Styngfluga!!

C

cinnas

Har hittat en massa styngflugeägg på pållan. Små, gula sitter som berget på ben, boge och i manen. Hur får jag bort sk-ten??
Har inte sett det här på år och dar, aldrig sedan vi flyttade hit för 6 år sedan. Har varit jättenoga med avmaskningen på mina pållar. Kommer kanske från någon grannes pållar(?). Om alla i området avmaskar vid samma tidpunkt och med samma medel i höst, tar det väck alla maskar då, så problemet är borta till nästa säsong?

Vi är 3 granngårdar med egna, dock angränsande hagar, en nystartad ridskola samt några mindre stall inom någon km omkrets.
Varifrån kommer eländet??? Är det den varma sommaren eller vad?? Någon med samma problem??

Hälsningar
förtvivlad Cinna

Sv: Styngfluga!!

Brukar gå att skrapa bort med en ryktsten... fast i manen vet jag inte :confused: luskam kanske :angel:

Vilket preparat har du använt? Allt tar ju inte styngflugan.

I höstas Equimax(?) receptbelagt från vet. I slutet av maj Cydectin...

Ska inhandla en sån imorgon så får vi se vad manen säger om det

Vi fick också ett anfall av styngfluga för ca 1 vecka sedan, denna enda dag kom 4 av hästarna in med en massa styngflug ägg, det konstiga var att de satt inga på benen som det brukar utan på alla hästarna var de lokaliserade i stora fläckar på bogen på båda sidorna. Måste varit en svärm som passerade för det var bara denna enda dag hittills som någon fått ägg på sig. Typiskt dessutom då jag har just dessa hästar 0:ade på träckprov så att de inte behövs avmaskas annars, nu blir det maskning för hela gänget i höst ändå.

Styngflugan kan flyga ganska långt för att hitta en värd...i vart fall några km ;)..Skulle väl kunna tänka mig att den endera kommer från ridskolan, eller kanske det varit någon transport i närheten. Styngflugan kan ju hänga med hästtransporter lite hit och dit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka