy:

Det är bara att brodda i. Is är ett välldigt bra underlag att rida på då det sviktar.
Förr tränade man travhästarna på is, då det var så bra underlag!
Annars så är det bara att inse fakta och låta hästen kanske stå tills det är borta!

håller med dig.
Kan mer eller mindre åka skridskor på stallplanen:crazy:
Och hästen oskodd (dock för att hovslagaren belv akut sjuk)
ska skos på tors men går inte att göra nåt alls med dem nu.
svinhalt överallt. Hagen är rätt ok men halt där med

Känner lika! Även fast jag har min häst skodd och broddad skulle jag ALDRIG ut och rida på dessa is gator. Har fobi för att hästen ska halka dessutom tycker jag broddarna känns som en falsk trygghet. (har att göra med att jag gick omkull för 6 år sedan och det sitter tyvärr kvar i hjärnan än). Fram för sol och vår!

Jag red mycket på ängen då det var sådär fin pudersnö. perfekt att träna i då o då, blir mycket muskler:d ...men nu efter mildväder och minusgrader igen så är den en gång så fina "snöpaddocken" helt knagglig...:(

Hagarna är så väldigt stora att det bara är vid grinden det trycks ihop och blir isigt. sen är det ju en jädra skillnad att träna i dålig snö mot att hästarna går i hagen...:smirk:

våra hästars hovar får vila från skor och sömmar under vintern. då får hoven chans att bli hel från sömhål.

håller med dej ejn jag litar inte på isbroddar tycker det är halt och lurit ändå.
+broddar/blindplugg i hagen är oxå lite otäckt:crazy:

Jag har samma problem att det är is överallt, så att lasta hästarna och åka till ridhus är bara att lägga på hyllan, men jag måste endå rida och hålla igång dom, tävlingarna börjar snart, så det är att frösöka göra det bästa av situationen. Hoppas på att det antingen kommer massor av snö och lägger sig över eller att allt smälter bort och blir isfritt, Mina hästar går med skor och 4 brodd i varje hov, därimot annvänder jag små brodd, dom har inga problem att röda sig på vägarna, men jag tycker inte det e så kul att rida på is och skulle aldrig trava eller galoppera där på. Just nu kan jag ganska så bra rida i hagen när dom anndra hästarna har gått in, men snart försvinner väl snön där med och blir is :( !!

har samma usla underlag här :( Rusan är ju broddad och väldigt säker på foten så jag skrittar ut i skogen och håller mig borta från stigarna (tack för terrängbanan) sen blir det ridhuset två till tre dagar i veckan.
Har en plätt utanför ridbanan som inte är isig och med bra snö där man iaf kan tömköra lite i trav :smirk:

Visst är det tråkigt! :(
Det känns bara meningslöst att rida öht just nu tycker jag...
Det enda man kan göra är i princip att skritta ut på asfaltsvägarna eftersom det är enda stället som det inte är för dåligt underlag på...
Och det är ju inte alltför lockande de dagar det är isigt och så vill jag heller inte rida alltför mycket på asfalten..

Jag tycker det ska bli vår o mjukt i backen så man kan få rida ordentligt o hoppa o galoppera o allt :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är i valet och kvalet om jag ska sko på valacken för vintern eller ej... Normalt så har jag alla hästar i arbete skodda...
Svar
14
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka