*suck* nytt stall utan hö-analys..

S

Sentenced

Fick veta idag att stallet vi ska flytta till snart inte har analyserat hö.. :(
Nu blir ju allt lite svårare, ville gärna räkna ut en korrekt foderstat åt kommande pållan men.. nehej då.:crazy:

Enda infon jag fick var att protein värdena troligen är bättre i år för förra året så magrade hästarna av och DÅ analyserade man och fick veta att det var protein brist.. Ursäkten är att "ingen orkar ta tag i det".:confused:
Pållan är en smått hispig, lite svårfödd häst som jag ska försöka få upp i bättre kondis och muskulatur. Hon började få lusern i höstas och har sedan dess blivit lite rundare om magen än hon var förr..:p Har dock inte blivit riden så mycket!

Jag vill gärna ge ett helfoder utan havre i- hon behöver inte mer energi!! Hon väger ca 580 kg och ska stå kvar på 10 kg hö.. ägaren ger även 3,5 Krafft-mått lusern om dagen + 0,5 liter betfor.

Fan vad svårt det blev nu när jag ej har analys att gå på!!:devil:
Vill ha tips på bra färdigfoder, vill vara säker på att hennes mineral och vitamin behov blir täckt oxå..
Har funderat på Eggersman Cool Mix, tror jag det heter? Eller Hippo Basic..eller Krafft grund?

Detta är ingen tråd där jag vill ha en färdig foderstat av någon för det är ju inte tillåtet- men gärna tips på fodermedel till ett hetsigt sto som kommer ridas mer och mer med tiden!(dock ej STENhård träning eller tävling!)

Eh..tips???:D

Sv: *suck* nytt stall utan hö-analys..

Krafts Musli är ju havrefri, tycker jag funkar bra. Ang. höet så får man nog själv fixa en analys om man vill ha det, verkar som de flesta bönder som hyr ut stallplatser med hö inte har analys. Iaf min erfarenhet.

fråga om ni inte ska gå ihop och göra en höanalys då.. om ingen annan vill så gör en själv, säg inget till dom andra och smyg in på den rätta foderstaten..

jag vet själv om höet är analyserat och någon måste ge 2 kg lusern, 2 kg havre och 3 kg krafft nya groov.. då är det fasiken halm dom fått istället för hö..

så är det dåliga näringsvärden så säg bara "jag tycker att hästen ser mager ut bara.." när dom frågar varför du ger ex lucern..

Jag gillar personligen nya groven bra då min inte vill äta utav lucernhelst å absolut inte pelletsen. Den är ganska heltäckande lite beroende på hur mycket man ger, jag ger så pass lite så jag får ge mineraler oxå.

Men en höanalys är ju att rekomendera, vill inte dom andra vara med så bekosta en själv å behåll svaret för dig själv. Vill dom andra se får dom snällt betala sin del eftersom att det tydlöigen inte ingår i stallhyran.

Har på allvar börjat fundera på att faktiskt göra en analys på egen hand!
Är inte så dyrt och defenitivt värt det!!:idea:

Har dock aldrig gjort det.. vet vart jag ska skicka och läst lite hur man gör.
Men om det står t ex en öppnad stor ensilage/hösilage bal utanför stallet.. är det bara att ta från olika ställen i balen, blanda väl, klippa till ca 5 cm bitar och skicka iväg ca 100 - 200 gr med följesedel för grovfoderanalys??
Eller kan det bli fel - är det en väldigt precis vetenskap med hur/var man tar ut stråna??

Ang. färdigfoder så tycker jag oxå att müslifoder verkar ok..

ta en liten tuss från varje nyöppnad bal och lägg i plastpåse som du knyter om.. ta hem och lägg i frysen tills du har prov från 4-5 balar.. för det bör inte ta mer än 2-3 veckor att öppna 4-5 balar, varje bal håller inte mycket längre än 4-5 dagar när den väl är öppnad..

Tycker att du gör helt rätt i att ta en analys själv. En svårfödd häst kan ju falla ur totalt om grovfodret har dåliga värden. Om jag hade fodrat med oanalyserat grovfoder så skulle jag ge 2-3 kg lusern, då det ger en hel del protein, ett eventuellt överskott är ingen fara då det kommer ifrån grovfoder. Som mineraler hade jag gett miner vit eftersom det innehåller mer fosfor än kalcium. Kalcium får man redan massor ifrån lusernen. Jag har hört att vissa hästar som är svårfödda och heta funkar bra på Krafft Rehab, som är havrefritt.

Som beastiebabe säger brukar vi göra hemma hos oss.

Tycker du gör helt rätt i att ta en egen analys. Specielt om du har en svårfödd häst så attd u vet att hullet kommer fortsätta ligga bra :)

Du har ingen kunnig i närheten som kan titta på höet? Man kan komma ganska nära genom att se i vilket växtskede det är skördat, hur mycket blad som är kvar, alltså inte vänt så många gånger på vallen, vad är det för sorts gräs, hur många sorter och finns det baljväxter i och hur mycket. Vilken färg har det, hur luktar det, kommer det från en vall som man sått in gödning på,m.m.
Så har du någon duktig lantbrukare i närheten så kan man komma ganska nära vilken kvalité höet har.
Jag tar iofs analys eftersom det efterfrågas av de som köper hö av mig.

Rolle på Österlen (H&H-Bonde)
Islandshästar på Lösdrift

Du gör helt rätt som tar en analys på grovfodret så att du vet vad du ger och vad du behöver kompletera med.Som kraftfoder kan du ge Racing perfekt mix som är ett havrefritt muslifoder som är kompleterat med flingad morot och majs.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår