Stroleksskillnad

D

Dragonfruit_

Är det nån som vet om det är stor skillnad på equilexs standarssele till mini & shettis? :) Vill också ha tips på vart det mer finns billiga selar.

Sv: Stroleksskillnad

Om du köper mini sele så måste ponnyn verkligen vara mini då den helt klart är mindre än shettis selen.
Kan vara svårt att avgöra vilken storlek man ska ha om hästen är precis över minimåttet.
/M

Jag har nyligen beställt en sådan sele och frågade just detta eftersom hästen som selen är avsedd för är ganska liten. Det blev en standard och jag hoppas den kommer snart :)

Huvudlaget är ganska stort, passade precis på sista hålet. På dom två som jag hade hand om förut. :)

Huvudlaget kommer jag inte att kunna använda eftersom det är skygglappar på (som inte gick att ta bort :() men det var väldigt fint, försökte att få byta till ett likadant utan skygglappar men det gick inte med leverantören i Tyskland (tror det var Tyskland i alla fall).

Sy ett par vanliga sidstycken så kan du använda det utan skygglappar.
/M

Om jag vore sykunnig så skulle jag göra det ;)

Selen har f ö kommit nu, ska hämta den så fort jag får en ledig dag, väntar med spänning!

Okej det var ju synd. Himmla fint är det ja. Skriv gärna hur selen passar :)

Jag pratade med en sadelmakare om att ev. sy en sele, och det skulle inte bli dyrare än att köpa en. Och då ingick baksele osv.

I dag var jag och hämtade selen :bump:

Superfin! Har inte provat den på hästen än (som går på bete) men ska prova den i morgon. Körningen får vänta ett tag till tyvärr.

Mjukt och fint läder, det enda jag inte är jättenöjd med är tömmarna men de sa redan i affären att de inte var de bästa så det visste jag om.
Är det något speciellt du vill veta?

Senast ändrad:

Börjes har ju en fin sele, fast den är ju rätt dyr tyvär.

Passade perfekt!

Testade den på Epus som är den som kommer att använda selen mest men har man en stor shetland är jag tveksam om den passar. Han är ju ganska liten (95 cm) och ädel, du har väl sett honom? Provade inte på stona som är betydligt större och kraftigare men som sagt, jag är tveksam om den passar dem bra.

kul att selen passade, nu får du bara se till o lägga ut bilder på epus med selen :)

Han går med stona just nu men har bara ett brunstigt sto så han har lagt till en liten "trivselmage" :D

Men om ett par veckor räknar jag med att vara i gång och då lovar jag att det kommer bilder.

Senast ändrad:

det låter bra det!
frosty har oxå lagt till med en "trivselmage" (eller gräsmage!) .. det går skrämmande fort för honom att arbeta fram den! men det må vara -han är glad och lycklig över att få äta gräs och mucka med kompisarna :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka