Strunta i "andranamnet"?

hljomalind

Trådstartare
Ska snart ha en liten, och har ett förnamn ganska klappat och klart. Sen hör det ju till traditionen att ha ett extra förnamn utöver tilltalsnamnet, men varför egentligen? Vi funderar på att strunta i det. För oss känns det inte viktigt att föra ett "släktnamn" vidare, och mina egna erfarenheter av andranamn är att det mest kan vara förvirrande (mitt "andranamn" står före mitt tilltalsnamn, och i några sammanhang har det blivit "fel" namn registrerat, så att jag t.ex. inte fått post) .

Undrar, finns det några fördelar med att ha flera namn, utöver att det ses som tradition?

Sv: Strunta i "andranamnet"?

Det finns väl ingen orsak antar jag, verkar urdumt att ha ett extranamn bara för att folk verkar ge det.

Själv gillar jag tradition och att använda släktnamn och att det väl var kul och småsocialt att som liten gnälla över sina fula extranamn med de andra barnen. Det känns trevligt att ha fått namn efter mormor och gammelmormor och de blev glada. Äldre släktingar vars namn vårt barn fick blev väldigt glada också.

Så nope jag tror inte det finns några reella fördelar.

Senast ändrad:

Mitt extra förnamn var tänkt att vara ett alternativ till mitt tilltalsnamn om jag inte gillade mitt tilltalsnamn. Jag gillar iofs mitt tilltalsnamn och skulle aldrig byta, men jag tycker om tanken att mina föräldrar ville ge mig ett val.

Vår dotter har bara ett för och ett efternamn. Vi kom inte på något fler vi tyckte om. En del kan dock bli lite förvånade och ställa frågor som "vad heter hon mer?" "heter hon inget mer?" men vi är nöjda, och jag tror knappast att lillan kommer lida av det heller.

Vi har struntat i andranamn till båda våra barn. Vi gav dem varsitt riktigt fint förnamn och kände att det räckte så. Precis som någon skrev här ovan skapar andranamn mest bara förvirring; det har vi själva erfarit båda två.

Om barnen skulle sakna andranamn får de lägga till dem själva framöver. De har frågat några gånger varför de inte har fler namn, men vi har förklarat exakt så här och det har de accepterat.

Det finns ju ingen egentlig anledning till andranamn. Vår son har ett släktnamn, vilket framförallt sambon tyckte var viktigt. För min egen del hade han lika gärna bara kunnat ha ett förnamn :).

Våra barn har bara ett förnamn. Har aldrig förstått vitsen med fler namn egentligen. Både jag och maken har tre förnamn var.

Finns nog ingen anledning mer än att blivit tradition att använda släktnamn.
Jag och mina syskon har släktnamn som andranamn, samma med min man och hans bror. Vår dotter har också ett släktnamn som andranamn. Vi gillar att följa traditioner så det var därför vi valde att göra så :) Men att ha fler än ett mellannamn känns för mycket!

För jättelänge sen när jag var liten hade många flera namn , utom jag och min syster som bara hade ett. Då sa prästen, vilka förståndiga föräldrar. Han tyckte väl att det var jobbigt. I alla år har jag hört folk säga, bara ett namn:confused: ? Jaa.
Men vår bror fick 2 namn O_o

Min son har tre namn, ett namn som var han direkt dvs han var en sådan. Sedan hade jag ett favoritnamn som jag ville att han skulle heta och sedan har han ett släktnamn.

Hans tilltalsnamn är även ett släktnamn från min släkt. För oss kändes det bra och han är alla namnen för oss

Jag tycker nog inte att det är så värst viktigt med extra förnamn, man har ett tilltalsnamn och det är ju det som används. Mina barn har därför inga släktnamn från mig. För min sambo var det dock viktigare med släktnamn så barnen har varsitt namn från hans sida. Konstigt nog tycker han det är viktigt då han är det barnet i sin familj som fick släktnamn bortrationaliserat och därmed endast har ett förnamn.

Jag tycker att man får göra precis som man vill.

Personligen tycker jag om mellannamn och vill ha skön rytm i hela namnet.

Man kan ju se det som att man ger sitt barn valfrihet också. Ni väljer ett namn som ni tycker om och om barnet i framtiden vill ha fler namn kan det välja ett eget andranamn när det blir äldre :)

Jag kommer med allra största sannolikhet ge mina eventuella barn släktnamn i andranamn, just för att föra de namnen vidare och att det kan vara fint att heta efter en äldre släkting (exempelvis mina mor- och farföräldrar). Jag har själv tre namn, tilltalsnamnet är "eget" och de andra två ärvda. Förmodligen kommer mina barn också få två efternamn, eftersom jag vägrar förhandla bort mitt ovanliga och det (tyvärr) fortfarande är "norm" att ge pappans namn där jag bor. Men det är enbart p.g.a. nostalgiska/känslomässiga orsaker, jag tycker inte det är fel att man som förälder bara ger barnet ett namn.

Båda mina föräldrar har sina namn i "fel" ordning med tilltalsnamnet sist (pappa har tre, mamma två). För mamma har det aldrig varit några problem, men pappa fick oftast heta namn 1 först, sen provade de med namn 2 och när inte det heller var rätt fick han heta namn 1 och 2 som dubbelnamn, innan de kom till hans tredjenamn som då också är hans tilltalsnamn.

Ja, enligt min sons namn kommer han bli folkbesegrare och världens herre. Det är en skön rytm!

Mitt stackars barn fick ett tilltalsnamn och två andranamn, allt släktnamn.
Helt ärligt förstår jag inte hur det kan vara jobbigt att ha andranamn, så länge man inte sätter dem före tilltalsnamnet.

Jag har till och med mitt tilltalsnamn som tredje i ordningen och det är aldrig några problem. Spela roll om jag blir uppropad på VC som min mammas namn (mitt första namn i ordningen) eller mitt tilltalsnamn liksom.

Klart man kan strunta i andranamnet om man vill. Min mamma la till ett i vuxen ålder, för hon ville ha ett när hon var liten (båda hennes systrar hade flera namn), det är ju också ett alternativ :)

Våra barn har släktnamn båda två, dottern har min mormors andranamn och sonen har två namn - ett efter pappa och farfar och ett efter morfar och morfars far.

Vi var två i min klass med samma förnamn, mellannamn och efternamn :D Dock stavades mellannamnet olika av våra föräldrar...

Halvt OT. Min dementa mor använder sina mellannamn till att kontrollera så vi barn verkligen är hennes barn när vi kommer och hälsar på. Vi får rabbla hennes namn och hennes flicknamn.
Min son sa efter sista besöket att; -Så får du inte göra när du blir gammal morsan, jag har ingen aning om dina mellannamn.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka