Jag går 5e terminen på ssk utbildningen och har haft häst under hela utbildningen. Dock delade jag hästen med min syster fram till förra våren då vi köpte tillbaka en häst vi ägt tidigare i livet och har nu två. Jag bor gratis hemma (betalar dock mat, bensin och sånt). När vi bara hade en häst kände jag att det var lugnt. Jag kunde hoppa stallet ibland när det var mycket eller ville spendera kvällar med kompisarna utan att få småångest för att jag inte varit hos hästen. Att skaffa en till häst skulle jag aldrig gjort om det inte vore för den hästen. Tidsmässigt har det fungerat helt okej! Jag känner att jag hinner både plugga, rida och ha fritid. Däremot har jag också över en timme till skolan och även klasskompisarna. Det är dom jag fått prioritera bort i och med ett till ansvar. Jag kan inte alltid stanna kvar efter skolan och fika, sova spontant över hos någon eller göra nånting annat utan att behöva välja det eller hästarna. Det kan kännas surt i vissa lägen och ångesten har blivit mer när jag väljer en kväll med kompisarna, men nu kommer det bästa: Utan hästarna hade jag inte gått klart skolan, det är dom som ger mig drivkraften, energin och orken till att plugga. Jag älskar att få gå till stallet även om det bara är för att mocka. Min hjärna behöver det.
Så summan av kardemumman, det är både ris och ros med att ha häst och studera samtidigt. Pengamässigt har min syster ibland fått betala mer än mig, för jag vill "leva" också. Kunna gå på bio en kväll om jag vill det eller köpa lunch för att jag inte orkade laga mat. Det har fungerat fram och tillbaka, det har ibland varit väldigt tufft när hästarna både ska ha vinterskor, inköp av mer hö och byte av sadel en och samma måna, men konstigt nog har vi ändå fått ihop det. Jag får även jobba extra ibland.
Jag tycker att du ska börja skolan först och se hur du känner jag hade lugnt kunnat skaffa en häst under utbildningen om jag inte redan hade två. Jag hade däremot aldrig klarat det utan min syster
Så summan av kardemumman, det är både ris och ros med att ha häst och studera samtidigt. Pengamässigt har min syster ibland fått betala mer än mig, för jag vill "leva" också. Kunna gå på bio en kväll om jag vill det eller köpa lunch för att jag inte orkade laga mat. Det har fungerat fram och tillbaka, det har ibland varit väldigt tufft när hästarna både ska ha vinterskor, inköp av mer hö och byte av sadel en och samma måna, men konstigt nog har vi ändå fått ihop det. Jag får även jobba extra ibland.
Jag tycker att du ska börja skolan först och se hur du känner jag hade lugnt kunnat skaffa en häst under utbildningen om jag inte redan hade två. Jag hade däremot aldrig klarat det utan min syster