Styrelseproblem, hur gör man?

Emmahpemma

Trådstartare
jag borde nog egentligen skapa en anonym användare, men jag orkar inte :meh:

Hur gör man om man har en förtroendevald ordförande (visst heter det så när ordförande inte är röstad till sin position utan bara tillfrågad och därefter tillsatt? ) som grovt missköter sitt uppdrag och inte går att diskutera med överhuvudtaget?
Vi har en konflikt i klubben just nu som beror på att ordförande har tagit beslut som strider mot både skriftliga och framförallt muntliga kontrakt. När jag och en till styrelsemedlem försökt diskutera med ordförande angående det som hänt så uttrycker sig denne (om våra åsikter) "det där bryr jag mig inte om".

Jag har googlat runt lite och hittat något som kallas "missförtroendeförklaring" som kan användas för att avsätta en styrelsemedlem.. Vad är det, hur går det till?

Visst måste det gå ut en kallelse till alla styrelsemöten? Vi ska ha ett styrelsemöte ikväll, men ingen kallelse har gått ut, utan det gavs som förslag på förra styrelsemötet att detta datum kunde vara lämpligt....

Det kanske är lite luddigt och rörigt...men hoppas någon kan svara..

Hur gör man om man har en förtroendevald ordförande (visst heter det så när ordförande inte är röstad till sin position utan bara tillfrågad och därefter tillsatt? )
Nog tvärtom, förtroendevalda får sin ställning genom val andra genom anställning. Finns det inte en hel styrelse som beslutar?

Nog tvärtom, förtroendevalda får sin ställning genom val andra genom anställning. Finns det inte en hel styrelse som beslutar?
jo det finns en hel styrelse, men det har visat sig att det inte finns mycket att hurra för. Kontrakt gäller så länge det inte är någon som dom flesta i styrelsen känner, då kan man gå emot allt som beslutats på tidigare styrelsemöten..
Det är så sanslöst så skulle jag skriva allt som hänt senaste veckorna så skulle ingen tro mig.

Men ordförande borde väl ha valts på årsmötet liksom övriga styrelsemedlemmar. Valberedningen har som uppgift att ta fram lämpliga kandidater och dessa ska sen godkännas av övriga medlemmar på årsmötet. Är medlemmarna inte nöjda med de kandidater som valberedningen presenterar kan förslagen fällas. Verkar lite konstigt om det bara tillsats en ordförande utanför årsmötet. Föreningen måste väl också ha någon typ av stadgar där det framgår hur saker och ting ska skötas.

Om föreningen känner sig osäker på hur styrelsen sköter sitt arbete, bör en ny föreningsstämma hållas. Där får föreningens medlemmar ställa frågor till styrelsen. Större och viktigare frågor bör inte beslutas av styrelsen, utan av föreningsmötet.

Att vara förtroendevald innebär vanligen att man har blivit vald i en föreningsstämma/på ett årsmöte för att sita i en styrelse, t ex som ordförande eller kassör. Men även politiker som väljs i allmänna val är förtroendevalda.

I ekonomiska föreningar brukar man välja ordförande och kassör i stämma/årsmöte samt övriga styrelseledamöter. Övriga poster i styrelsen (sekreterare, vice ordf etc) utses i ett konstituerande styrelsemöte direkt efter årsmötet. I praktiken så är det ofta så att valberedningen (som till årsmötet skall ha ett förslag på ny styrelse och de poster som man tar beslut om i stämman) inte hittar så många kandidater till posterna, den som vill bli ngt får posten. Ännu ovanligare är det att någon säger emot och begär votering mellan mer än en kandidat till en viss post.

I de föreningar/styrelser (kooperativ, brf, ridklubbar, samfälligheter) som jag är/har varit med i har det inte behövts skriftlig kallelse till styrelsemöten (de har ö h t inte funnits regler för det), däremot brukar det vara noga föreskrivet hur kallelse till ordinarie stämma (årsmöte) och extra stämma ska gå till. Vad som gäller i en viss förening och vilken "makt" olika positioner/personer har ska framgå av stadgar och/eller stämma.
Är det en ekonomisk förening så finns vissa formalia som skall följas och stadgarana ska godkännas av lst (?) men för ideella föreningar så finns det i princip inga regler, vad jag förstår. Beslut som tas på ett styrelsemöte kan ändras, om det inte strider mot föreningens stadgar. Kontrakt kan också sägas upp och nytecknas om det ingår i styrelsens löpande arbetsuppgifter. Jag har varit med om att både anställa och säga upp personal, tecknat hyrsavtal mm. Ibland krävs att minst två personer i styrelsen skriver på, t ex ordf och kassör, för att förebygga oegentligheter.

Ibland när folk klagar på styrelser så brukar jag föreslå att de ska kandidera till nästa årsmöte om de vill ha en förändring av hur föreningen styrs.

Mitt förslag till dig är att läsa stadgarna och sedan agera utifrån vad du hittar där. Har ordföranden gjort något som den inte har rätt att göra utan stämmobeslut så begär att det ska kallas till extra stämma.

Skriftliga kallelser till styrelsemöte brukar man bara ta till om man märker att styrelsemedlemmarna inte kan hålla rätt på datum och tid. Det normala är att man brukar hålla ett möte per månad, t ex alltid första måndagen eller ett fast datum oavsett veckodag. Om något oförutsett händer kallar man till extra styrelsemöte t ex via mail eller sms om man inte träffas t ex på träningar.

jag borde nog egentligen skapa en anonym användare, men jag orkar inte :meh:

Hur gör man om man har en förtroendevald ordförande (visst heter det så när ordförande inte är röstad till sin position utan bara tillfrågad och därefter tillsatt? ) som grovt missköter sitt uppdrag och inte går att diskutera med överhuvudtaget?
Vi har en konflikt i klubben just nu som beror på att ordförande har tagit beslut som strider mot både skriftliga och framförallt muntliga kontrakt. När jag och en till styrelsemedlem försökt diskutera med ordförande angående det som hänt så uttrycker sig denne (om våra åsikter) "det där bryr jag mig inte om".

Jag har googlat runt lite och hittat något som kallas "missförtroendeförklaring" som kan användas för att avsätta en styrelsemedlem.. Vad är det, hur går det till?

Visst måste det gå ut en kallelse till alla styrelsemöten? Vi ska ha ett styrelsemöte ikväll, men ingen kallelse har gått ut, utan det gavs som förslag på förra styrelsemötet att detta datum kunde vara lämpligt....

Det kanske är lite luddigt och rörigt...men hoppas någon kan svara..

Låter ju lite rörigt.... Att bli av med någon ur styrelsen kan vara problematiskt eftersom personen ska ju vara vald på föreningens årsmöte. Men några tips kan du få av mig....
  • Plocka fram föreningens stadgar och läs där vad som står om att utlysa ett extra årsmöte/föreningsmöte. Normalt står det hur många medlemmar som behövs för att utlysa ett möte och då kan man på det mötet ta upp problemen med ordföranden. Om inte ordförande är framröstad av medlemmarna så kan ju det vara ett brott mot stadgarna om det nu inte uttryckligen står att styrelsen fördelar posterna självmant.
  • Kontakta föreningens valberedning. Det är Valberedningens uppdrag att ta fram förlag på ny ordförande
  • Tror inte det finns någon formell ordning för kallelse till styrelsemöte (om det nu inte gäller aktiebolag etc...) utan det är något styrelsen kommer överens om
  • Se över föreningens stadgar. Det kanske behövs förtydligas/ändras så att såna situationer inte uppstår i framtiden..

Hoppas det löser sig för er..

jo det finns en hel styrelse, men det har visat sig att det inte finns mycket att hurra för. Kontrakt gäller så länge det inte är någon som dom flesta i styrelsen känner, då kan man gå emot allt som beslutats på tidigare styrelsemöten..
Det är så sanslöst så skulle jag skriva allt som hänt senaste veckorna så skulle ingen tro mig.
Problemet här är väl kanske att alla styrelseledamöter är solidariskt ansvariga för det som styrelsen gör.

Kassan tex - den sköter kassören rent praktiskt, men är hela styrelsens ansvar.
Avtal som ordföranden tecknar ansvarar hela styrelsen för.

Blir det ekonomiska tveksamheter är samtliga lika ansvariga.
Risken är väl att styrelsen inte beviljas ansvarsfrihet på årsmötet. Polisanmäler då någon er så sitter ni på pottan.

Problemet här är väl kanske att alla styrelseledamöter är solidariskt ansvariga för det som styrelsen gör.

Kassan tex - den sköter kassören rent praktiskt, men är hela styrelsens ansvar.
Avtal som ordföranden tecknar ansvarar hela styrelsen för.

Blir det ekonomiska tveksamheter är samtliga lika ansvariga.
Risken är väl att styrelsen inte beviljas ansvarsfrihet på årsmötet. Polisanmäler då någon er så sitter ni på pottan.
Tror du @tanten att de är medvetna om det? Låter inte så . Just detta är en anledning till att jag inte vill sitta i nån styrelse mera.

Tror du @tanten att de är medvetna om det? Låter inte så . Just detta är en anledning till att jag inte vill sitta i nån styrelse mera.

Jag tror att väldigt, väldigt många som sätter sig i olika styrelser egentligen har noll koll på vad som egentligen gäller för en styrelseledamot i en förening.... Det borde vara obligatoriskt med någon form av utbildning innan man får bli invald i en styrelse...

Styrelsearbete är jätteroligt! Men man ska inte sätta sig i den sits sm TS verkar vara i.

Rent konkret kan en styrelseledamot avgå under sin period. Man lämnar in ett skriftligt besked och det ska antecknas i ett protokoll. Kan vara bra att veta om det ser ut att bli "farligt".

jag När jag och en till styrelsemedlem försökt diskutera med ordförande angående det som hänt så uttrycker sig denne (om våra åsikter) "det där bryr jag mig inte om".
.
Man ska inte "diskutera" med en ledamot eller ordförande.

Frågan ska tas upp till beslut på ett styrelsemöte (kallelse sker på det sätt man kommit överens om, brev, mail, telefon, SMS)

Det är inte på något vis så att en ordförande är den som bestämmer. Ordföranden för ordet. Det är också oftast hen som tecknar firman. MEN styrelsen kan mycket väl besluta att firman bara tecknas av två i förening. Dvs att bägge två är samtidigt närvarande när t.ex. avtal skrivs

Har det kommit fram konstigheter så måste man se till att det noteras i protokoll. Den som justerar får se till att protokollen är riktigt skrivna.

Fattar styrelsen beslut som man inte är ense om är det bra att reservera sig. Då syns det att man är av avvikande åsikt.

Innan vi satte ner foten och förklarade för "ordförande" att hon gör fel, hade hon en massa utlägg om hur hon ska omorganisera hela styrelsen och avsätta vår kassör, sekreteraren och en styrelseledamot. Men väl på styrelsemötena sitter hon där och ska verka så himla klok och förståndig. Problemet för klubben är att ingen vill vara ordförande, men då hon ville det så hurrade väl alla då alla andra slapp behöva fundera på att ta den posten.
Denna människa går uppenbarligen inte att lita på och det är ett stort problem för klubben då hon även pratat om att "tömma kassan för klubben". Vi befarar alltså att hon kommer köra hela klubben i botten.
Att hon dessutom snackar så mycket skit och osanning är bara fruktansvärt och hjälper inte klubben som redan har ett dåligt rykte sedan tidigare

Problemet för klubben är att ingen vill vara ordförande, men då hon ville det så hurrade väl alla då alla andra slapp behöva fundera på att ta den posten.
Det är ju det här som är problemet i föreningslivet. Min tanke är att om man inte vill göra jobbet själv så kan man heller inte klaga. Ett alternativ är att lägga ner klubben om ingen vill engagera sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka