Strö till elvisp?

Jag körde bara torr pellets till min med. Det är nog det lättaste jag någonsin mockat!

Och den överlägset torraste boxen med eftersom pelletsen suger upp urinet på engång när dom är torra.

Jag fick nästan ingenting att lägga i dyngkärran när jag gick över till torr pelelts - från att alltid fått niga vackert med mössan i hand med tanke på min ryggmärgsskada så att någon kanske kunde tänka sig att köra ut Timas gigantiska gödselkärror i tidigare stall, kunde jag oftast knata iväg själv. Även om herr stallägare i sista stallet oftast kom springande när jag var i stallet och servade med vattenhinkar, kärrtömning och höhämtning. :heart
 
@Leeelot
Blöter du spånpelletserna enl direktiven?
I min erf med grisiga hästar (mina nära vänner, ej egen erf av spånpellets) så när de lagt in dem mycket torrare så har det fungerat toppen till extremgrisiga hästar .
Bara en tanke....
Nä, jag blöter inte riktigt så mycket som man ska... , o sen varvar jag med att lägga in torra och även kutterspån.
 
Hmm, jag inser att jag möjligen varit för snål.... Har ju känts som ingen idé att lägga in jättemycket på en gång, eftersom allt ändå blir grisigt o äckligt, men det kanske blir bara värre? Kanske nu då istället ska lägga in ca 15 spånpellets till på detta, för nu har det ju satt sig lite.... Andra alternativet är ju att börja lägga in torv istället....Men kanske bättre att börja med torv fr scratch, nästa gång jag mockar ut allt?
 
Har haft spånpellets och spånpellets blandat med kutterspån nu till hästen. Men är så less.....tog ut allt o la in 12 säckar nytt innan jul, var supernoga med att mocka småpluttar o ta ut kiss, det höll inte ens en vecka innan allt var i en beigbrun kulör..... Fattar inte vad min häst gör! Är lite sugen på att testa torv eller torv blandat med pellets/kutter. Får inte ha bädd på anläggningen, men hade nog inte funkat till denna häst ändå. Måste jag ta ut allt igen isf,eller kan jag börja strö i torv i spånet? Några tips?

Jag la in ca 16-19 säckar + ca 2-3 om dagen till min pissmärr som bara ville kissa inomhus förutom på sommarbetet :angel::love:
Och då var boxen bara ca 9-10kvm så du behöver ju låååångt mer än 12 säckar! :confused:

Jag valde att ge upp kampen och förbrukade typ en fet pall på ca 50-60 säckar varje månad och ca 18 torv (också en pall) när vi hade det, flera i stallet hade en sån pall ett år!!!
Tror jag var uppe i en strökostnad på ca 1500kr VARJE månad, det var bara att ta! :meh:
 
Hmm, jag inser att jag möjligen varit för snål.... Har ju känts som ingen idé att lägga in jättemycket på en gång, eftersom allt ändå blir grisigt o äckligt, men det kanske blir bara värre? Kanske nu då istället ska lägga in ca 15 spånpellets till på detta, för nu har det ju satt sig lite.... Andra alternativet är ju att börja lägga in torv istället....Men kanske bättre att börja med torv fr scratch, nästa gång jag mockar ut allt?

Testa lägga in mer pellets i första hand.
 
Hmm, jag inser att jag möjligen varit för snål.... Har ju känts som ingen idé att lägga in jättemycket på en gång, eftersom allt ändå blir grisigt o äckligt, men det kanske blir bara värre? Kanske nu då istället ska lägga in ca 15 spånpellets till på detta, för nu har det ju satt sig lite.... Andra alternativet är ju att börja lägga in torv istället....Men kanske bättre att börja med torv fr scratch, nästa gång jag mockar ut allt?

Tyvärr, blir absolut inget bra att budgetsnåla, utan som du säger fyll upp ordentligt först och "snålmocka" i stället :). Det kan ta ett tag, innan du får snits på det. Herr stallägare, kom jag på en gång med att krypa omkring med kattspade och plasthandskar. Men det tyckte jag verkade lite väl överdrivet :D Behöver jag upprepa, att Fatima var stallägarnas lilla kelgris. :heart
 
Jag la in ca 16-19 säckar + ca 2-3 om dagen till min pissmärr som bara ville kissa inomhus förutom på sommarbetet :angel::love:
Och då var boxen bara ca 9-10kvm så du behöver ju låååångt mer än 12 säckar! :confused:

Jag valde att ge upp kampen och förbrukade typ en fet pall på ca 50-60 säckar varje månad och ca 18 torv (också en pall) när vi hade det, flera i stallet hade en sån pall ett år!!!

.

Då var din dam värre än min kisstratt. Jag kunde få fylla på med en pelletssäck varannan dag, när jag hade grundat boxen rejält
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Dopy
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Leeelot
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp