Suck, nu är magen i olag igen

Pancakes

Trådstartare
Ja, som rubriken säger så krånglar ponnyns magen nu igen. Han är ju rätt känslig och klarar inte av t.ex. hösilage eller betfor. I höstas vart han ju lös igen och efter en del letande visade det sig att mineralerna var boven, vi hade bytt till ett annat märke. Så fort mineralerna försvann var det inga problem och inga problem återkom heller när han startades upp på mineraler av det "gamla" märket.

Men nu är vi där igen när han är alldeles nerkletad i baken och behöver tvättas. Det började den här veckan, antagligen då orsakat av

a) att de har börjat sova ute nätter med bra väder. Det innebär att han istället för att stå inne ~7 timmar på fri tillgång på halm får ca 7-8 kg hö ute samt nappa på det lilla gräs som finns. Min tanke är att det kanske blir för lite grovfoder.

b) att jag har börjat beta honom lite för hand. Jag är alltid rädd att han ska få fång eftersom han är ganska överviktig så den här veckan har han fått beta 10 min per dag för hand för att börja vänjas in i tid.

Någon som har lust att resonera lite med mig? Jag tänkte som en början se till att de får halm ute också så att de kan pilla i den också under natten, även om jag tror att de inte kommer bry sig om den eftersom de knappt äter allt hö...

Sv: Suck, nu är magen i olag igen

Jag tror inte att 10 min bete är boven men jag håller med om att avsaknad av tillräcklig mängd fibrer kan vara det.

Märker att min egen pålle ibland väljer det fula, vissna fjolårsgräset framför det spirande fräscha nygräset. Hade du inte haft hö hade jag nog gissat på det, men jag tror nog mer på mineralerna. Om ni tidigare fått reaktion på dem så tror jag att det är det som kommit tillbaka när han nu får samma sort igen. Det kan ju vara något där som stör i magen och som han bara klarar en kortare tid innan han blir dålig igen.

Det eller något i hagen som han petar i sig och som inte funnits där under vintern - i så fall var det bara slumpen som gjorde att han blev bättre när ni bytte mineraler. Har du koll på växterna?

Hur som - jag förstår att det är jobbigt för er, både dig och honom! Hopoas ni får klarhet i vad det är så ni kan undvika att det kommer tillbaka!

Men nu är vi där igen när han är alldeles nerkletad i baken och behöver tvättas. Det började den här veckan, antagligen då orsakat av

a) att de har börjat sova ute nätter med bra väder. Det innebär att han istället för att stå inne ~7 timmar på fri tillgång på halm får ca 7-8 kg hö ute samt nappa på det lilla gräs som finns. Min tanke är att det kanske blir för lite grovfoder.

b) att jag har börjat beta honom lite för hand. Jag är alltid rädd att han ska få fång eftersom han är ganska överviktig så den här veckan har han fått beta 10 min per dag för hand för att börja vänjas in i tid.

Nu har jag inte sett din hage men är du säker på att det verkligen är "lite" gräs? Jag tycker att det är lätt att underskatta hur mycket som finns.

Får ponnyn jäst? Det brukar hjälpa.

Äter han upp sitt hö själv eller går han med andra?

Jag har mycket svårt att tro att hästarna tänker äta halm ute.

Just orsaken kan jag inte veta, men ett tips har jag i alla fall. Min häst var, sedan jag fick hem honom vintern 2008, nästan konstant lös i magen. Var han normal räckte det med minsta lilla, stress eller liiite för hastigt foderbyte, för att utlösa problemet igen. Provade allt, tog bort, la till och ändrade om foderstat, provade tillskott, jäst och annat utan att det hjälpte riktigt. Jäst fungerade ok men inte bra.

I höstas började jag med Hippos linfröpellets, och vips, han har faktiskt inte varit det minsta lös i magen sedan dess :) Han får ca 2-3 dl varje dag och det har lagat hans mage. Innan fick han direkt rena rännskitan när han blev lite uppspelt eller nervös, nu är han normal i magen tom. då.

Nu får han 3 kg hö (väldigt torrt) per dygn och så gräs då, som växer ganska mycket. Helt normal mage.

Min häst går i en mindre hage som till synes ser ganska kal ut, men där han går och noppar i sig av det lilla som finns under dagen. Det är knappt ett tunnland som han delar med två småponnyer. Han går ute ca 8 timmar om dygnet, men hinner ändå få i sig tillräckligt mycket grönt för att bli lös i sin (känsliga) mage. Proteinöverskott ger ju lätt magproblem.

Något som verkar hjälpa en del för hans del är att dra ner en del på hösilaget, som vi har rätt bra värden på (lite högre kvot än "normalhösilage") för att på så vis få ner proteinhalten. Det verkar nämligen vara en hel del protein i gräsgroddarna som han gnaskar i sig. Han får drygt 5 kilo hösilage nu (D-ponny) och lite längre fram i sommar kan det hända att jag drar ner ända till 4kilo. Den delen av dygnet som han står inne har han fri tillgång till halm, som han glatt äter av, och några problem att hålla hullet har han inte utan snarare tvärtom.

7-8 kilo hö låter förresten bra mycket för en överviktig ponny som dessutom går där det finns gräs dygnet runt. Förmodligen fyller höet i sig själv hans näringsbehov med råge, vilket i sig kan vara en av orsakerna till magproblemen. Varje proteinstinnt vårgrässtrå blir sedan en droppe som får bajsbägaren att rinna över! För att inte tala om allt fläsk de blir byggstenar till.

Mitt råd som brutal och härdad ponnyägare är att låta hästen stå inne på nätterna och dra ner på höet - rejält.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama