Stubbad man på avelsbedömningen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FamPont
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 375
Sv: Stubbad man på avelsbedömningen?

Jag tycker iofs inte att manen är av större betydelse.

Exteriör och mentalitet är viktigast för mig, sedan kommer stam.

Vad för färg och hur manen ser ut är av mindre betydelse.

Jag tyckte hon var riktigt snygg när hon var super stubbad, hade jag visat en bild på henne då så hade ni trott att manen låg på andra sidan. Nästan lust att göra om det.

//Lotta som älskar Exan både med och utan man :love: :love: :love:

Jo, visst skulle det vara bedrövligt. Men jag tror tyvärr inte på dom där visningsrna. Så jag tror ju absolut att en ful man påverkar hästen negativt fast den inte skall göra det. Man vill ju få en allmänuppfattning av hästen.

Har någon här sett en arabhingst med stubbad man på en utställning? Eller en fjordhingst på premiering med hängman eller knoppar?
Tycker att ni ska vara ärliga nu och inte inbilla ev nya här att man kan kmma hursomhelst med en hingst och tro att den ska få en bra bedömning och sen skylla på att domarna är dåliga när det inte går så bra.

Det är tydligen delade meningar om detta. Jag tror (hoppas) att det inte är någon som på allvar tror att bedömningen av arabens avelsvärde görs på manen och jag tycker att det är en viss skillnad på avelsvärdering och utställning i det här fallet, men frågan är väl hur mycket det egentligen stör helhetsintrycket?

Om du fortfarande är tveksam, så ring Benny Freme eller Christina Wale som brukar vara rasrepresentanter på avelsvärderingarna och fråga dem. Båda går att hitta på eniro.se. Skicka mig ett PM, annars.

Carina på Silver Arabians

TAck för det svaret.

Började bli lite fundersam om att det skulle läggas för mycket minuspåäng på en stubbad man i något som är så pass viktigt som en avelsvärdering..

Kan definitivt hålla med att en man som står åt alla håll KAN störa helhetsintrycket, men om ägaren friserar och snyggar till den så gott det går så ska ju domarna ha överseende.

Viktigare att kolla vinklar, framställ och gångarter m.m.

AM

Vet inte om du syftade på att jag "som ny vid hingstvisning" skulle tycka domarna vad dåliga om han nu får en dålig bedömning, varför tror du det isf? Skulle de dra ner bedömningen för att han har knoppar i manen ist för en lång hängande så tror jag att jag hoppar över allt som hade med arabavel att göra...för de tycker jag vore lite trångsynt.

*Tack Carina för tipset, ska ta och höra med dom.*

Va nervös över själva bedömningen tidigare men har under denna tråds gång blivit ännu värre tack vare vissa inlägg.

Vet inte om du syftade på att jag "som ny vid hingstvisning" skulle tycka domarna vad dåliga om han nu får en dålig bedömning, varför tror du det isf? Skulle de dra ner bedömningen för att han har knoppar i manen ist för en lång hängande så tror jag att jag hoppar över allt som hade med arabavel att göra...för de tycker jag vore lite trångsynt.

Va nervös över själva bedömningen tidigare men har under denna tråds gång blivit ännu värre tack vare vissa inlägg.
Var inte nervös. Eller i alla fall inte mer nervös än tidigare... ;) Avelsvärderingen är samma avelsvärdering som den var innan du startade den här tråden och din hingst är samma häst såväl före som efter avelsvärderingen. Inget som skrivs här påverkar detta. :)

Carina på Silver Arabians

PS Fast knoppar är en bra idé.

{F5F76102-EB61-4BA8-B835-3D4890399BDB}.jpg

{44BDA468-6F77-4DA7-B44E-FDF7F999091C}.jpg

Detta stoet fick 85.33 poäng (Guld poäng) i blommeröd i sommras. Å hennes man e ju inte nått att hurra för. Fet som e gris va hon åsså ju.

Så jag tror att du lungt kan åka iväg med din hingst med kort man på avelsvärdering om den ligger prydligt å inte står åt alla håll som en toaborste ;)

Har pratat med en domare som sa att det finns INGA regler som säger att de måste ha lång man. Om han skulle ha det och inte vara knoppad så ser de ju inte det iaf.

Om du inte knoppar så kan domarna få en felaktig synbild (omedvetet). Jag vet ju inte hur han ser ut men för att göra det bästa möjliga så knoppa och var glad!:) Manen behöver du inte vara nervös för.

madde++++

Madde och Carina- Tack för stödet...:) Vi ska iväg på programridning idag så jag tänkte försöka ta någe kort när han är knoppad och dela med mig av här...

Ha en bra dag!

Såg att specialrasbedömningen varit i helgen? Efter alla diskussioner i denna tråd undrar man såklart om du var där med din hingst och hur det gick till slut.

Neslja- Visst är det en liten distansarab..*haha*..En liten Nariaat e:Garanti. Gått på galoppen fram till maj -06 och så köpte jag honom i juli och startade två CR 50km vilket gick kanon under förra året. Han är en trevlig sporthäst enligt mig.

Men hjälp, har du klippt av nariaat manen? hoppas du låter den växa ut igen, jag kan inte tänka mig att han e snygg i stubbis...
(jag har träffat honom och måste säga-du har köpt dig en super trevlig häst,men det visste du nog redan:D )

Så, till alla som följt diskussionen om Najjes stubbade man- Inga minuspoäng eller dåliga kommentarer för hans man (tilläggas kan att den har ju lagt sig ner och var knoppad, vilket var så jag tänkt från början)
Så- knoppad man på arab var inget som vid avelsvärderingen påverkar bedömningen negativt. Iaf inte för hans del.
Men vi får väl se om de ger bättre bedömningen nästa år när manen växt ut....*haha*

Dock fick jag höra av ett par stycken (publik) att det va kul att slippa gissa vad som dolde sig under en lång arabman. :smirk:
En lång man på ena sidan kan ju ibland dölja en mindre musklad hals, oavsett ras (har sett ett par) så...

Zizzy- Najje var riktigt snygg i stubbad man, men nu ska den få växa ut, måste ju pröva allt...;) Dock så hade han ju kort och spretig man när ja fick han så då va det stubbade alternativet bäst.
Jo att han är super trevlig har jag märkt..:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka