Stubbad man på avelsbedömningen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FamPont
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 375

FamPont

Trådstartare
Har letat runt men hittar ingen tråd om mitt lilla problem.
*hoppas jag lägger tråden rätt nu*

Jag har anmält min 6 åriga arabhingst till Avelsbedömningen på Grevagården i mars. Men saken är den, kommer jag bli halshuggen pga att han har stubbad man (dock hög utväxt nu)? Håller febrilt på att få den att lägga sig ner och hoppas på att den växer några centimeter till...
Nu sa ju dom jag frågade på kansliet att det inte skulle vara några problem, "Det är inte manen de bedömmer utan hästen". Men frågan gnager ju...va säger ni arabmänniskor?
Han är ju mer en tävlinghäst än utställningshäst och ser rätt matcho ut...men tanken ligger och gnager som sagt.
Kanske kan knoppa honom :D

Råd och tips mottages gärna...

Sv: Stubbad man på avelsbedömningen?

Inte ska du behöva oroa dig för din stubbman..:crazy:

Domarna är väl så pass seriösa och kunniga så dom kan bortse sånt.
Det är ju inte i manen som "hingstbedömningen" sker får vi hoppas.:crazy:

AM

Jo jag hoppas att jag inte behöver oroa mig (dock är jag bra på det..)

Kan ju slänga in en fråga till när du prata om domare, är det specifika domare för varje ras? Så någon som verkligen kan araber dömer dom osv.

HAr ingen aning om hur det är längre.
På den tiden jag höll på med ridhästar, då bl.a. araber så var det halvblodsdomare som bedömde hästen.

På Greva var jag enbart en gång och tittade och det var hur oseriöst som helst.
Folk gapade och skrek och levde om.
Hingstarna gick på bakbenen och fick höga påäng..Helt kasst.
Det var nån typ av vädering/show för enbart araber.
(Riks -91 eller -92 var det.)
En av orsakerna till att jag slutade just med araben.

Fick en unge senare med ett arabsto som mamma och halvblodshingst som pappa. Den gick under "luppen" för halvblodsdomare.

Idag håller jag enbart på med trav och vet inte hur man gör med ridhästarna längre..

Finns nog "proffs" här som kan svara på din fråga.

AM

Jag skulle nog inte visa en stubbad arabhingst. Har han kliat av den eller har du varit där med saxen? I vilket fall så blir MIN första tanke att den hingsten har nog solexem då ingen brukar stubba araber frivilligt..

Jag skulle nog inte visa en stubbad arabhingst. Har han kliat av den eller har du varit där med saxen? I vilket fall så blir MIN första tanke att den hingsten har nog solexem då ingen brukar stubba araber frivilligt..
Det var faktiskt min första tanke också. Har han eksem ska han inte vara avelshingst i alla fall, men om det är av annan anledning så ska det naturligtvis inte ha någon betydelse. Det är tre "vanliga" domare och två arabdomare som gör bedömningen.

Carina på Silver Arabians

Jag stubbade manen frivilligt, inget soleksem och han har haft lång man tidigare (Dock ska jag pröva att spara ut den nu och se om den blir för tjock och tung...) Det va betydligen bättre än den lilla "dressyrman" som fanns när jag köpte honom, och otroligt mycke skönare vid tävling. Dock har han nästan den "dressyrmanen" tillbaka nu....
Nu har jag ju redan anmält och betalt, fixat visare så det är ju inte direkt möjligt att dra tillbaka anmälan pga det här?

Men men...Vill domarna ge honom en dålig bedömning pga manen så tycker jag det är märkligt... Då får vi hålla oss till tävlandet. För andra raser blir väl inte lika ratade pga manen?

Tror inte att det spelar någon roll, de bedömer ju inte manen! Men för att göra ett snyggt intryck så bör du nog knoppa den. Då kommer han säkert bli fin.

Vi ses där nere!

madde++++

Jag stubbade manen frivilligt, inget soleksem och han har haft lång man tidigare (Dock ska jag pröva att spara ut den nu och se om den blir för tjock och tung...) Det va betydligen bättre än den lilla "dressyrman" som fanns när jag köpte honom, och otroligt mycke skönare vid tävling. Dock har han nästan den "dressyrmanen" tillbaka nu....
Nu har jag ju redan anmält och betalt, fixat visare så det är ju inte direkt möjligt att dra tillbaka anmälan pga det här?

Men men...Vill domarna ge honom en dålig bedömning pga manen så tycker jag det är märkligt... Då får vi hålla oss till tävlandet. För andra raser blir väl inte lika ratade pga manen?
Om den är tillräckligt lång för att knoppas, så gör det. Eftersom han är fux så kan ju en halvkort man som står åt alla håll om inte annat göra att halsen ser stabbig ut. Jag hade samma problem med mitt fuxhingstföl i somras, innan manen blivit så lång att den lade sig. Det är visserligen en synvilla, men man vill ju att ens häst ska visas från sin bästa sida. Jag tycker absolut inte att du ska dra dig ur av den anledningen.

Carina på Silver Arabians

Det är inga halvblodsdomare som dömmer araber på specialraspremiering. Det är specialdomare för rasen som är med som dömmer på vanliga arabutställningar, inte alla i nämnden men rasledamöterna. Skulle du drömma om att ställa ut en arab med stubbman på en arabutställning??? Inte jag. Och hur ska man då kunna begära att arabdomarna ska kunna bedömma din hingst korrekt nu då? En stubbman förhöjer inte direkt intrycket av fronten, det finskurna och ädla som det ska vara. Jag skulle aldrig åka med honom om jag ville ha en rättvis bedömning av hingsten som arab. Han är inte i skick för det med en stubbman. Man har samma krav på typ på Grevagården som på vilken arabutställning som helst. Hoppas jag.

Kanske en dum fråga men med hänsyn till att jag aldrig närvarat vid en hingstvisning. Frågar man inte så... :)

Stubbman eller ej, men vore det egentligen inte ganska logiskt att ha endera knoppad man eller "stubbad" man för att bättre se halsansättning, överlinje osv?

Varför anses stubbman sämre än originalet? Det är väl en *frisyr* i sig? "Tyvärr" så passar ju vissa hästar i det :p

Kan iof förstå argumentet kring "dolt sommareksem".

Från en nyfiken.

Är det så är ju hela meningen med avelsvärdering helt otroligt befängd! Det ska väl vara hästen som bedöms, inte håranlagen. Avelsvärderingen ser jag som en hjälp för stoägarna att kunna välja hingst, och är domarna så befängda att de ger sämre poäng för att hästen är stubbad så är det bara att lägga ner känns det som.

Man har samma krav på typ på Grevagården som på vilken arabutställning som helst. Hoppas jag
Och jag hoppas man har högre krav på Grevagården. På en utställning kan den flaxigaste hästen vinna, oavsett om den är krokbent med stupande bogar, men för att den visar upp sig flashigt. Jag hoppas verkligen att det på avelsvärderingen ses bakom ett inoljat huvud och flaxande man...

Klart du kan åka med din stubbade häst, men jag håller med om att du borde försöka knoppa manen, för att få ett prydligare intryck.

Hejsan!

Förstår ditt dilemma... En halvutväxt stubbad man är kanske inte det snyggaste, på någon häst... :angel: ;)
Vad du kan göra för att hjälpa den lite på traven är att fläta ner den. Börja ett tag innan värderingen, drygt en månad eller så, å har du tur så kommer den att lägga sig ner lite mer.
Glöm bara inte att fläta om med jämna mellanrum så att den inte skavs bort!

Vad är det för hingst du ska visa? En distanshäst månne? :)

/Emma

Tack för alla åsikter. Precis som några sa så hoppas jag också att de inte bara går på utseendet vid en sådan här bedömning.
Jag har i förra veckan börjat fläta manen så den ligger nästan helt ner nu. Men knoppar blir det nog på bedömningen. (Var osäker om det va tillåtet)
Har prövat att knoppa och då ser halsen inte lika grov ut så, ska knoppa till dressyrtävlingen på lördag så får vi se om det ser bra ut. Hade ändå tänkt knoppa inför ridprovet så...

Neslja- Visst är det en liten distansarab..*haha*..En liten Nariaat e:Garanti. Gått på galoppen fram till maj -06 och så köpte jag honom i juli och startade två CR 50km vilket gick kanon under förra året. Han är en trevlig sporthäst enligt mig.

Skulle du drömma om att ställa ut en arab med stubbman på en arabutställning??? Inte jag. Och hur ska man då kunna begära att arabdomarna ska kunna bedömma din hingst korrekt nu då? En stubbman förhöjer inte direkt intrycket av fronten, det finskurna och ädla som det ska vara. Jag skulle aldrig åka med honom om jag ville ha en rättvis bedömning av hingsten som arab. Han är inte i skick för det med en stubbman. Man har samma krav på typ på Grevagården som på vilken arabutställning som helst. Hoppas jag.

JAg hoppas verkligen att du är ensam om din åsikt..
Annars måste ju arab-aveln gå käpprätt åt h-e..:smirk:

Måtte aldrig arab-domarna ha samma inskränkta syn att hästars funktion sitter i manen......:mad:

Och till TS kan jag bara önska LYCKA TILL!!
Nästan så naffa skulle vilja åka dit och titta..:D

AM

Jag stubbade mitt sto i sommras.

Jag hade ju stubbat högst upp innan och sedan så gick hon med en fölis som tyckte om att rycka manen på henne längst ner vid manken. Det slutade med att hon endast hade en tuss med man på mitten av halsen. Urfult. Kompisen som är frisör klippte ner så långt hon bara kunde.

När man tittade på henne från sidan så såg det alltid ut som att manen låg på andra sidan. Jag tyckte det var skönt att bli av med manen och hennes hals såg mycket finare ut utan.

Har inga bilder som är nytagna efter stubbningen men det här är säkert 3 månader efter.

Exelencja-hemmasommarn06060.jpg

Exelencja-hemmasommarn06061.jpg

Tur att det inte är en islandshingst du har, för de får poäng på man och svans. ;)

Det där ser lika illa ut i mina ögon som när dom kapar svansen på en ardenner.

Jag kommer aldrig mer att köpa en ardenner med kapad svans. Inte heller en stubbad arab.

Rent teoretiskt skall inte manen ha någon större betydelse för en visning.
Det är ju trots allt andra delar av hästen som skall bedömas.
Inte man längden.

För de hingstar som tävlas i dressyr, flätas och kan inte heller ha den långa manen, tänk på det.

Jag hade flätat honom snyggt, med knoppar, vid visningen.

Lotta

Det där ser lika illa ut i mina ögon som när dom kapar svansen på en ardenner.

Fast du måste väl ändå hålla med att det vore bedrövligt om ett mycket lovande avelsämne skulle ratas p.g.a. att manen är för tillfället stubbad..

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka