Stübbensadlar och HWtäcken

bejkonfis

Trådstartare
Orkar inte skapa två olika trådar så jag slår två flugor i en smäll.

Dilema nr 1.
Det är dags för en ny sadel till hästen (hopp till att börja med) och jag har alltid varit svag för Stübben. Utbudet är ju knappast begränsat så min fråga lyder: Vilka modeller kan tänkas passa en ganska rak rygg med mycket manke? (tänk fullblodstyp)
Är ute efter 16-(max)17" så även ponnysadlarna är av intresse.

Dilema nr. 2
Har i flera år varit en flitig användare av HWtäcken som alltid har suttit som en smäck på stora bumlingen. Nu har även den lilla spetiga fått ett Amigo Hero men jag blir inte klok på passformen.
Täcket passar jättebra på längden (140cm), ligger still, ger inte skav osv.
Men det glappar så förbannat i bogen och risken är stor att det rinner in en massa vatten där under dom värsta regnskurarna :crazy:
Kan det vara värt att Prova Rhino med halvhals istället eller är det helt dödsdömt och jag tvingas hålla fast vid Bucas som just nu är det enda som sitter perfekt på lillhästen?

Sv: Stübbensadlar och HWtäcken

På fråga A säger jag att det nog kan vara svårt att hitta en Stübbensadel som passar rak rygg, min erfarenhet av deras hoppsadlar är att de tvärtom har mycket svängd bom. Jag älskar också Stübbensadlarna, har en hopp och en dressyr, men jag har turen att min häst har en väldigt svängd rygg.

På fråga B kan jag absolut rek Rhino med halvhals, de är suveräna och har suttit som en smäck på alla mina hästar. Se upp med storlekarna dock för jag tycker att det skiljer mellan Rhino och Amigo.

Stübben Edelweiss NT har jag på min kuse med rak och kort rygg. Tyvärr gillar jag den inte så den ska säljas:crazy:

Tretjak
Typiskt, jag som trodde att det åtminstone fann lite hopp med tanke på att gammelhästen med rak rygg kunde ha en Stübben Avalon...
På vilket sätt skiljer sig storlekarna på HW? Menar du längsmässigt eller att Rhinon är allmänt tightare?

Harri
Är det dig den inte passar eller hästen? Eller vad är det som gör att du inte gillar den?

Jag har svårt att förklara storleksskillnaden, jag har inte mätt exakt eller så utan bara noterat att de skiljer sig. Tycker att Rhinon verkar lite "djupare" vilket gör att det smiter åt längre ner runt bogpartiet på min häst, inte så att det stör men viss skillnad på passformen som sagt. Jag gillar båda och Amigo är prisvärt. Min häst fick Amigotäcket efter att han hade "slaktat" två Rhino täcken på 3 år=kostsamt!:eek:

Jo men det stämmer ju, Edelweissen är rakare. Har dock hört att en del inte trivs med hur man sitter i den.

Jag som tycker att Amigo är jättedjupt på lillhästen :o
Men ett Rhino kan vara värt att prova, vi har inga täckesmördare i hagen

Fast jag har faktiskt hört tvärtom ang Stubben sadlarna. Att där är en del modeller som passar raka ryggar, eller mot det rakare hållet iaf. Eller har jag drömt? :o Har själv blivit rekomenderad stubben sadlarna till min häst med rak rygg.

Nja drömt vet jag inte men...inte är de Stübbensadlarna raka i bommen som jag har haft, tvärtom! Har haft modellerna; Rex, Siegfried, Tristan, MF hopp special och samtliga har haft rejält svängda bommar, hopp specialen i synnerhet. Nu jämför jag ju med Passier bl a och där kan vi prata rak bom, i a f på den Optimum dressyr jag hade förut.

Men, man ska prova sig fram - jag har numera avskaffat alla dyra s k sadelutprovare och återgått till att låta mitt öga och min erfarenhet avgöra om sadeln passar eller ej. Jag känner min häst och läser snabbt av vad han är bekväm med eller inte.

Jag vet att ett fullblod jag red när jag var yngre hade en Stubben Siegfried CS. Jag gillade sadeln även om många andra inte gjorde det, den är ju ganska hård.

Och vad jag kan läsa mig till verkar Siegfrieden vara Stubbens ena rakare modell. Inte superrak dock.

*delvis kl*
Nu har ju inte hästen någon spikrak planka till rygg, lite svängd är den allt. Så det kanske finns lite hopp trots allt! Kanske kan lägga in en bild för att underlätta?
Stübben har ju nu Biomex som tillval för att bryta gnälltrenden om hur hårda dom är ;)

Siegfried är def inte rak i bommen. Lägg den på en häst med väldigt rak rygg så har du skapat ett rejält punkttryck på häststackarn. Däremot så kan man uppleva att de ligger stilla och till synes bra på många olika hästar tycker jag, kollar man närmare dock så blir det ofta punkttryck på hästar med väldigt rak rygg. Normal rygg och svängd rygg oftast inga problem. Hög manke - vet inte om det har kommit nya modeller med mer mankfrihet?

Dagens Stübbensadlar tycker inte jag är hårdare än andra, köper man däremot en från Hedenhös tid som är väl använd, blanknött och i behov av omstoppning så kan den vara ett smärre tortyrredskap för både häst o ryttare:eek: Många gamla Stübbensadlar som går billigt på annons ser ut så tycker jag, fördelen är att de håller superbra i lädret så man får en mkt slitstark och bra sadel om man lägger en peng på omstoppning och lädervård.

Håller med, Siegfried är inte rak. Jag har en Siegfried cs och en Tristan till min häst. Skulle vilja säga att de är ganska rejält svängda båda två. Finns det öht någon rak Stübben?

Ok, jag har inte koll på alla, trodde de flesta var mer åt det svängda hållet:) Mina är väldigt svängda iaf, Siegfried något mer än Tristan, är dessutom rundbossor på min Siegfried och kilbossor på min Tristan.

Tycker du skall prova Stübben sadlar av olika modeller, finns sedan många begagnade ute på marknaden. Stübben är en bra sadel. Jag har haft min i 12 år och den ser fortfarande nästan ut som ny...
:laugh:

Rhino wug på spink låter som ett mycket bra försök! De sitter mycket bättre än Rambo i halsen mot regn på båda våra (en spink och en rejälare).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka