Strykspray

Aslan

Trådstartare
jag fick tipset igår om strykspray när jag kämpade som bäst med mina gardiner. Har ni använt det? Funkar det? Jag tänker om det blir lättare att stryka ut veck och liknande. Och vad i så fall använder ni för märke? Tips på inköpsställen?

Menar du stärkelse? - var tvungen att googla ... På min tid fanns det som pulver att blanda i vatten också ;)

Vill man att tyget ska få lite mer styrsel och hålla sig slätare så stärk! Det gör stor skillnad.
Beträffande veck så borde ånga hjälpa?

Du menar stärkelsespray? Köpes i din vanliga mataffär gissningsvis. Det ger styrsel som @tanten skriver här ovan, och det skadar ju inte att prova om du gillar det.

Jag har ett gammalt strykjärn som jag ärvt (stryker så sällan att jag inte vill lägga pengar på ett nytt) utan ångfunktion. Nyligen har jag haft problem med ett par gardiner som bara VÄGRAR att bli släta, så någon sådan sprej kanske man skulle testa. Jag har använt vatten, både på fuktig tygtrasa och som jag sprejat direkt på tyget, men det hjälpte bara marginellt. Måste vara ett väldigt märkligt envist gardintyg jag stött på...

Jag har ett gammalt strykjärn som jag ärvt (stryker så sällan att jag inte vill lägga pengar på ett nytt) utan ångfunktion. Nyligen har jag haft problem med ett par gardiner som bara VÄGRAR att bli släta, så någon sådan sprej kanske man skulle testa. Jag har använt vatten, både på fuktig tygtrasa och som jag sprejat direkt på tyget, men det hjälpte bara marginellt. Måste vara ett väldigt märkligt envist gardintyg jag stött på...
Stryker du tillräckligt varmt?

Är det grov struktur på tyget? En lösning kan vara att tvätta om dem och stryka dem fuktiga. Det har jag varit tvungen att göra när det varit lite kraftigare tyg.

Är det grov struktur på tyget? En lösning kan vara att tvätta om dem och stryka dem fuktiga. Det har jag varit tvungen att göra när det varit lite kraftigare tyg.
Mja. De är inte tunna kanske, men jag skulle inte vilja påstå att det är ett jättegrovt tyg heller. Men det låter som en bra idé att testa nästa gång :) !

Fuktig duk brukar funka bra :)
tag en bit lakan, blöt hälften, vik ihop och vrid ur så får du lagom fuktighet.
stryk sedan med strykjärnet på högsta värme.

Liknande trådar

Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Krålus
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka