suck.. akvarieväxter

wtf

Trådstartare
jag får dom faan inte att växa!! :(

i 18 dagar har jag haft pmdd och bytt 30-40% av vattnet 1 gång i veckan.. å i 13 dagar har jag haft nytt lysrör (flora glo).
hur lång tid ska det ta egentligen?
köpte en växt för nån vecka sen, ser ut som vattenpest men är nåt annat.. den skulle tydligen växa som ogräs men hos mig ser den mer eller mindre död ut :( och det här akvariegräset (sånt som kommer att täcka hela botten) som jag köpte ser ju inte såddär jätteimponerande ut...

det här suger verkligen, jag som drömmer om ett akvarium FYLLT med växter som frodas... :( bläääää

Sv: suck.. akvarieväxter

jag får dom faan inte att växa!! :(

kolla om du har hart eller mjukt vatten i akvariet. Vissa vaxter trivs bast i hart vatten och vissa bast i mjukt.

Det finns specialbocker om akvarievaxter pa bibliotek. Lana och skaffa sedan sadana som gillar ditt vatten!

/KT

kan hårdheten ändra sig i ett akvarium? har skrivit ut papper från vattenverket om massa värden på vattnet i kranen.. :)

Hårdheten kan stiga om du har massa kalksten och så. Har du bara ett enda lysrör?

Vad jag har sett är att de flesta planterar fel. De sparar rötter som är många cm långa, snurrar ihop dem till ett nystan och knör ner dem i engelsk sjösten. Våga klipp rötter, de ska vara stubbiga och spretiga. Våga ta bort några stora blad, det är själva växtämnet som ska växa. En del växter man köper har tom övervattensblad, som ska lossna under vatten. Rötterna behöver porös och mediumgrov sand att växa i. Separera plantorna från varandra, dvs även de plantor som kommer i samma kruka/korg.

mvh

har ingen kalksten, bara lavasten. jupp bara ett lysrör, finns inte plats för mera i lysrampen... :(
i botten har jag finkornig sand och över har jag engelsk sjösten och rötter och blad har jag ansat rätt bra.. dessutom är rötterna bra utspridda runt plantan...

snart köper jag plastväxter :p

Ett lysrör är ju inte så mycket. Jag skulle slänga på minst ett till med lös drossel och reflektor bakom. Många växter behöver mer än ett rör för att växa bra, och de som står bra under ett rör är sällan de som växer snabbt.

Ett lysrör är ju inte så mycket. Jag skulle slänga på minst ett till med lös drossel och reflektor bakom. Många växter behöver mer än ett rör för att växa bra, och de som står bra under ett rör är sällan de som växer snabbt.

Cryptocoryne arter brukar trivas i miljoer som inte har sa bra belysning, men dom vaxer langsamt.

/KT

grejen är väl den att lysröret sitter i ett lock, så att få plats med en till bakom går inte med den anordning som finns idag. det är däremot en reflektor bakom (om det är en "spegel"?)

fast den är nog inte så blank längre.. :p massa kalk och rost på den tror jag

Testa någon avkalkning till kaffebryggare, eller askorrbinsyra i vattnet. Då ökar du ljuset i akvariet lite iallafall.

vaddå.. menar du att jag ska ha det I akvarievattnet? :crazy: eller menar du att jag ska torka av den? isf har jag ett överlägset medel mot kalk (jobbar som städerska ;))

Hehe. Nej, häll det för all del inte i vattnet.:)
Ta loss reflektorn, alt hela rampen om den sitter fast, och avkalka den, så att den reflekterar mer ljus sen.

Jag ser nu att jag uttryckte mig minst sagt luddigt. Vad jag menade var att skriva "askorbinsyra i vatten" alltså att du får en sur lösning som du torkar av reflektorn med.

det var väl det jag tänkte ;) men jag kunde inte veta säkert när jag läst om folk som hällt i läsk i akvariet för att sänka nån nivå :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: tanten
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 413
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama