Stupande kors och förutsättningar för barockridning

T

Tang

Hej allihop!

Jag är i hästköpartagen och är mycket sugen på en kallblodskorsning med underbart temperament. Men det är en sak jag undrar. Hon har ett typiskt stupande kallblodskors. Påverkar det hennes förmåga att trampa under sig negativt? Jag har tittat i böcker och bara hittat att det skulle påverka förmågan till påskjut, men det kanske bara är för att de som skrivit böckerna tycker att påskjut är viktigare?:confused:

Vad vet/tror ni?

PS. Tänkte använda henne till barockridning, skogsturer och körning.

Sv: Stupande kors och förutsättningar för barockridning

Vad jag vet så är hästar med stupande kors, lättare att samla då de går mer på bakdelen ( om nu resten av bakbenens exteriör är korrekta i vinklarna)
På dem så blir de mer "ansträngda" i ländpartiet pga detta, har själv en isis med stupande kors, och han sätter sig kanon, samlar sig själv...

Det låter ju lovande :D. Tack så mycket.

Hej,

Jag funderar också på att köpa häst och har hittat denna som även den har stupande kors.
Vad tycker ni om det korset med de bakbensvinklarna?
Jag avser använda hästen till barockridning och körning. Det är en 5-årig ungersk halvblodsvallack.

th_Midnatt1.jpg

/Malin

*KL*

Ett stupande kors påverkar hästens förmåga till att minska påskjutet kan man väl säga.
Iom att korset redan lutar får man inte lura sig och tro att den redan går samlat från början. När man kräver samling vill man ha mer vinkling i bakdelens alla leder samt att den tippar bäckenet. Är bäckent redan stupande blir det då lite svårare/jobbigare för hästen att vinkla mer när det redan ser ut att " vara på plats".

/T

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar