Stubben siegfried

gucci

Trådstartare
Hej!
Jag har precis införskaffat mig en äldre stubben sadel i mycket fint skick! Jag tycker det är bättre att köpa en äldre sadel i bra skick från ett märke som jag vet är bra, än att köpa en ny lågprissadel. Man får ju lixom vad man betalar för. Dock undrar jag om ni har några erfarenheter från stubben sadlar vad det är för bom, och vad som brukar "gå sönder" eller vad man ska kolla upp med dem?

Är inte så bra på dethär med sadlar men ska ta hem en sadelutprovare också så de får kolla så den ligger bra! Men vad ska jag acceptera/inte acceptera? Är det bra/ dåligt med padd osv.? :)

Sv: Stubben siegfried

Min erfarenhet av gamla stubbensadlar är att de är rätt smala i bommen, samt ovanligt hårda i sätet.

Om det är bra el dåligt m padd beror ju på. Om hästen förväntas muskla på sig, så är det väl bra ifall du behöver padd nu.
Stoppningen lär hur som behöva ses över.

Den var faktiskt inte så hård att rida i, det finns väl mjukare men den funkar! Vet ej riktigt hur gammal den är men den är inte överdrivet smal i bommen. Kollade på en pessoa n paris först och den var väldigt smal jämfört med min stubben, sen finns det väl andra som är bredare såklart :)

Gamla stubbensadlar verkar hålla hur länge som helst. Bra kvalitet och har man en rumpa som passar dem känns de inte hårda heller. De är varken tillräckligt vida eller raka för min häst, annars skulle jag velat ha en.

Min rumpa passar inte till Siegfreid men till Parzival passar den utmärkt.
Skillnaden är att Parzivalen har dubbelt buffelskinn i säte och kåpor och det gör att den inte blir lika hård.

Bomviderna finns i dom gamla upp till 32 som motsvarar ungefär xxvid.
Och på dessa gamla Stübbensadlar motsvarar 30 normal.
I dom nya har dom ändrat skalan så 31 motsvarar normal och 32 xvid.....

Sen så är en Stübben Seigfreid nästan outslitlig om man inte utsätter den för kraftigt våld som att hästen trampar mitt på bommen eller liknande......

Stoppar man bara om den regelbundet så håller den minst EN livstid, ibland TVÅ..... :D

Stoppar man bara om den regelbundet så håller den minst EN livstid, ibland TVÅ..... :D

Min sadelutprovare sa att de flesta sadlar som görs idag har en livslängd på typ tio år, sen håller de inte längre. "Ja, förutom Stübben då. Tar du väl hand om den kan du ge den till ditt barnbarn när hon fyller tio" :D

(tilläggas bör att jag är 25 och barnbarn är väl rätt långt framåt i tiden..)

Kl*

Vad kul att hitta den här tråden! Fick med en Stübben Siegfried med senaste hästen som kom hit, han är fd. ridskolehäst och sadeln är - som tradionen bjuder - brännmärkt med klubbens initialer på baksidan av bakvalvet. :D
Sen ser synnerligen välanvänd ut, men efter en undersökning så insåg jag att den var otroligt välbehållen!

Kul att höra att sadlarna håller i många år, då kanske den har en stund kvar. ;)

Har man en rumpa som passar i dem känns de inte hårda alls. Jag är väldigt känslig för hårda sadlar men i stubben får jag aldrig ont. Det verkar hänga ihop mer med sätets utformning än om den är mjuk eller hård.
Fast bomvidderna stämmer nog inte. En 32a är för smal till min häst som hsr x-vid.

Jag undrar om du vet hur gammal den 32an var ?

Kompisen har en gammal Parzival 32 från -78 och den är för vid för min häst medans en 32 från 2000-talet är för smal.....

*KL*

Måste tillägga att för den som söker en Stübben till rakare rygg så funkar Edelweiss NT alldeles utmärkt. Köpte en nyligen från 2007 och det är en riktig kvalitétssadel till en bra prislapp. Passar både min häst och min rumpa utmärkt. Den är lite smalare i midjan. Tycker helt klart att Stübben är undervärderade på begagnatmarknaden. Här fick jag en sadel med helt annan kvalitét än mina tidigare för de 5000 kr som jag gav :love:

Dessutom bra grepp i lädret och jag har bra stöd i den. Att kräsna hästen också trivs i den gör inte saken sämre! :D

*halvt kl

Stübbens 32:a är ca 32cm mellan ortspetsarna, en 30:a är ca 30cm mellan ortspetsarna, osv. Jag vet dock inte hur länge de använt det mätsystemet. Det är möjligt att det inte är applicerbart på de äldre sadlarna.

Jag tycker om Stübbens äldre sadlar - bra kvalité och inte hundra lager stoppning i sitsen. Däremot skulle jag låta stoppa om den, om jag köpte en. (En äldre Stübben är tyvärr bara att glömma till min nuvarande häst.)

Den jag kollade var en äldre sadel. Bör ha varit frå 70-talet eller tidigt 80-tal.

Jag har ingen aning om hur gammal min sadel är men den ser välanvänd ut iallafall :) fick med en gammal pessoa n paris sadel också om dom är väl i samma ålder tror jag! Dock var den helt "platt" och såg inte ut att ha någon stoppning alls haha!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka