Styrning i slalom

sasucatu

Trådstartare
Har blackout!

Jag tränar på att rida på en hand o försöker att få slalomridningen mellan koner att funka (wetsernriding mönster). Det krånglar lite med ställning o så, för jag fattar inte hur jag ska göra med mina skänklar!

Om jag tex ska svänga höger, ska jag lägga på vänster ben för att hon ska gå undan eller ska neckreiningen funka så ypperligt att jag istället ska lägga an höger ben lite för att få igenbom en fin ställning i nacken? Jag har försökt att göra på båda sätten, men ibland blir det ena bättre än det andra o vicer versa.

Hur gör ni? O hur viktigt är det att hästen är ställd o formad runt varje kon? Kan hon lika gärna vara rak i kropp o hals o nacke? I tävlingssammanhang alltså..

/Förvirrad sasucatu:o

Sv: Styrning i slalom

nu är ju itne jag nått proffs, men såhär tänker jag:

vad jag har förstått så ska hästen vara böjd runt varje kon. annars blir det väl mer skänkelvikning mellan konerna?(-inte rätt?)

jag svänger med neckreining och lägger på inner ben, för att få bra böjning i hela kroppen. om jag lägger på ytterben rätar han ut sig och då blir det mer skänkelvikning..

precis. Om hon lyssnar på neckreiningen så funkar ju det, men om hon håller på att korva sig så får man lägga på ytter ben några gånger, och få henne att sluta korva. och sen när det går bra borde det ju räcka med nr, och böja henne runt inner skänkel.. :D

Jag gör mer som så att jag flyttar framdelen. Med neckrein och eventuellt ytterben om det behövs. Om det är trångt mellan konerna så blir det ju hopplöst att försöka få en böjning mellan varje kon.

Det går ju inget bra att ha någon större ställning om du kör med en hand och stång.

Prova även att bara flytta din häst med vikten, som i en galoppfattning så flyttar du fram din höft ditt du skall.

Om du tex har en kon på din högra sida och skall till höger för att komma till nästa ( som du sedan kommer att ha på din vänstra sida )
Va svårt det var att förklara !!!
då sänker jag höger höft och tittar åt höger, sedan gäller det att ställa om snabbt mot nästa kon, titta åt vänster och fram med vänster höft.

Hoppas du fattar, har inte förstått hur svårt det kan vara att skriva ner sin förklaring förräns nu.

lite problem med förklaringen själv tydligen.

flyttar framdelen:confused:

jo, men så använder jag sittbenen(fast inte fram, utan ner)! sitter mer på det inre för böjningen.
målet är att rida slalomen med nr och sittben/höft för böjningen. som det är nu så hjälper jag med inner skänkel och ev. med ytter som fippel skrev.
nä det är klart, är det väldigt tight mellan konerna så blir det ju inte mycket böjning, men helt rak kan ju hästen inte vara. det gäller väl att vara snabb att ställa om mellan!:crazy:

Jag ska testa det!:)

Det viktiga är väl att hästen är lika långt från varje kon som man passerar, den ska väl vara förhållandevis rak i kropp hals o ställning på tävling?

Eller är jag helt ute op cyklar...?

ida.kar skrev:
nu är ju itne jag nått proffs, men såhär tänker jag:

vad jag har förstått så ska hästen vara böjd runt varje kon. annars blir det väl mer skänkelvikning mellan konerna?(-inte rätt?)

jag svänger med neckreining och lägger på inner ben, för att få bra böjning i hela kroppen. om jag lägger på ytterben rätar han ut sig och då blir det mer skänkelvikning..

Jag vet inte om det gör ngt att dom är rak, måste ta reda på det.

om hästen är helt rak när man rider slalom (eller svänger överhuvudtaget) så måste den ju korsa benen, eller gå skänkelvikning mellan konerna. och det kan ju inte vara rätt? eller det kanske inte spelar någon roll så länge det ser bra ut? (om man nu pratar helt rak)

någon som tävlar som vet mer?

spännade tråd:)

Senast ändrad av en moderator:

Så här är jag lärd att göra. Eftersom passeringen mellan dessa koner ska ske med "mjuka bågar" så måste hästen vara ställd i kroppen eller? Titta hur mönstret är ritat i regelboken. Där kan man inte rida med en rakställd häst. Det blir som någon skrev tidigare en skänkelvikning mellan konerna och det har jag lärt mig är fel. Man ska rida mitt emellan konerna och bågarna ska vara lika stora. Jag skulle använda innerskänkeln så hästen böjer och formar sig kring den, neckreining (om jag rider på en hand) för riktning, ytterskänkel för att hästen ska svänga höger resp. vänster i bågarna.

Då har ni alla missuppfattat att jag skrev att hästen skulle vara rakställd.
Jag skrev bara att om det är trångt mellan konerna så går det inte att ha SÄRKILT stor böjning. Är det trång så kommer självklart hästen att korsa sina framben ( hur skall den annars klara det )
Är det längre mellan konerna så visst hinner man ställa om och böja hästen.

Om du tävlar tex Trail kan det vara väldigt tajt mellan konerna medans det i Western ridingen inte är lika tajt.

Ja, jag tävlar och har klarat många slalom på detta viset.

Dumt av mig att börja prata om tex trail mönster när jag nu läser att trådskaparen ville ha svar på hur man red western ridingmönster.

Om det skall vara serpentin i trav så måste det vara något beginnersmönster du tränar.
Då är det väldigt gott om plats mellan konerna så då skulle jag satsa på att rida fina mjuka lika stora serpentiner.

Är det western riding mönster på lite högre nivå så pratar vi ju oftast galoppombyte mellan konerna och då får vi nog skapa en ny tråd.

Ja, flyttar framdelen.
Är det konstigt eller ???

Förstår inte ditt inlägg.

nä, jag förstod bara inte. är det konstigt? provade när jag red och det funkade inte riktigt som jag tänkte men det kanske beror på att varken hästen eller jag är speciellt utbildade.

nä, jag förstod att du inte menade helt rak. förlåt om jag blandade in det i texten.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 872
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 670
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar