Styltor under hovarna

C

Caramell

jag behöver tips på vad man kan göra för att slippa styltor...
ja vet att man kan sätta på sulor och så men har också hört att man kan smörja hovarna med nåt...vad?
typ stearin el?
har en häst som är skodd på alla fyra... funderar lite på att ta av alla skorna....?

Sv: Styltor under hovarna

Matolja har jag hört ska funka, har provat själv men tycker inte det hjälper så mkt har även sulor fast det fasnar ändå. Men finns billiga sulor som funkar super, mina som jag har nu kostade 100kr paret och funkar skit! Så kolla upp några billiga sulor, då slipper du dom jobbiga styltorna! :)

hur sätter du på dem och vart finns dom? :)

Vi kör med grönsåpa. Först kratsa ur ordentligt, sen gegga i såpa med en svamp. Har aldrig varit problem med styltor då :D

Klipp till egna sulor av glassbytte-lock. Klipp ur en sula som är ett par mm större än innerkanten på skon och kila in den mellan hov och sko när du ska rida. Det gör då inget om du tappar någon på ridturen, då klipper du bara till en ny.
Funkar bra!

Japp, funkar alltid :D Brukar ta med en liten hink med såpa till ridbanan så att man kan gegga på nytt om det behövs :)

Hovslagaren brukar alltid hålla med sulor annars kan han nog ta hem. Han sätter på sulor när han skor.:bump:

Blir det inte billigare i längden att ha sulor? ;)

Det gör ju att jag gillar glasslocksidén... hoppas hon tappar massor av lock så jag måste köpa ny glass ofta :d

Seriöst så har jag snösulor som hovis sätter i, och det är verkligen super. Ingen av mina hästar har någonsin problem med styltor.

Sko med snö skor ;)

Eller kan man smörja in hovarna med fett .. Men tycker snö skor är bättre :banana:

gnid ett stearin ljus!!! på sulan.....håller ett litet tag...:angel:

Nä tror jag inte, såpan kostar nästan ingenting och man behöver typ aldrig köpa nytt.

Snösulor funkar bra......min hovis jag har återanvänder samma sulor i ett par år. Ett tips om man skrittar till ridhus och får styltor är att ta hjälp av en hinderskålla och slå med kanten mot styltan......då ramlar den av lätt som en plätt.(Om man inte redan har snösulor och slipper dvs.)

Tänkte bara säga att Windy går barfota, men hon får minsann snöstyltor ändå! Inte lika stora, men hon får. Fast det är väl olika från häst till häst..

o inga broddar o då blir det halt:idea:

Hästens hov fungerar ju som en slags sugpropp när den går barfota så att den inte ska halka på is. Självklart kan den ju halka endå men under alla år jag hade min häst barfota halkade han bara då det låg nysnö på is, och då fungrerar ju inte broddar heller.

När jag hade ponny hade jag skor och sulor och det fungerade svindåligt! Ponnyn fick styltor hela tiden och alla andra hästar i samma stall som också hade sulor fick också styltor. Och när hästen fick styltor så räcker inte broddarna ner i isen och hästarna halkar och bryter benen av sig! :mad: Urs vad jag hatar vintern! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Meglio
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama