Struppipning och försäljning

mamy1507

Trådstartare
Var och besiktade min häst och det visade att den har en lindrig struppipning, grad 2 på höger sida. Vill sälja min häst och det är stört omöjligt om jag nu om inte ska ge bort den. Hästen har inget problem av detta utan funkar utmärkt. Tävlar i hoppning och placerar sig nästan alltid.

Men så kommer man till försäljning...
Det är stört omöljigt. Min tränare säger att det är inget att bry sig om så länge hästen fungerar och mår bra. Av allt jag läst så vet jag att det är ett vanligt förekommande "fel" på stora hästar. Jag vet dessutom att det är en hel del hästar som tävlar i mycket höga klasser i både dressyr och hoppning med detta utan "problem".

Varför är alla så rädda för en liten defekt? Jag menar alla är inte perfekta och köper man en häst under låt oss säga 50 000kr så köper man inte en svårklass häst. Pratar man med "duktigare" ryttare så bryr dom sig inte om det. Å dom borde ju ha mycket högre krav på sina hästar än vi "vanliga glada amatörer "eller?

Är lite nyfiken hur folk tänker runt detta.

Sv: Struppipning och försäljning

Detta är forumens fel. Folk blir hela tiden rådda att köpa "felfria hästar".
Säger nån att de hittat sin drömhäst, men att den hade en kotledsinflammation för 5 år sen blir alla svar: NEJ! Köp en frisk häst.
Men hästen ÄR ju frisk, och det finns inte många hästar som är totalt felfria.
Men de flesta mindre skavanker har ingen som helst betydlse, OM ägaren sköter och matchar hästen rätt.

Jag tror att det delvis beror på okunskap/brist på erfarenhet/osäkerhet.

Som hobbyhästägare har man kanske inte haft så många hästar tidigare, man har kanske inte så mycket erfarenheter om vad för typer av fel som kan ge "riktiga" problem. Man blir osäker såklart, samtidigt som man som sagt på alla forum får rådet att inte köpa på sig problem.

Och när det nu finns så väldigt många hobbyhästar till bra pris att köpa, ja, då hoppar man väl över dem som man blir osäker på.

Ett proffs har garanterat mycket mer erfarenhet av vad som "håller", de har kanske sett väldigt mycket mer av hästar och skador än vad vi har.
Samtidigt så finns det kanske inte samma överflöd av hästar på deras utbildningsnivå, så hittar man något bra som ev har någon liten defekt, så kanske man "testar" i större grad. Man har ju kanske mer pengar att röra sig med, och en hel del grejer går ju att laga med ett par operationer eller så.

Sådär draget till sin spets lite generellt.

Jag har varit i din sits typ.
Hade en ung islänning, toppen stam, fina gångarter, precis nyinriden och långt ifrån färdigväxt.
Svart, tunn och dessutom i år full med pälsätare så han såg ut som en gammal ryamatta...
Tidigare har han haft något som vet. inte vill kalla fång, men eftersom han gick barfota märkte jag direkt när han blev öm i tassarna det allra minsta. Visade sig bero på en störning i magen pga för lite grovfoder, han har gått på bete utan problem.
I sak ingen fånghäst alltså, men jag kan ju inte låta bli att nämna det till potetntiella köpare, vilket naturligtvis gör att folk drar öronen åt sig. Det skulle jag också göra. Men JAG vet ju vad som felats hästen, och att han nu är frisk.
Helt hopplös att sälja förståss, trots ett lynne och gångarter "to die for" :(
Av ekonomiska skäl var jag tvungen att bli av med honom, så tillslut gav jag faktiskt bort honom till den familj som köpte min förra islänning.

Så kul kan man ha det i dagsläget med lite defekta hästar. Tyvärr.

Tänk om sportklubbarna vore lika rädda som hästköpare.
"Nej, vi törs inte köpa Zlatan, hade inte han ont i tummen när han var liten?"

Jag skulle nog inte backa för en sådan sak, men jag hade nog velat rådgöra med min tränare och veterinär först.

Allt beror ju på omständigheterna, när jag letade häst så fick jag svar från en säljare vars (relativt unga) häst hade fått måttliga blåsljud konstaterade efter en besiktning. Enligt henne så skulle hästen inte besväras av detta i nuläget men eftersom den inte var igång vid försäljningstillfället så backade jag eftersom jag tyckte att prognosen var för osäker. Hade det varit en äldre häst i full tävlingskondition som tränats och tävlats i flera år utan några besvär hade jag nog inte brytt mig nämnvärt.

Var och besiktade min häst och det visade att den har en lindrig struppipning, grad 2 på höger sida. Vill sälja min häst och det är stört omöjligt om jag nu om inte ska ge bort den. Hästen har inget problem av detta utan funkar utmärkt. Tävlar i hoppning och placerar sig nästan alltid.

Men så kommer man till försäljning...
Det är stört omöljigt. Min tränare säger att det är inget att bry sig om så länge hästen fungerar och mår bra. Av allt jag läst så vet jag att det är ett vanligt förekommande "fel" på stora hästar. Jag vet dessutom att det är en hel del hästar som tävlar i mycket höga klasser i både dressyr och hoppning med detta utan "problem".

Varför är alla så rädda för en liten defekt? Jag menar alla är inte perfekta och köper man en häst under låt oss säga 50 000kr så köper man inte en svårklass häst. Pratar man med "duktigare" ryttare så bryr dom sig inte om det. Å dom borde ju ha mycket högre krav på sina hästar än vi "vanliga glada amatörer "eller?

Ska man inte tävla på högre nivå så spelar det ingen roll. Det är bara det att hästen inte får tillräckligt med syre i musklerna och behöver pausa lite oftare. Men att hoppa lätta klasser är inga problem. Man kan kanske inte backträna i galoppen lika mycket som andra. Men det är ju inget man gör för mycket av ändå och det dom klarar av räcker gott och väl. Köper hellre en struppippare än en häst som har pålagringar mm.

Sen kan man ställa sig frågan, finns det felfria hästar? Tror inte det. Röntgar du så finns med all säkerhet lösa benbitar. Lite pålagringa mm. Du får skriva det i din annons att det inte påverkar hästen och ska dom ha honom i lätta klasser så märker dom inget förutom att det kanske låter lite.

Lycka till.

Så länge du är ärlig, kanske tar reda på mer fakta om vad det innebär för hästen så borde det inte vara något större problem kan man tycka.

Vi köpte dock våran nuvarande häst, som då var 12, och det visade sig att han var struppipare. Vi hade ingen erfarenhet av det alls innan vi träffade honom och de första månaderna så klassade vi honom mer som en pålle som låter lite mer än de flesta andra. Men ju mer han började hoppas ju mer förstod vi att nåt inte stod rätt till och kontaktade veterinär, och han blev tillslut diagnostiserad som struppipare. Vi valde att operera efter att ha rådfrågat både veterinär och tränare, operationen gick bra och idag mår han alldeles utmärkt, tränas MSV dressyr och hoppar banor på 1m än så länge.

Så abslout, som många andra har sagt så är det inget hinder för ett hästköp, men hade vi vetat om resan vi hade framför oss hade man verkligen tänkt efter både en och två gånger då det varit väldigt kostsamt både ekonomiskt och känslomässigt, så precis som jag skrev i början, var bara ärlig!

Min är tydligen opererad för detta vid ung ålder, hans enda "problem" är att han har lite märkliga ljud för sig ibland. Hostar till lite märkligt första gången man travar varje pass sen är det lugnt. Han kan dessutom inte gnägga ;) lite småsött när man försöker dock :D Men nej, så länge hästen funkar så hade jag inte brytt mig nämnvärt

Nu på senare år har det ju varit mycket "köparens marknad". Det finns mycket att välja på så har man inte för bråttom kan man vara petig med både det ena och det andra som köpare.
Bara spekulerar.
Personligen, så tror jag nog jag skulle dra öronen till mig, mest för att jag inte vet så mycket om det och då ofta tänker att det kan finnas mer som hänger ihop som bara inte konstaterats, följder man inte vill behöva akta sig för. Vet jag inte om det och jag faller pladask för hästen skulle jag nog engagera mig mer i att söka information och lyssna på diagnosen.

Tack för era funderingar! Alltid intressant med andras åsikter. Det finns mycket info på nätet att hitta. Jag har tagit kontakt med en annan veterinär för att få ett andra utlåtande och hans spontana reaktion var att det är inget problem om inte hästen ska gå i hård träning typ trav eller galopp. Jag har inte upplevt att min häst har "lidit" av detta utan han är pigg och glad som vanligt. Han har grad 2 villket är en lindrig förändring som man inte opererar.

Nej det finns nog inga felfria hästar. Men som sagt att det mesta går att leva med och hästen fungerar alldeles utmärkt till det den ska. Man köper ju inte en volvo om man vill ha en ferrari.......eller :)

Frågan är vad det är för peng du vill ha för din häst? Allt går att sälja till tillräckligt lågt pris. Men vad som är lågt för dig kanske är väldigt mycket pengar för mig?

Jag skulle aldrig köpa en häst med defekt för över 20 000kr. Varken du eller veterinär kan garantera att din häst inte kommer få problem med det där inom viss framtid. Det är ju en verklig chansning 50/50 på hur länge hästen är användbar på tävlingsnivå

Tror du det kan ha att göra med hur du marknadsför hästen när du annonserar och svarar på annonser?
Vet med mig själv att när det är såna viktiga grejer att "få med" i informationen för att inte lura någon köpare så är det lätt att ta med det för tidigt eller med inställningen att läsaren/spekulanten kommer göra en grej av det och betonar det för mycket, själv gör en grej av det. Eller helt missar att "sälja in" hästen.
I en annons kan det ju t ex räcka att få med en notis om att det finns fysisk begränsning som gör att hästen inte ska användas till *** därav det förmånliga priset, för att sen informera mer ingående. Inte att halva annonsen består av vad hästen har, vad veterinärerna säger och vad det innebär. Som ett exempel på uppenbara problem med marknadsföringen! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 690
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 016
Senast: QueenLilith
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 979
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka