Styrketräning!

Jozze

Trådstartare
Kaiser är långt ifrån den fina form han skulle kunna ha. Han har gått ner i vikt igen efter att ha varit lite i rundaste laget, men musklerna saknas! Han behöver framförallt muskler i bringan.

Jag har brist på fantasi och skulle behöva tips på fysträning för en liten vovve som älskar att springa, jaga saker och som inte tycker om att simma (är aningen rädd för vatten, tyärr). Det enda jag just nu kan komma på att vi kan göra är:

* full galopp upp- och nedför lång och hyfsat brant backe (finns även kortare, brantare backar att tillgå)
* drag, om vi ordnar en bra sele. Tips på bra sele mottages!
* promenader i oländig terräng (han är ju så liten (dvärgpinscher) att en normal skogspromenad där man avviker från stigen blir till en terrängbana ;))
* hoppning över diken, fallna träd, upp på stenar etc

Konditionsträning får han genom ett flertal dagliga promenader, lek med sina "brorsor" (två andra dp-hanar) och enstaka löpturer med mig.

Tips på fler aktiviteter och gärna en specificering på vad man tränar vid aktiviteten mottages tacksamt. (Jag vet att man inte kan isolera hundens muskler på samma sätt som på männsikor, men vissa rörelser kräver ju ändå mer arbete av vissa muskelgrupper.)

Sv: Styrketräning!

Bättre med klättring i skritt/trav om man vill bygga snygga muskler ;)

Simning är bra samt att jobba på lite sugande underlag i terrängen (sand, blötmyr etc.)

Hmm, trav skulle jag kanske kunna få yrvädret att hålla sig till, men skritt finns liksom inte inprogrammerat! :D

Bygger trav mer muskler än galopp menar du?

Simning tycker han tyvärr inte så mycket om, och så ska man ju gärna träna upp hunden långsamt vad gäller simning. Förut hade jag tänkt att jag kunde doppa honom i badkaret, men nu har pojkvännen inget badkar längre.

För att få snygga muskler ska han jobba sakta,ger han järnet hela tiden får han långa fula muskler!
Så ner med tempot och ut och gå i skogen,backar och kuperat!
Cykla i sakta takt!

Jag tycker också att långsamt funkar bäst. Har också en liten hund (på 8 kg) och det vi gör förutom att simma är att cykla i trav, visst det går väldigt långsamt med liten hund men det är guld värt - och inte lika jobbigt som att springa med själv :p Sen så joggar vi, gärna i backar och/eller i terräng och så underhåller vi oss genom att träna gångarter, på kommando. hon kan förutom "skritt" och "trav" även "vänster och "höger", vilket alltså syftar på galoppen. Kul och hunden blir tränad utan att man tänker på det.

Vet inte riktigt hur man tränar just bringan, Nikki har mest fått grymma lårmuskler :D

Allsidig motion,ger jämna muskler både bak och fram! Men ALDRIG i full fart!
Men är hunden tunn över bringan,som ras,så kan du inte bredda den hur mycket som helst!

Allsidig motion,ger jämna muskler både bak och fram! Men ALDRIG i full fart!
Men är hunden tunn över bringan,som ras,så kan du inte bredda den hur mycket som helst!

Var det där menat till mig?
Jag skrev ju just att vi jobbade mycket långsamt, och sen sa jag skämtsamt att jag inte visste hur man skulle muskla på bringan? Jag har inte heller skrivit att det är min målsättning att bredda hennes bringa.

Våra Papilloner får grymma muskler av agilityträningen! Dessutom får även jag bra kondition och så är det förstås jättekul. :D

*svarar lite allmänt*

Problemet med att saker och ting ska ske i trav är ju att herrn i fråga är lite hyper. Men visst, promenerar jag med honom så travar han ju, det är först om jag rör mig snabbare än promenadtempo som han växlar över till galopp. Skritt vet han som sagt inte ens vad det är... :cool:

Så jag får väl promenera upp för de långa härliga backarna, så får matte röra lite på fläsket också :D

Måste dock påpeka att han för någon sommar sedan hade stora, fina, tonade muskler, och han gör som sagt det mesta i galopp :)

Tack för svar! Om någon har tips på hur man ska bygga muskler över bringan så mottages det tacksamt, som sagt.

Roligt att du har lärt honom gångarter på kommando! :) Tyvärr är jag inte med hunden tillräckligt ofta för att ha möjlighet att träna in något sådant, annars var det ju en bra idé!

Jag har sagt till pojkvännen (som alltså är ägaren) att jag vill börja träna hunden i agility, men han har inte visat så stort intresse hittills. Får väl tjata om att vi ska bygga lite hinder och sådant i vår/sommar! :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka