Subaru Legacy duger denna som dragbil??

Apollo

Trådstartare
Nu har jag hittat en bil en Subaru Legacy med boxer motor 2,0 fyrhjulsdrift 2007 gått 11.000 mil.

Skattevikt, kg: 1480
Tjänstevikt, kg: 1480
Totalvikt, kg: 1940
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 730
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1480
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3535
Max lastvikt, kg: 460

Duger denna som en dragbil? Har den gått för mycket? Är motorn för liten? Vet inte hur många hästkrafter det är.
Hjälp mig orkar snart inte leta bil längre!!

Sv: Subaru Legacy duger denna som dragbil??

Jag har en Outback från -01 som jag älskar.

Innan hade jag en Impreza super som dragbil men tyvärr lite för liten trots att det var den äldre "lite större" modellen.

Om den bil du tittar på gått för långt eller inte måste ju du avgöra. Är priset i förhållande till hur långt bilen gått, vad är bytt, är den servad osv.

Jag tycker den är ok, kamrem bytt, en ägare, full servicebok. Det är min man jag mest får tampas med. Han tycker allt är för dyrt.

Det jag undrar mest om den orkar med den motorn. Vet inte så mycket om motorer.:confused:

mina föräldrar har en sån, något nyare modell. Den har jag dragit hbl sto med föl med utan problem. Mycket bra dragbil! KÖP!

Kan bara säga att Subaru generellt är fantastisk dragbilar med bra framkomlighet och köregenskaper! Så jag tror inte att du blir missnöjd.

Skulle också säga köp! Visst en 2.5 litersmotor hade väl kanske varit något bättre men med en Subaru är dragkänslan med en 2:a minst lika bra som ngt annat märke med större motor. Fyrhjulsdriften ger mycket extra.

Sen ska man veta att Subaru ligger högt i pris, om nu din sambo tycker det är dyrt i jämförelse, men de är SÅ värda de extra pengarna.

Nej, jag är inte Subaruförsäljare, bara en väldigt nöjd ägare. :D

Jag har haft exakt en sån. 165 hästar om jag inte minns fel.
Den får ju bara dra 1480/1600kg som max och det räcker den absolut till. Saknade lågväxeln i som fanns i 07:an när jag köpte ny 2010.
Den nya fick jag dumpa efter 9mån, skitbil. Så nu blir det inte fler Subaru för mig. Men 07:an var jag nöjd med.

Eftersom den har haft samma ägare så är det en nöjd ägare.

Vad jag förstått är Subaru dyra att laga många gånger, av det skälet hade jag kunnat välja bort den. Ofta ligger Subaru högt i pris också. Vet ju inte vad du är ute efter men jag har en Opel Vectra som får dra lika mycket. Inte fyrhjulsdrift dock, men med 2,2 motor. Billigare både i inköp och rep. kostnader. Men många är ju jättenöjda med sina Subaru så det kan säkert vara ett bra köp :)

Om du bara behöver dra en häst i släpet så KÖP! Förutsatt att bilen är schysst i övrigt naturligtvis.

Jag lämnade ifrån mig en Subaru Legacy jag hade som tjänstebil för några veckor sedan. 08-a, skötte sig perfekt de 11000 mil jag hann köra med den. Visserligen en annan motor i den än i "din" bil, men underbar väghållning, lagom storlek, suverän på vintern, stabil och bra dragbil. Snygg dessutom. Jag hjälpte en stallkompis att parkera hennes släp i vintras när hennes framhjulsdrivna bil bara stod och slirade. Svag backe att backa uppför, blöt blankis. Jag lade i backen, backade och släpet stod sedan där det skulle. :)

Jag är supernöjd med min Subaru. Har en Legacy Outback 2,5l med 165hk. Någon skrev att 2,0 har 165hk men det borde ju vara mindre hk i en mindre motorvolym eller? Jag kan förstås inget om sånt så det kanske går?

Jag kan tycka min är lite klen om man drar fullt lass (1520kg för mig, 1800 för sambon med e-kort) i branta uppförsbackar. Om jag skall upp för brant backe på mindre väg lägger jag alltid i lågväxeln. Kör man på motorvägen får man växla ner till 4:an upp för backarna. Jag hade alltså önskat en starkare motor, hade inte bensinen varit så dyr hade jag köpt e den större motorn.

Någon skrev att de är dyra att laga. Fördelen är att de är sällan några problem med! De har bra lösningar på t.ex. Lampbyten o så. Bilbesiktningen säger att Subaru är en av dom bilar som klarar sig bäst år efter år. Min rostskyddsgubbe sa att " jo jag kunde ju göra rostskydd även om det är en Subaru, men det behövs inte." Subaru har höga andrahandsvärden eftersom de håller så bra.

Subaru är jäkligt bra bilar. Jag kan dock bli tveksam till motorstorleken på den du hittat. Om jag tycker min 2,5 är aningens trött med fullt lass...

*Delvis kl*
Jag äger själv ingen Subaru men är själv inne på att köpa just en Legacy.
Mitt råd är att välja en dieselmotor om du vill ha en optimal dragbil. En dieselmotor är betydligt mycket starkare och dessutom billigare när det kommer till bränsleförbrukning än en bensinare

Har en Legacy Outback 2,5l med 165hk. Någon skrev att 2,0 har 165hk men det borde ju vara mindre hk i en mindre motorvolym eller? Jag kan förstås inget om sånt så det kanske går?

Jo, där är 165hk i 2,0 -07.
Fråga inte mig varför det är samma motorstorlek med olika motorvolym, men det är det.

Jag har väl i och för sig ett par saker jag retade mig på i 07:an också. Tex klimatanläggningen som levde ett konstigt eget liv emellanåt. Parkerade man bilen när det var varmt och skulle köra tex en kall morgon drog den på som om det var varmt ute.
Även tvärt om.
Det är inte så trevligt en het dag när man skulle vilja att få lite luft men man måste dra ner tempen på anläggningen till minimum själv för att den ska reagera.
Det var samma på 10:an.
// Linda

Rekommenderar Subaru till alla som frågar om bil-tips! Helt suverän bil! Hade en Legacy i många år. När den blev för gammal bytte jag till en Honda CRV som jag hade i tre veckor innan jag körde tillbaka till bilhallen och bad att få byta till en Subaru igen! Sådan enorm skillnad på körkänsla! (+ att CRV:n var inne på verkstaden 3 ggr under de tre veckorna...)
Har återigen en Legacy och är supernöjd. Båda mina har varit 2,0-l och jag har aldrigt upplevt att det varit för klent, dock har jag bara B-kort, så jag har inte haft tyngre släpvikt än 1450 kg. (Utan släp har jag varit uppe en bit över 200 km/h när jag testat lite och den går fortfarande tyst och mjukt och stadigt!) Båda mina har haft låg-växel och det är helt suveränt! Kommer aldrig att köpa en bil utan låg-växel igen.

Ja, de är lite dyra i service och reservdelar (inte i närheten av tex Audi dock), men å andra sidan så är det väldigt sällan något fel på dem. Mina har aldrig varit på verkstaden utom för den vanliga servicen! Den gamla bytte jag bromsbelägg på en gång, för de hade blivit utslitna innan det var dags för den servicen där bromsarna gås igenom. Men bromsbeläggen var inte särskilt dyra och det var väldigt enkelt att byta själv. (Har aldrig bytt någon på en bil tidigare förutom däck och vet knappt var motorn sitter...). Saaben som jag hade tidigare blev mycket dyrare i reparationer pga att det var fel på den åtminstone en gång om året... Har en kompis som har en Ford, delvis pga att den är billig och att reservdelar är billiga, men den är ju till verkstaden varje månad! Så hon har ju högre kostnader för bilen än vad jag har ändå.

Tack för alla svar. :bow:
Blir inte denna Subaru utan kanske en Mitsubichi Outlander.
Den var billigare, men gått lika mycket och starkare motor + fyrhjulsdrift.

Min man tyckte Subarun var för dyr och den hade en massa extra prylar (som panoramatak) som jag egentligen inte behöver, bara en dragbil:laugh:

Skämtar du? Duger?? Det är den bästa dragbil man kan tänka sig. Vi hade en från -04 och det var en dröm att dra med den.

Ja, den duger. Har en 01-a som gått 12500, går alldeles utmärkt att dra en stor häst med. Suger lite i uppförsbackarna, men den har troligtvis hög och lågväxel?
Föredrar visserligen att dra med mina föräldrars outback-11, diesel, men då är den åandrasidan helt outstanding...

KL
Mannen och jag skulle komma överens så det blev en Mitsubishi Outlander.
Den drar i princip lika mycket och har en större motor och mer hästkrafter.
Men blir billigare i innehav. Så jag är nöjd :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Kan jag köra en hästtransport inkl häst 500 kg med denna bil? Tycker det är svårt att förstå? Skattevikt, kg: 1100 Tjänstevikt, kg...
2
Svar
31
· Visningar
4 105
Senast: Suskiv
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
5 251
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Är det någon som vet hur de nya reglerna ligger till. Jag har försökt läsa mig till hur det faktiskt är på V V. Men blir tusan inte...
2
Svar
23
· Visningar
6 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II