Stübbens islandssadler...

S

sleepy

Det finnes jo flere modeller... Jeg vet at "Bennis Harmony" er balansert riktig, det vil si at rytteren havner MIDT i salen hvis salen passer hesten. (mange islandssaler er jo konstruert slik at rytteren havner i salens bakerste del/ får "stolsits" uansett om salen passer hesten eller ei)

Hvordan er modellen som bare heter "island"? Så vidt jeg forstår er dette en eldre modell enn "Bennis Harmony", men er den bra likevel?

:)

Den är helt OK. Framför allt är den i mitt tycke marknadens vackraste sadel, speciellt i brunt. Oöverträffad design, med alla detaljer väl genomtänkta. Den är inte lika flat som en traditionell islandssadel, men inte heller lika djup som en dressyrsadel. En bra kompromiss.

Dessutom är den bra uppbyggd när det gäller kanal, anläggningsyta osv, och inte så lång och rak som många islandssadlar. Det märks helt enkelt att den är gjord av ett sadelmakeri med lång erfarenhet, inga konstiga experiment, utan en traditionell modell, som sadlar brukar se ut.

En nackdel är att man bara kan ha stiglädren över kåpan, och att det nästan inte är några knävulster alls, om man nu tycker att man vill ha sådana. Själv gillar jag det inte alls.

Om du vill kan du PMa mig om en begagnad till salu. Eller om någon har en i storlek 33-34 över kan ni också gärna få PMa.

Jeg har ikke råd til ny sadel akkurat nå, men Stübben Island er en av de modellene jeg TROR kanskje kan passe hesten min, som er litt overbygget og svankig, han trenger en sal som ikke er helt rett i bommen.

Så stübben island er ikke så lang selv om den er 18"? vet du hvor lang "anleggningsyta" den har? ;)

Stübbens bomvidder er vel dessverre heller ikke så brede, jeg tror hesten min er hele 110 grader, så kanskje disse salene ikke passer uansett? :confused:

Liknande trådar

A
Ridning Hei! Jeg vil gjerne få fortelle om min seneste tur til Portugal der jeg red for David Oliveira! Jeg har vært i Portugal mange...
Svar
8
· Visningar
1 636
Senast: Ivylin
·
S
Utrustning Baksvisselen skal være høyere enn forsvisselen, men hvor mye? Jeg har fått tilbud om en brukt griffin X-vid, bomvidden passer, og...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: beauspirit
·
S
Utrustning Når man måler hestens \"ryggvinkel\"/ bomvidde... Hvis man bruker et vinkelmål beregnet på måling av ryggvinkel hos hester, eller bare...
Svar
3
· Visningar
1 451
Senast: skuggi
·
S
Utrustning Hööks kan skaffe meg en MAXAM cob/haflinger, 16,5\", X-vid ...og jeg er i "tenkeboksen" igjen... :confused: Maxam-salen tilsvarer...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka