Strunta i "andranamnet"?

Sv: Strunta i "andranamnet"?

Vi var två i min klass med samma förnamn, mellannamn och efternamn :D Dock stavades mellannamnet olika av våra föräldrar...

Min mamma och hennes svägerska hade samma namn , utom ett mellannamn. Så min mamma fick den andras jobb när de båda var arbetslösa. Det vara bara det att min mamma var mycket bättre på jobbet så hon fick vara kvar även om den andra också fick jobba, Det var tider det, början av -70talet.
Så går det när man inte kollar personnumret.

Svägerskan och hennes styvdotter heter exakt samma sak, dock har de olika stavning på tilltalsnamnet :D

I vår familj har alla tre st namn, med tilltalsnamnet först. Jag gillar både kopplingen med äldre släktingars namn samt att namnen passar ihop och ger en bra klang. Sofia Katarina tycker jag alltså ger en bättre klang än Jan-Ove Bo. Alla gör ju precis som de vill men personligen tycker jag att det låter lite " fattigt" med bara ett namn ( och de finns förstås de som tycker att det är ett slöseri med bokstäver att ha flera ;) )

Min dotter har tre förnamn, mitt efternamn som mellannamn och sin pappas efternamn som efternamn. (Att våra efternamn sattes i den ordningen är enbart för att det är en bättre rytm. Tanken var att vi skulle ha samma dubbla efternamn när vi gift oss.)
Dotterns tilltalsnamn Mathilde saknar släktkoppling (även om det visat sig att jag haft en släkting som haft den svenska versionen av namnet). Hennes två andra förnamn är dock släktnamn. Rose (min mamma heter Rosita) och Cyrene (hennes pappas mormor heter så).

Själv har jag två förnamn. Mina föräldrar har berättat att de valde ett tämligen vanligt namn som mitt andra förnamn så jag enkelt skulle kunna byta tilltalsnamn från mitt riktiga, lite ovanligare, förnamn. Min mamma har tre förnamn, tilltalsnamnet är det tredje, och pappa har två förnamn där tilltalsnamnet är det första.

En kul detalj är att dotterns namn är så långt att det ibland kortas ner till Mathilde RC Efternamn Efternamn och jag föder upp connemaror som vid stambokföring får stamboksnummer RC XXXX :p

Mina barn har bara ett namn vardera, ett medvetet val. Vår tanke är att de själva ska kunna lägga till ett namn när/om de vill (man kan göra detta en gång utan kostnad och krångel)

Själv fick jag två långa släktnamn, vilka jag bytte bort mot ett egenvalt andranamn i 25-årsåldern eftersom de inte alls kändes som jag. Så kan man ju också göra.

Våra barn har ett förnamn, mellannamn (släktnamn) och sedan båda våra efternamn.
När de blir äldre kan de välja om de vill ha båda efternamnen eller ta bort ett.

Jag funderar dock på att byta efternamn (pappas namn som jag inte har kontakt med alls) och även ta bort mitt mellannamn (också från pappas sida). Så får se hur vi gör med barnens namn då

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka