Strul med hyresvärd, vad gäller?

citron

Trådstartare
Min dotter kommer snart hem från utlandet med man och hon ska ha barn i slutet av november. Jag var och tittade på en lägenhet till dom i början av augusti som dom(via mig) tackade ja till med inflytt första september. Då dom kommer strax innan det så skulle kontrakt skrivas sista augusti men jag skulle betala hyran och hämta nycklar på fredagen.

Igår får jag veta av en kompis att hennes kompis hade fått ett lägenhet i samma hus för omedelbar inflyttning då hon separerat och tänkte inte mera på det till nyss när jag ser att det hänger gardiner på balkongen till dotterns blivande lägenhet. Som det verkar så har vi blivit blåsta på lägenheten som dom ska flytta in i på söndag.

Är det någon kunnig här som vet vilka rättigheter vi har, vad som gäller och allt sånt här, för just nu ser det allt annat än ljust ut och jag kan få tag på kontoret tidigast på måndag.

/Citron

Har du betalat hyran utan att ha ett kontrakt skrivet?

Tala med hyresvärden.
Om möjligt, nu.

Sorry, ser nu att du redan sagt att det är omöjligt innan måndag. Men infinn dig personligen där måndag morgon. Ta inte detta på tfn. Eller ännu sämre, på mail.

Min dotter kommer snart hem från utlandet med man och hon ska ha barn i slutet av november. Jag var och tittade på en lägenhet till dom i början av augusti som dom(via mig) tackade ja till med inflytt första september. Då dom kommer strax innan det så skulle kontrakt skrivas sista augusti men jag skulle betala hyran och hämta nycklar på fredagen.

Igår får jag veta av en kompis att hennes kompis hade fått ett lägenhet i samma hus för omedelbar inflyttning då hon separerat och tänkte inte mera på det till nyss när jag ser att det hänger gardiner på balkongen till dotterns blivande lägenhet. Som det verkar så har vi blivit blåsta på lägenheten som dom ska flytta in i på söndag.

Är det någon kunnig här som vet vilka rättigheter vi har, vad som gäller och allt sånt här, för just nu ser det allt annat än ljust ut och jag kan få tag på kontoret tidigast på måndag.

/Citron
Om ni har inte skrivit kontrakt eller betalt hyra så har ni inte blivit blåsta lägenheten ty ni har aldrig haft en. Antagligen har värden tjänat ett par veckors hyra för att hyra ut till någon annan. Vi är i Sverige, muntlig avtal(utan inspelning och/eller vittnen) har ingen som helst betydelse för allra flesta människor här.

Om nya hyresgästen har dessutom betalt hyra och/eller skrivit på kontrakten så är det bara börja leta efter nya bostad ty hur ska värden kunna kasta ut dom även h*n skulle vilja göra det?

Om ni har inte skrivit kontrakt eller betalt hyra så har ni inte blivit blåsta lägenheten ty ni har aldrig haft en. Antagligen har värden tjänat ett par veckors hyra för att hyra ut till någon annan. Vi är i Sverige, muntlig avtal(utan inspelning och/eller vittnen) har ingen som helst betydelse för allra flesta människor här.

Om nya hyresgästen har dessutom betalt hyra och/eller skrivit på kontrakten så är det bara börja leta efter nya bostad ty hur ska värden kunna kasta ut dom även h*n skulle vilja göra det?

Men enligt lag så gäller muntliga avtal lika väl som skriftliga och jag kommer inte ge mig, lägenheten var lovad till oss(ja dottern då) och vi hade gjort upp om när kontrakt skulle skrivas, när hyran skulle betalas och när nycklarna skulle hämtas. Jag har kort tagna i lägenheten så det ska bli mycket intressant att höra vad hyresvärden säger på måndag.

Inget skrivet kontrakt = inget kontrakt.
Har ni något på e-mail eller SMS så kan det hjälpa för att få skadestånd.
I annat fall så var lägenheten aldrig deras.
Ni borde ha skrivit kontrakt på en gång.

Men enligt lag så gäller muntliga avtal lika väl som skriftliga och jag kommer inte ge mig, lägenheten var lovad till oss(ja dottern då) och vi hade gjort upp om när kontrakt skulle skrivas, när hyran skulle betalas och när nycklarna skulle hämtas. Jag har kort tagna i lägenheten så det ska bli mycket intressant att höra vad hyresvärden säger på måndag.
Och om värden nekar och säger att ni har aldrig haft någon muntligt avtal? Bilderna visar att ni har varit inne i lägenheten, varken mer eller mindre.

Och om värden nekar att ni har aldrig haft någon muntligt avtal? Bilderna visar att ni har varit inne i lägenheten, varken mer eller mindre.

Det blir en senare historia i så fall, jävligt fult är det hur som. Så nu kommer det en familj till Sverige om en vecka som står utan bostad och det kan ju bli lite lagom intressant...

Jag frågade när vi tackade ja om vi skulle skicka kontraktet till dom men det behövdes inte eftersom det var så kort tid kvar tills dom kom.

Inget skrivet kontrakt = inget kontrakt.
Har ni något på e-mail eller SMS så kan det hjälpa för att få skadestånd.
I annat fall så var lägenheten aldrig deras.
Ni borde ha skrivit kontrakt på en gång.
Det är lite svårt från andra sidan världen...

Är det ett område där det är svårt att få tag på boende? Kräva sin rätt hos hyresvärden i all ära, jag fattar att du/ni har rätt att vara upprörd, men det mesta krutet bör nog praktiskt sett sparas till att börja leta nytt boende.

Situationen suger, och det är fult gjort, men någonstans att bo måste nog bli prio ett.

Inte alls.
Jag har gjort det med några av mina tidigare hyresgäster. (Australien)
Jag skickade en PDF på mail och de fick skriva på och skicka tillbaka.
Man kan scanna in påskrivna kontrakt och skicka via e-mail.

Om ni hade gjort det så hade ni inte varit i den sits ni är i nu.
Fast hyresvärden sa att det inte behövdes och jag var uppenbarligen dum nog att tro på det. Det kommer bli fullskaligt krig

Är det ett område där det är svårt att få tag på boende? Kräva sin rätt hos hyresvärden i all ära, jag fattar att du/ni har rätt att vara upprörd, men det mesta krutet bör nog praktiskt sett sparas till att börja leta nytt boende.

Situationen suger, och det är fult gjort, men någonstans att bo måste nog bli prio ett.
Det är extrem bostadsbrist i hela staden jag bor i (dock inte Stockholm) och ja, det är inte speciellt troligt att vi hittar en lägenhet på fem dagar...Vi hade ju en liksom.

Inte alls.
Jag har gjort det med några av mina tidigare hyresgäster. (Australien)
Jag skickade en PDF på mail och de fick skriva på och skicka tillbaka.
Man kan scanna in påskrivna kontrakt och skicka via e-mail.

Om ni hade gjort det så hade ni inte varit i den sits ni är i nu.
Sura erfarenheter at få.

Men jag kan berätta att i den rikstäckande organisations i vars nationella styrelse jag sitter godkänner revisorerna och staten underskriven verksamhetsberättelse som fotograferas och MMS:ats . Sedan skriver vi på originalet när vi ses. Duger det åt Kulturrådet så duger det nog åt en hyresvärd?

Bättre lycka med nästa värd @citron!!

Det är extrem bostadsbrist i hela staden jag bor i (dock inte Stockholm) och ja, det är inte speciellt troligt att vi hittar en lägenhet på fem dagar...Vi hade ju en liksom.

Desto större anledning att börja leta pronto, tyvärr.

Och kanske även leta utanför staden då, om det är väldigt svårt att få tag på bostad. Bättre med någonting, så länge, istället för att bli sittandes med inget.

Sura erfarenheter at få.

Men jag kan berätta att i den rikstäckande organisations i vars nationella styrelse jag sitter godkänner revisorerna och staten underskriven verksamhetsberättelse som fotograferas och MMS:ats . Sedan skriver vi på originalet när vi ses. Duger det åt Kulturrådet så duger det nog åt en hyresvärd?

Bättre lycka med nästa värd @citron!!

Jag är så arg nu att jag inte riktigt kan formulera mig på ett vettig sätt för jag vill mest slå någon, jag litar alldeles för mycket på folk och antar att en hyresvärd ska stå för sitt ord speciellt när jag specifikt frågade om vi skulle skicka det jävla kontraktet till Japan och dom säger nej då, vi tar det när dom kommer, sen gjorde vi upp om uthämtning av nycklar och allt. En riktigt jävla dålig stil är det och det kommer dom få höra ett par gånger.

Liknande trådar

Övr. Barn Hittade en gammal tråd jag skrivit, om strulet mellan mig och Li's pappa. Jag fick många fina råd av er och tänkte uppdatera er i hur...
Svar
4
· Visningar
1 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka