Stum häst

Min tidigare så känsliga häst har blivit "stum", munnen är som på en gammal ridskolehäst (generaliserar extremt men ni förstår nog) Det började precis efter veterinären varit och raspat hennes tänder, därefter har hon varit stenhård/stum i munnen, tar inga förhållningar och hänger i handen...Raspades i början på okt
Har inte en aning om vad och hur jag ska ta mig till för att få bukt på detta, kvittar hur mycket jag driver till handen och försöker ge eftergift när hon gör rätt, så fort jag tar en förhållning så är vi tillbaka igen:( Har aldrig haft problem med hästar som är "hårda" i munnen, så nu ber jag er om råd och tips för att komma bort från detta innan jag skriker av frustration varje gång jag rider:cry:

Sv: Stum häst

Hände det direkt efter raspningen, eller kan det ha hänt något mer i samband med detta?

Skulle nog få hästen undersökt av en hästtandläkare, ifall något blev fel med raspningen..

Tiden innan raspningen för att skona munnen från de vassa tänderna så reds hästen på pelham med två tyglar då lätt och fin i munnen, tiden efter raspningen seg och stum, kan hon ha haft så ont i munnen innan att hon "verkat" känslig och lätt och nu när det onda är över får man resultatet av dålig ridning?:confused:

Pelham är ju ett ganska skarpt bett vilket har gett dig en uppfattning att hästen varit lätt och mjuk i mun. Nu på vanligt bett känner du att hon inte är det.

Ta hjälp av en tränare för att åtgärda problemet.

jojo det vet jag, hon var även lätt o fin på tredelat så suttit och dragit pelhamet har jag inte. Hon är även seg och stum på pelhamet, tränare kommer det inte bli tillfälle för förräns i slutet på januari och lite tips och övningar måste det ju finnas som jag kan jobba med under tiden.

Det enda råd jag kan ge är att vara övertydlig med eftergift och blixtsnabb med den när du får önskad effekt.

Hade en som var som ett betongblock på tränsbett. Red den på ridkapson ett tag, sedan kandar och slutligen tillbaka på tredelat med önskat resultat. Det gällde för mig att förfina mina signaler och bli snabbare i eftergiften (berömmet).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 489
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka