struliga brunster hittills i år?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag var med mitt sto för brunstkoll inför semin idag, då hon var brunstig häromdagen. Hon såg inte brunstig ut i morse, man jag åklte ändå för att kolla upp hennes status. DÅ visar det sig att hon står helt stilla i äggstockarna, dvs varken brunst på gång eller gulkropp. Veterinären ville inte spruta igång henne, sa att än så länge i år var det väldigt få ston som hade bra brunster, om ens några alls, troligen då pga det kalla vädret.
(så vi avvaktar 10-14 dagar, har hon inte blivit brunstig spontant tills dess så ska hon nog sprutas igång)

Är det likadant i hela landet eller bara här?

Mitt sto är likadant. Årets första brunst var oerhört kraftig och varade i nästan två veckor, men sen har nästan inget hänt. Hon brukar ha väldigt tydliga och regelbundna brunster, men bara för att hon ska betäckas i år så strular det...

Ska kontakta veterinär om det inte häst något till slutet av veckan.

Stona hemma har haft mycket regelbundna och tydliga brunster hittills i år, men det brukar de ha.
Min flöt på precis så bra som man önskar, visade brunst rejält från dag 1, åkte dit på dag 3 (helg när hon började) hade då ett stort ägg som ovaluerade på dag 5 och är nu dräktig :) Ett drömscenario...

Jag kan ju dock enbart referera till stona runt mig (Stockholmstrakten) och de verkar normala men jag frågade inte på stationen så "säker" jag jag ju inte vara.

Håller tummarna för att ditt sto får ordning på brunsterna!

Avvakta tills vädret slagit om...
Min veterinär sa att det verkade komma bra väder tilll helgen, åtminstone här. (jag har ingen koll) Och blir det så så kommer de förmodligen igång i nästa vecka...

Tack! :)

Tycker bara att det är så typiskt nu när jag bestämt mig för att låta betäcka henne i år...

jag har haft problem med min pålla. Jag VET att hon har brunstat vid två tillfällen nu, men hon visar inget för valacken, förmodligen för att han är extremt dominant och väldigt gammal.
Jag har kollat slemhinnorna samt var iväg på en kurs där hon fick träffa andra hästar -> brunstade som vanligt (dvs nymfomanliknande beteende)
Antingen brunstar hon nu i början av veckan så att jag missar det eftersom jag är borta, eller så brunstar hon i slutet när jag kommer hem med en annan valack.

Jag har en kräsen nymfoman...

Vi bor i Skåne, och mitt sto har visat precis samma beteende som ditt - den första var en mycket kraftig brunst, som varade länge (startade sista veckan i februari)...och därefter har det varit småomöjligt att se någon brunst alls. Vet sprutade igång henne i början på maj när hon hade ägg på G, men brunsten blev väldigt tam ändå.. :confused:

Jag har för en gångs skull haft MYCKET tydliga brunster på mitt sto. Hon lockade så mycket att min shettishingst smet igenom stänget för hennes skull. Han går normalt sett inte nära tråden och har under 3 års tid inte smitit igenom en enda gång innan :crazy:
Har i och för sig haft en mycket varm och skön vår/försommar här på yttersta delen av västkusten :angel:

Av 4 ston i stallet så brunstar tre utmärkt, men mitt sto som ska betäckas har inte visat något alls. Trodde att hon brunstade lite i slutet av april, men vid koll förra veckan så syns det att hon inte har vare sig gulkropp eller ägg på G...
Jag åker tillbaka med henne om två veckor och sprutar igång om det fortfarande inte finns någon aktivitet.
Likadant alltså!

hej

mitt sto började med svag brunst i feb. har haft ganska korta brunster med långa intervaller. visade svaga tecken en vecka för tidigt. åkte in med henne till seminstationen
och direkt hon kom förbi hingststallet fick vi knappt henne framåt. det riktigt vände, nu såg man tydligt att hon brunstade. hon testades med hingst och seminerades dagen efter. nu väntar jag bara på 17 dagars kollen. hoppad d går vägen.

Jaaa, Maja är ju knepig i år, som en klocka annars. Först släppte hon ägget i god tid innan jag kom till stationen. Nästa gång åkte jag därför flera dagar innan, då kom hon inte i brunst utan fick sprutas igång. Nu har hon släppt två ägg på bra skick (mycket liv alltså), så hon skall kollas tidigare än brukligt, och sedan stå kvar på stationen så att de kan följa utvecklingen av eventuella tvillingar! Hade väl inte haft så bråttom med att spruta om det inte vore för hingsten går ur aveln imorgon......
För övrigt tyckte stationsägaren att det är ovanligt krångligt hittills iår, just med tanke på att stona inte kommer i brunst, så vart är värmen........

Nina

Fick höra av min vet idag att det är jätte struligt med brunsterna på stona i år. Men peppar peppar så verkar inte min tillhöra den skaran i år. Hon seminerades idag. Hoppas på att det bara blir en gång. Men man vet aldrig.

Pållan har väldigt starka och tydliga brunster och jag tror att övriga ston i stallet har brunstat och även seminerats som de ska. Mig veterligen har det inte varit några problem alls med några brunster eller dräktigheter.

lånar knapp

mitt ponnysto har varit bedrövligt dålig med sina brunster i år. Hon har alltid varit klockren, man kan säga vilken tid vilken veckodag och vilken vecka som hon kommer i brunst, men vi har aldrig betäckt, men i år när hon ska betäckas och vi tom har hingts gåendes på gården så vägrar hon börja brunsta! För tre dagar sedan började hon vänslas en aning med valacken, men det kan varit inbillning från min sida. det är snart juni och hon har alltså inte brunstat en enda gång hittils.
och jag har en liten egenhet om att aldrig betäcka på första brunsten. jag får nog vänta länge i år... :smirk:

Mitt sto har brunstat mycket kraftigt i år. Jag hade inne henne på semin 1 gången då brunstade hon 9 dagar. Blev inget. Har stått på stationen sedan i söndags. Då hade hon inte börjat brunsta. Hämtar henne i kväll . Har haft en kraftig brunst nu fast är ur nu. Han sa så på stationen :banana:

Min har varit så brunstig mu så hon har stått inne på stationen och gnuggat svansen. En enda stor spretig toffs.
+ ett litet sår. Har aldrig hänt så förut.
Om man insimenerar ett sto. slutar ge brunsta om de blir dräktiga eller fortätter brunsten trotts insimenering. Dumm fråga vill ha ett bra svar

Vi har valt hingsten Metall

Brunsten slutar när den slutar... om dom blir dräktiga har inget med det att göra.
I så fall skulle ju alla ej betäckta ston vara kroniskt brunstiga.

Liknande trådar

Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 360
Senast: Tonto
·
Avel Ska betäcka ena mitt sto hemma med egen hingst. Men stoet vill inte brunst. Har ett annat sto som står på station och som inte heller...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: cowgirl73
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 123
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar