Struppipning?

T

Tette__

Jag har nu fått reda på att min häst som jag köpte i juni har opererats för struppipning! Detta sa alltså inte förra ägaren något om när jag köpte henne :(. Jag har ingen som hellst erfarenhet av detta. Vad ska man tänka på? Undvika? Kan man rida som vanligt? Det är inget som märks på henne förrutom att hon låter lite maskulin när hon gnäggar :).
Tacksam för svar!

Sv: Struppipning?

Hej!
Min häst har också struppipning, men har än så länge inte opererats för det då det inte va så allvarligt för tillfället. Jag rider precis som vanligt men är uppmärksam på när han blir trött. Vet sa det att när jag märker att han blir trött fort och inte kan prestera som vanligt så är det dax att operera. Jag tror inte du behöver oroa dig då operationerna ofta är "succes" fulla. Jag tror du märker när hon blir överansträngd pga att hon ev. skulle få för lite luft i sig. Men jag tror inte det eftersom hon är opererad. Om du blir osäker så ring och prata med vet.

Ja det har jag med hört :/. Men en av anledningarna till att jag köpte henne va för att ta ett föl på henne pga av hennes fina stam. Ingen i hennes släkt har hafft struppipning och inte heller något av hennes tidigare föl, så frågan är om man vågar chansa? Vet du hur stor risken är att ett ev föl få det?

hon kan ha fått de om hon varit förkyld, mitt sto fick en rejäl förkylning och jag tyckte aldrig den gick över så jag for och kollade upp henne, hon hade då fått struppipning men inget som var allvarligt så länge hon inte börjar låta, kunde jag använda henne som jag brukar.. :)

Aha, tack så jättemycket! Risken verkar ju inte va så jättestor egentligen att ett ev föl skulle få detta. Jag har ju till nästa vår på mig att bestämma hur jag ska göra, så jag får tänka lite på det :)

min häst är som 3-åring opererad för struppipning o nu är hon 20 och det enda som märks på henne är hon väser lite när hon gnäggar, ridmässigt så rids hon som vilken annan häst som helst o tävlas i dressyr 2-3 helger i mån, hon har 3 avkommor och dessa har varit helt ok.

Senast ändrad:

Rida brukar man kunna göra som vanligt. Problemet med att de inte får luft är ju avhjälpt. I ditt fall låter det ju som att hästen fått det p.g av någon infektion. Dock är det ju så att avelsvärdet sjunker på stoet. Det är inte många som skulle köpa ett sto till avel som är opererat för strupipning.
Jag har själv haft ett sto som opererades och som har fått två friska föl. Jag hade inte tvekat att betäcka. Lycka till !

Jag hade själv inte köpt ett föl efter ett sto som hade haft strupipning ,, hade du själv gjort det om du _inte_ stått som uppfödare utan _köpare_ ?

Mvh Mia

Nä, inte av vem som helst. Men om jag kännt uppfödaren och stoet ifråga, samt att uppfödaren var en seriös och ärlig person, så hade jag köpt.

Jag skrev ju att avelsvärdet sjunker och att det kan vara svårt att sälja ett sådant sto till avel. Detta inverkar givetvis även på priset på fölungen.

Ok, tack så mycket! Jag ska ju behålla det eventuella fölet själv, och stoet med för den delen. Hur och när vet man om fölet har fått det? Kan man undersöka det när den är ung eller märker man det bara när den är äldre?

Jag ska ju inte betäcka henne för att sedan sälja fölet, utan för att ha fölungen själv. Endast pga av hennes stam, annars hade jag nog inte betäckt henne alls :) Men nu känns det värt att ta risken.

Står i kontraktet att min d-ponny har struppipningsljud . Detta gjorde att vi funderade på om vi skulle köpa honom eller ej , men han blev försäkrad utan reservationer och vi har sex år på oss att lämna tillbaka honom om det ger problem . Vi tyckte det lät okej och tog honom , ångrar jag verkligen inte :) Hans små ljud är faktiskt nästan helt borta och kommer nästan bara när han blir upphetsad ;D Inge problem alls :D Nog för att han kan låta ordentligt ibland , men det ger inte problem med andningen på det sättet , så kanske är det inte riktigt struppipning då :laugh: Det är väl tja , mina erfarenheter av struppipning ;D

Det brukar märkas när de blir äldre. Antingen genom ljud eller att hästen blir trött eller lätt hetsar upp sig vid arbete. Man kan säkert be att få göra en undersökning på klinik om man vill. Vet går då ner med ett endoskop i halsen och tittar på arybrosket (vanligast att det är förslappat på vänster sida där brosket fäster annorlunda än på höger sida). Väldigt enkel undersökning.

Ok tack igen! Då vet jag lite mer nu iaf :) Och skulle fölungen nu få det så brukar väl en operation lyckas? Så det är ju inte helt kört isåfall ändå menar jag :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka