Stygn/kastrering

D

dorisdoris

Snabb undran bara:
Vi kasterade vår hanhund idag och han är (naturligtvis) sydd och försedd med tratt. Min fråga är: Hur lång tid tar dte innan stygnen försvinner?

Hur många dagara hade ni kvar tratten när ni kastrerade?
 
Sv: Stygn/kastrering

vi tog av tratten efter en dag,så länge vi hade uppsikt över han,men när han var själv så fick han ha tratten lika länge som stygnen,dvs ca 2 veckor!
 
Sv: Stygn/kastrering

Min kille har stygnen kvar.. han kastrearades den 8:e feb.. Hur lång tid tar det för "självfallande" stygn att lossna?
 
Sv: Stygn/kastrering

Min kastrerades den 20/2, alltså precis en vecka sedan. Han har varit utan tratt hela tiden när vi är med honom (jag är sjukskriven och hemma med honom). På natten har han tratt. Vet. sa att det tar 10-14 dagar innan det är läkt inifrån och ut och att han bör ha tratt under tiden. Vet inte när stygnen kommer att lossna... Kanske man kan klippa loss dom efter 14 dagar om det ser ut att ha läkt fint? Vad tror ni???
 
Sv: Stygn/kastrering

Är det stygn som ska lossna av sig själv så är det väl onödigt att klippa? skulle iaf inte våga det :p men ja jag vet inte :)
 
Sv: Stygn/kastrering

Det beror på vilken tråd de har sytt med, olika hållfasthet på olika material. Antagligen har de valt en tråd med omkrin 2v hållbarhet om de valt en resorberbar tråd.
 
Sv: Stygn/kastrering

Tyckte bara att det var lång tid sedan den 8:e och att stygnen inte släppt än...?
 
Sv: Stygn/kastrering

Tyckte bara att det var lång tid sedan den 8:e och att stygnen inte släppt än...?

jo det är klart att det har tagit lång tid.. eller.. 20 dagar..
Men jag vet inte hur länge dem brukar sitta kvar.. en kompis till mig sa att när hon kastrerade hennes honkatter (heter det kastrera eller sterilisera?? förstår inte skillnaden :p)
Iaf sa hon att de hade varit kvar ett bra tag.. så ja, jag vet inte jag :p
 
Sv: Stygn/kastrering

Om stygnen syns försvinner de inte av sig själva eller ramlar bort!

Resorberbar tråd (sådan som försvinner) syr man bara "intracutant" med då bakterier kan vandra i den porösa tråden, så sådan tråd syns aldrig på utsidan.
På magen ska stygnen sitta 10 dagar sedan får man klippa bort dem med en sax, klipp precis bredvid knuten, ta tag i knuten och dra ut stygnet. Är du osäker får du åka tillbaka till kliniken och ta bort stygnen, har du varit på en större klinik brukar de göra detta kostnadsfritt.
Låt tratten sitta på tills du tagit stygnen, får hunden tag i stygnen och drar upp dem kan du hitta den med alla tarmar på utsidan sedan = inte bra..
 
Sv: Stygn/kastrering

:eek: Det vill man ju inte gärna, va? Har inte haft tratt på hela tiden dagtid när jag är med honom, och det har gått bra. Han är inte så värst på såret... Får vänta ett par dagar till innan jag drar stygnen då. TACK för info. :bow:
 
Sv: Stygn/kastrering

jag fick då en tid till att dra ut stygnen när vi hade varit in och kastreras..det ingick i priset här hemma iallafall.
 
Sv: Stygn/kastrering

det bör vara så ja, men jag har sett individer där cutis är sydd med madrassuturer i resorberbart suturmaterial, därför ska man nog inte generalisera när man inte sett hunden/såret :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 169
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 850
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp