Styngflugelarver?

M

Messi

Hej, är det någon som vet lite mer om styngflugan och dess larver? Betet där vi hade vår häst förra sommaren visade sig ha styngflugelarver, så han var vitprickig om benen när vi hämtade hem honom. Det blev dock inga andra symptom, man kunde "borsta bort" dem med en ryktsten och vi avmaskade.
Hur farliga är de, speciellt för äldre hästar? Sprider de sig lätt?
Massa info och erfarenheter tas tacksamt emot:D

Sv: Styngflugelarver?

Enligt den veterinär som jag haft mest kontakt med i avmaskningsfrågor så är styngflugan inte ett dugg farlig för hästar, enligt honom är det t.o.m onödigt att avmaska mot dem. :confused:

Dock är ju själva flugan en enormt irriterande insekt, så jag tycker nog personligen att det inte är någon nackdel att hålla beståndet nere genom avmaskning. :angel:

Men som sagt, larverna ska tydligen inte vara direkt skadliga för hästen. Inte i normala mängder åtminstone, är det jättestora mängder larver som hänger i magsäcken kanske det kan bli problem?

Sprider de sig lätt?

Flugan kan åtminstone flyga ett par km för att hitta ett värddjur. Men så himla spridd är den inte. Styngflugan är det bara att maska mot om man ser den eller äggena. Enda sättet att hålla den borta.

Okej, så den kanske inte är så värst mycket att oroa sig för då? Han fick som sagt inga symptom förra sommaren., men man blir ju ändå lite orolig och det ser ju inte helt trevligt ut.
Mer erfarenheter.?

Styngflugan lägger ägg ffa på hästens ben, hästen kliar sig och får i sig äggen, de utvecklas till larver i hästens mage/tarm och övervintrar där. På våren bajsar hästen ut larverna som kläcks till nya flugor. Det är ingen fara för hästen, larverna gör inte hästen nån skada. Avmaska kan man göra om man sett flugan/äggen på hästen, men bättre är ju att förebygga smitta genom att skrapa bort äggen från hästens ben med tex en ryktsten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 378
Senast: fridaxi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 6-åring som blivit inriden nyligen vilket gör henne väldigt grön. Jag planerar för att hon ska få lite "unghäst-vila"...
Svar
15
· Visningar
1 841
Senast: Denise99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur