Styngflugelarver på marken?

Novisis

Trådstartare
En fundering såhär på morgonkvisten... Om man har på pälsglans eller något annat som gör att äggen inte fäster på hästen, hamnar de inte på marken då och åker med in i hästens mun när den betar?

Jag har tänkt på lite samma sak när folk skrapar bort äggen inne i boxarna så de ramlar ner i ströet (i vårt stall står hästarna på halm som de ju äter av).

Jag har klurat på det och jag tror risken är så otroligt liten att hästen skulle få i sig larverna. När den slickar i sig larverna så stannar äggskalen kvar på hästen, om den ÄTER upp hela ägget, kryper larven ut då? Men jag tror som sagt risken är liten och äggen/larverna lär inte överleva särskilt länge utan att bli uppslickade.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka