Strö till elvisp?

Leeelot

Trådstartare
Har haft spånpellets och spånpellets blandat med kutterspån nu till hästen. Men är så less.....tog ut allt o la in 12 säckar nytt innan jul, var supernoga med att mocka småpluttar o ta ut kiss, det höll inte ens en vecka innan allt var i en beigbrun kulör..... Fattar inte vad min häst gör! Är lite sugen på att testa torv eller torv blandat med pellets/kutter. Får inte ha bädd på anläggningen, men hade nog inte funkat till denna häst ändå. Måste jag ta ut allt igen isf,eller kan jag börja strö i torv i spånet? Några tips?
 
Jag hade en elvisp för några år sedan, jag hade torv blandat med spånpellets, visst fortfarande en del grisigt men bara spån hade aldrig funkat!
 
Det enda som funkar på min elvisp om hon står på box är halm, långstråigt ska det vara. Om man inte står ut med att ha brunfärgad spån vill säga... Så länge det inte luktar eller är blött är det ju egentligen ingen fara om det är missfärgat.
 
Tack för svaren! Då kommer jag satsa på torv! Det är inte blött men luktar ofräscht.
Lägger in ca 3 pellets och en kutterspån/v,
så kostnaden är ganska stor...
Halm får vi inte ha.
 
Hur tjockt strölager har du? 12 säckar pellets ger ju inte en särskilt tjock bädd och då vispas det lätt runt eftersom det inte finns något som håller emot. Jag brukar räkna minst två säckar per kvadratmeter boxyta när jag lägger in. Sen tar jag bara bort bajset första 2-3 dagarna så att spånet packar till sig och blir en stadig kaka. Efter det tar jag bort kisset försiktigt varje dag men rör inte den torra kakan. Jag fyller på 1-2 säckar per vecka.

Jag tycker att det är ganska vanligt att de boxar som är grisiga är samma som har för tunn bädd. Sen finns det förstås hästar som leker Solvalla i boxen, då är det vesvärligare.
 
Jag tycker att det är ganska vanligt att de boxar som är grisiga är samma som har för tunn bädd. Sen finns det förstås hästar som leker Solvalla i boxen, då är det vesvärligare.
Vi hade en boxvandrare i stallet som mer eller mindre sprang runt. Hon var nere på betongen i själva spåret. Stod på riktigt tjock bädd då hon hade fång. Hon lyckades ta sig igenom ändå. När ägaren var inne på kliniken och skulle greja hovböld då sa vet att det inte var bra att ha henne på torv. Hon stod på spån och lite halm. Fanns aldrig "nått" att mocka om det inte var relativt nylagt (inom senaste timmen). Allt maldes ner. Alla som tittade in trodde det var torv
 
Hur tjockt strölager har du? 12 säckar pellets ger ju inte en särskilt tjock bädd och då vispas det lätt runt eftersom det inte finns något som håller emot. Jag brukar räkna minst två säckar per kvadratmeter boxyta när jag lägger in. Sen tar jag bara bort bajset första 2-3 dagarna så att spånet packar till sig och blir en stadig kaka. Efter det tar jag bort kisset försiktigt varje dag men rör inte den torra kakan. Jag fyller på 1-2 säckar per vecka.

Jag tycker att det är ganska vanligt att de boxar som är grisiga är samma som har för tunn bädd. Sen finns det förstås hästar som leker Solvalla i boxen, då är det vesvärligare.
Oj! Tycker det blir ett bra lager...Boxen är 13,5 kvm. Det skulle vara 27 säckar, har aldrig någonsin hört någon lägga in så mkt. Dessutom blir ju allt brunt samtidigt då.....Vi får som sagt inte ha bädd, utan måste ta bort allt kiss varje dag.
 
Oj! Tycker det blir ett bra lager...Boxen är 13,5 kvm. Det skulle vara 27 säckar, har aldrig någonsin hört någon lägga in så mkt. Dessutom blir ju allt brunt samtidigt då.....Vi får som sagt inte ha bädd, utan måste ta bort allt kiss varje dag.

Fast man tar ju bort kisset. Däremot håller man inte på och vänder upp och ner på ströet i onödan. 27 säckar låter precis lagom för en så stor box (visst pratar vi pellets och inte kutter?)
 
Men visst, till en boxvandrare skulle jag nog inte vara sugen på att lägga in så mycket. Skulle nog testa gummimatta.
 
Min dam var elvisp, när det gällde halm fick jag tömma i stort sett hela boxen två ggr i veckan. Torv var hyfsat problemet var att damen var en kisstratt av rang och kissade hon ordentligt, fick man gräva ner till Kina och bära ut en hel del där med. Likadant med enbart kutterspån. Den dagen jag började med spånpellets/kutter ångrade jag aldrig. Kisset lade sig i stort sett på ytan, så man bara lyfte ut det översta lagret. Däremot var hon fortfarande expert på att sprätta runt skiten, så jag kastade oftast upp spån- och spånpellets mot väggarna och pillade bort "bollar" och "kluttar". Hade jag fått haft spån i tidigare stall (de var rädda att det inte skulle kompostera tillräckligt på gödselhögen) så hade jag haft en betydligt vitare häst i de år jag hade henne. Hon var oftast brun, eller gulfläckig... Särskilt de morgnarna man kom och skulle iväg på träning. :D
 
Jag hade en valack som var en riktig gris som unghäst. Han pulveriserade skiten och vispade runt allt (bajssmulor och kiss-spån) i boxen så att det var superäckligt, faktiskt, -jag skämdes. La man in en ny bal spån så syntes det inte nästa dag. Han sket dessutom i krubba eller/och vattenhink varje dag :meh:

Han fick byta box (minns inte anledningen just nu) och bättrade sig avsevärt. Han slutade skita i krubba/vattenhink och stökade inte så fruktansvärt i boxen. Bytte senare stall och gick då över till torv eller torvmix vilket ytterligare bättrade på hans "box-skick". Det blev en nästan normal häst av denna stökpelle med och han hittade till slut ett "system" i boxen och slutade stöka till det.
 
@Leeelot
Blöter du spånpelletserna enl direktiven?
I min erf med grisiga hästar (mina nära vänner, ej egen erf av spånpellets) så när de lagt in dem mycket torrare så har det fungerat toppen till extremgrisiga hästar .
Bara en tanke....
 
Min gammelman lekte Solvalla i boxen ibland. Värst var det när "ovana" morgonfodrare hade haft morgonen... :yuck:
Värst var han på spån. Men så fort han flyttade ifrån "spånstallet" (antingen spån eller torv gällde där) och stod på enbart halm, var han en dröm att mocka till:love:
 
@Leeelot
Blöter du spånpelletserna enl direktiven?
I min erf med grisiga hästar (mina nära vänner, ej egen erf av spånpellets) så när de lagt in dem mycket torrare så har det fungerat toppen till extremgrisiga hästar .
Bara en tanke....

Precis, jag provade att blöta enligt direktiven på påsarna först och då var det värre än värst. Sedan lade jag in det torrt och det var perfekt.
 
Hur tjockt strölager har du? 12 säckar pellets ger ju inte en särskilt tjock bädd och då vispas det lätt runt eftersom det inte finns något som håller emot. Jag brukar räkna minst två säckar per kvadratmeter boxyta när jag lägger in. Sen tar jag bara bort bajset första 2-3 dagarna så att spånet packar till sig och blir en stadig kaka. Efter det tar jag bort kisset försiktigt varje dag men rör inte den torra kakan. Jag fyller på 1-2 säckar per vecka.

Jag tycker att det är ganska vanligt att de boxar som är grisiga är samma som har för tunn bädd. Sen finns det förstås hästar som leker Solvalla i boxen, då är det vesvärligare.
Skriver under på detta, lägg in mycket och fyll på ännu mer nästa dag när det första lagret har satt sig lite. Med torven vattnar jag ibland första lagret litegran för att få det mer stadigt.

Tack för svaren! Då kommer jag satsa på torv! Det är inte blött men luktar ofräscht.
Lägger in ca 3 pellets och en kutterspån/v,
så kostnaden är ganska stor...
Halm får vi inte ha.
Tycker torv är jättebra för att minska lukten och dessutom suger det upp urin jättebra och de kan inte flytta runt skiten lika lätt som i spån. Det kan dock vara lite jobbigare att mocka i till en början men man vänjer sig.
 
Precis, jag provade att blöta enligt direktiven på påsarna först och då var det värre än värst. Sedan lade jag in det torrt och det var perfekt.

Jag körde bara torr pellets till min med. Det är nog det lättaste jag någonsin mockat!

Och den överlägset torraste boxen med eftersom pelletsen suger upp urinet på engång när dom är torra.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Dopy
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Leeelot
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp